شرکت فولاد امیرکبیر کاشان با خط تولید ورق گالوانیزه با ظرفیت اسمی ۱۰۰ هزار تن در سال برای ضخامت‌هایی در محدوده ۲۵/۰ تا ۲۵/۱ میلیمتر و عرض ۶۰۰ تا ۱۲۵۰ میلیمتر طراحی شده است. ظرفیت موجود این خط تولید در حال حاضر افزون بر ۱۳۰ هزار تن در سال است. کلاف‌های ورودی این خط تولید، ورق‌های فولادی نورد سرد شده با کیفیت فول هارد و ورق‌های نورد سرد و آنیل شده است. این شرکت نخستین تولیدکننده ورق گالوانیزه گرم در ایران بوده و با توجه به سابقه چندین ساله تولید، دارای اطلاعات کافی و دانش فنی در زمینه تولید این نوع ورق‌های فولادی پوشش‌دار است. با توجه به انجام پروژه‌های طرح و توسعه، خطوط تولید موجود در شرکت شامل اسیدشویی، نورد سرد رفت و برگشتی، آنیل، گالوانیزه گرم مدوام، برش عرضی و فرم‌دهی ورق است.


فولاد امیرکبیر کاشان در ۴ ماه نخست سال ۹۷ بیش از ۴۶ هزار تن محصولات گالوانیزه به فروش رسانده است. نرخ‌های فروش محصولات اصلی شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در تیر ماه رشد مطلوبی را تجربه کرده‌اند. همچنین جمع فروش محصولات گالوانیزه تا پایان تیر ماه به بیش از 46 هزار تن رسیده است و این در حالی است که در کل سال گذشته فروش این محصول معادل 141 هزار تن بوده است و به نظر می‌رسد که مقادیر فروش این محصول در سال‌جاری نیز معادل فروش سال گذشته شرکت محقق شود.

رکوردهای سال‌جاری فولاد امیرکبیر کاشان
درباره عملکرد شرکت فولاد امیرکبیر کاشان، عزیز قنواتی مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان عنوان کرد: در سه ماه نخست سال‌جاری حدود 4۵ هزار تولید داشته‌ایم که رشد ۷ درصدی تولید نسبت به سه ماه نخست سال گذشته برای شرکت به ثبت رسانده است. به علاوه اینکه در این سه ماه به اندازه کل سال گذشته که معادل ۱۰ درصد تولید بود، صادرات انجام داده‌ایم. به عبارت دیگر حدود ۲۰ هزار تن از این میزان تولید را به صادرات اختصاص داده‌ایم. وی در ادامه با اشاره به رکوردی که فولاد امیرکبیر در سال‌جاری بر جا گذشته است، عنوان کرد: شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در سه ماه نخست امسال رکورد جدید در تولید به ثبت رسانده است و اگر ماه نخست تابستان را در نظر بگیرید، ما طی ۴ ماه سال ۹۷ از برنامه در نظر گرفته شده نیز جلو هستیم و در ۴ ماه نسخه سال ۹۷ بیش از ۴۶ هزار تن محصولات گالوانیزه به فروش رسانده‌ایم.
قنواتی در پاسخ به این پرسش که بیشترین میزان صادرات شما به چه کشورهایی صورت گرفته است، عنوان کرد: بیشترین صادرات ما به کشورهایی چون ارمنستان، ترکمنستان، عراق و قطر صورت گرفته است و در حال نیز در حال مذاکره با کشور اسپانیا هستیم که در مرحله نهایی کردن مذاکره هستیم، البته سفارش اسپانیا جزو سفارش‌های خاص به‌شمار می‌رود که در سه ماهه دوم سال‌جاری این صادرات را انجام خواهیم داد.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که تا پایان سال چه میزان تولید خواهید داشت، بیان کرد: تا پایان سال قرار است که ۱۴۰ هزار تن تولید داشته باشیم که البته از این میزان قرار است که ۲۰ درصد تولید به صادرات اختصاص پیدا کند که تقریبا حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار تن خواهد بود که تا ۶ ماه نخست سال این میزان را نیز محقق خواهیم کرد اما شرکت تا ۵۰ هزار تن را نیز برای فضای صادراتی مهیا کرده است.
قنواتی در ادامه تاکید کرد: باز در وهله نخست استراتژی ما این است که به نیاز داخل توجه داشته باشیم که در صورت تامین آن، تولید خود را به صادرات اختصاص خواهیم داد اما در هر صورت اگر بازار داخل کشش لازم را نداشته باشد، ما فرصت صادرات تا ۵۰ درصد را افزایش خواهیم داد.
فولاد امیرکبیر کاشان همچنین اذعان کرد: در سه ماه نخست امسال تمام کالا و قطعاتی که از خارج وارد می‌کردیم تصمیم داریم که بومی‌سازی کنیم و البته قصد داریم که تا پایان امسال ۹۰درصد قطعات کارخانه را بومی‌سازی کنیم. ۱۰ درصد باقیمانده مواردی است که امکان تولید آن در کشور در حال حاضر مقدور نیست اما در حال برنامه‌ریزی هستیم که تا سال آینده این بومی‌سازی را به ۱۰۰درصد برسانیم.
قنواتی ادامه داد: شرکت فولاد امیرکبیر کاشان با توجه به شرایط تحریم‌ها مشکل خاصی ندارد چون ۹۰ درصد مواد اولیه این کارخانه چه ورق و چه روی در داخل تامین می‌شود. بنابراین برنامه‌ای ما به گونه‌ای است که در سخت‌ترین شرایط مشکلی برای تولید نخواهیم داشت.

