محصولات فولاد مبارکه به بزرگ‌ترین هولدینگ های عملیاتی کشور تبدیل شده است

طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا و راه‌اندازی پروژه‌های جنبی شامل نیروگاه 25 مگاواتی فولاد سبا، کارخانه آهک کلسینه فولاد سنگ مبارکه، تصفیه‌خانه پساب‌های صنعتی فولاد مبارکه و ایستگاه تقلیل فشار گاز فولاد مبارکه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور افتتاح شد.

بهرام سبحانی – مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در آیین افتتاح این طرح‌ها، اظهار کرد: فولاد مبارکه مولود انقلاب بزرگ‌ترین واحد صنعتی است که بعد از انقلاب شروع و در دهه 60 و 70 به بهره‌برداری رسید. بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با سهم 22 درصدی در منطقه است که تولیدات آن در سال 96 از مرز 100 میلیون تن گذشت.

وی افزود: ظرفیت گروه در حال حاضر شامل 3 مجموعه فولاد مبارکه، فولاد سبا و فولاد هرمزگان، از 10 میلیون و 300 هزار تن عبور کرده است.

سبحانی گفت: محصولات فولاد مبارکه، امروز به یکی از بزرگ‌ترین هولدینگ های عملیاتی کشور تبدیل شده، فولاد سبا، فولاد هرمزگان، فولاد امیرکبیر کاشان، صنایع معدنی فولاد سنگان، فولاد سپیددشت چهارمحال و وین الکترود اردکان، سه هولدینگ زیرمجموعه شرکت، واحدهای عملیاتی در شرق و جنوب و شمال کشور گسترده، 30 درصد سهام عدالت، 17 درصد ایمیدرو، حدود 15 درصد شستا و حدود 19 درصد سایر سهامداران حقیقی و حقوقی هستند.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان افزود: این شرکت در رتبه بندی 100 شرکت برتر در شاخص فلزات اساسی رتبه اول را کسب کرده و فولاد هرمزگان رتبه دوم. این شرکت از نادر واحدهایی است که از سنگ تا رنگ از سنگ آهن تا محصول را دارد و ارزش افزوده به دلیل این است که در هیچ کدام از مراحل تولید وابستگی نداریم.

سبحانی گفت: از نظر اشتغال در مجتمع فولاد 11 هزار و 800 نفر نیروی مستقیم و به طور کلی جمع نیروهای 350 هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم است. فولاد مبارکه همیشه در مسیر توسعه است و لحظه‌ای از توسعه ظرفیت غافل نیست. از سال 1391، شش میلیون و 600 هزار تن ظرفیت تولید امروز به 9 میلیون و 450 هزار تن رسیده است.

وی گفت: یکی از سیاست‌هایی که در فولاد دنبال می‌کنیم این است که چه محصولی در کشور تولید نمی‌شود و وارد می‌شود. نمونه ورق رویه خودرو که وارداتی بود در داخل برنامه‌ریزی و تولید می‌شود و اخیراً هم چند محصول جدید ارائه و به بازار در قطع وابستگی، اقتصاد در تولید و کار و تلاش است.

سبحانی افزود: بیش از 6 هزار میلیارد تومان در جای جای کشور برای توسعه فولاد سرمایه‌گذاری هوشمند کرده‌ایم به این معنی که گلوگاه‌ها را شناسایی کرده و سرمایه‌گذاری می‌کنیم. دو پروژه بزرگ هم در دست اقدام داریم. نورد گرم شماره 2 و توسعه فولاد هرمزگان است که برای نورد گرم با آلمان قرارداد منعقد شده و درحال فاینانس هستیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: برای توسعه فولاد هرمزگان هم از یک و نیم میلیون تن به 3 میلیون تن قرارداد منعقد کرده‌ایم که در صورت تایید وزارتخانه قرارداد فاینانس منعقد می‌شود. بزرگ‌ترین معضل صنعت فولاد آب است و در این راستا اقدامات مؤثری انجام داده‌ایم. تصفیه و بازچرخانی پساب‌های صنعتی 75 درصد کاهش مصرف آب داشته‌ایم، امروز با بیش از 6 و نیم میلیون تن 23 میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کنیم.

وی گفت: اجرای شبکه‌های فاضلاب و تصفیه‌خانه‌های بهداشتی شهرهای هم‌جوار افتخارات زیادی داشته است. فولاد مبارکه رتبه دهم تولیدکنندگان فولاد جهان و بین کشورهای آسیایی رتبه یازدهم در 8 معیار را کسب کرده‌ایم و بسیاری از افتخارات دیگر، در مسئولیت‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری‌های زیادی شده است.

سبحانی ادامه داد: امروز پنج طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا، احداث نیروگاه 25 مگاواتی فولاد سبا و پروژه ایستگاه تقلیل فشار گاز، احداث تصفیه‌خانه پساب‌های صنعتی فولاد مبارکه و کارخانه آهک کلسینه فولاد سنگ مبارکه با اعتبار 1500 میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.