از تحریم‌ها عبور خواهیم کرد
مدیرعامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان همچنین در پاسخ به این پرسش که هم‌اکنون که شرکت شما هدف صادراتی برای خود تعریف کرده است باوجود تحریم‌ها آیا این میزان صادرات برای شرکت شما امکان‌پذیر خواهد بود، گفت:‌ ما که در زمینه تحریم‌ها، تجربه‌های سال‌های گذشته را پشت‌سر گذاشته‌ایم البته باوجود تحریم‌ها صادرات سخت می‌شود اما غیرممکن نخواهند بود. چون قبلا هم این تجربه‌ها را داشته‌ایم، تمام مدیران فولادی تدابیر لازم را برای عبور از تحریم‌ها در نظر گرفته‌اند تا کمترین مشکل را در رابطه با صادرات داشته باشند. در کل نیز شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در زمینه تحریم‌ها با مشکل خاصی روبه‌رو نخواهد بود.

برنامه‌های توسعه‌ای شرکت
مدیرعامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان همچنین در پاسخ به این پرسش که چه برنامه توسعه‌ای برای شرکت در نظر گرفته‌اید، گفت: برنامه توسعه‌ای ۳۰۰ هزار را با جدیت در حال پیگیری هستیم. پس از اعلام تحریم‌ها طرح ۳۰۰ هزار تنی را با یک شرکت چینی دنبال می‌کنیم. قنواتی در ادامه افزود: کار ‌جاده ریلی نیز به اتمام رسیده است که در هفته دولت افتتاح خواهد شد و نخستین واگن محموله ورق از طریق جاده ریلی وارد کارخانه می‌شود. جاده ریلی هم به ایمنی جاده‌ها و هم به محیط زیست کمک می‌کند. وی همچنین افزود: در زمینه کاهش انرژی نیز طرح کاهش مصرف آب تا ۴۰ درصد را جزو برنامه‌های سال‌جاری در دست برنامه داریم که با سیستم بازچرخانی آب این صرفه‌جویی را انجام خواهیم داد. همچنین بهینه‌سازی فضای سبز را در دستور کار داریم. البته هم در زمینه آب صنعتی و هم آب برای مصرف فضای سبز صرفه‌جویی خواهیم داشت.

دریافت تندیس نقره‌ای
لازم به ذکر است که فولاد امیرکبیر کاشان، در دومین جایزه ملی مسئولیتهای اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی که دوم مرداد ۱۳۹۷ در محل سالن بین‌المللی همایش‌های صدا و سیما با حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس و شورای اسلامی و همچنین نمایندگان یونسکو برگزار شد در بین تمامی بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی ایران موفق به دریافت دو جایزه تندیس نقره‌ای و همچنین دریافت جایزه بهترین غرفه ارائه تجربیات مسئولیتهای اجتماعی شد.