مدیر روابط عمومی فولاد مبارکۀ اصفهان، گفت: اگر به رتبه بندی تولیدکنندگان فولاد نگاه کنید، قدرتمندترین اقتصادهای جهان، بزرگترین تولیدکنندگان فولاد نیز هستند.
محمد ناظمی هرندی، با اشاره به اینکه سال گذشته، ایران در رتبۀ سیزدهم تولید فولاد جهان قرار دارد گفت: فولاد مبارکه در سخت ترین شرایط کشور، یعنی دوران دفاع مقدس، با هدف نقش آفرینی در توسعۀ کشور ساخته شده و هم اکنون تلاش همۀ مدیران و کارکنان این شرکت تحقق این مأموریت بزرگ است. شعار ما «فولاد مبارکه به وسعت ایران» است؛ بنابرین به هر نقطه ای از کشور که نگاه کنید، آثار فولاد مبارکه را مشاهده می کنید. وی با بیان اینکه در شرایط فعلی قیمت تمام شدۀ واردات فولاد بیش از دو برابر قیمت محصول فولادی تولید داخل است تصریح کرد: کشور در گذشته، بخشی از نیاز خود را وارد می کرد؛ اما در حال حاضر واردات به کشور صرفۀ اقتصادی ندارد؛ به همین دلیل حجم عظیمی از تقاضای فولاد به تولیدکنندگان ارائه می شود که شرایط را سخت کرده است.
وی اذعان کرد: از سوی دیگر، قیمتی که دولت برای فولاد تعیین کرده است با قیمت بازار آزاد تفاوت دارد؛ به همین دلیل بخشی از نقدینگی سرگردان در کشور که گاهی به سمت ارز، خودرو، طلا و ... سرازیر می شده، اکنون به سمت بازار فولاد آمده است؛ بنابراین تقاضای برخی از محصولات در بورس کالا، به طور غیرمعمول، سه و حتی چهار برابر شده و معضلات بزرگی ایجاد کرده است.
وی تصریح کرد: مکانیسم بورس کالا موجب شفاف سازی و ایجاد فضای سالم در مواجهۀ عرضه و تقاضا است؛ اما به رغم افزایش تحویل محصول از سوی فولاد مبارکه در سال جاری، منفعت طلبی برخی موجب شده است محصول ارزان قیمت دریافتی از فولاد مبارکه به جای اینکه در صنایع پایین دستی استفاده شود و با نرخ منصفانه به مصرف کنندۀ نهایی برسد، کام برخی افراد فرصت طلب را شیرین کند. نکتۀ تلخ اینکه این افراد هرچقدر بیشتر منتفع شده اند و بیشتر سود برده اند، حملاتشان به فولادسازان و بورس کالا بیشتر شده است!
وی در پایان ضمن ابراز امیدواری درخصوص اصلاح امور در طی روزهای آتی گفت: انتظار ما از مسئولان محترم درک درست وضعیت و تصمیم گیری صحیح است. ما در فولاد مبارکه در طی سالهای اخیر با تکیه بر توان و دانش همکاران و با ایمان به اهمیت تولید فولاد در داخل کشور کارهای بزرگی انجام داده ایم. اقدامات توسعه ای انجام شده از سال ۹۲ تاکنون موجب شده است امروز با افتخار از رشد حدود ۴۰ درصدی تولید در این سالها صحبت کنیم و با اطمینان به مشتریان خود اعلام کنیم که نیازشان را تولید و در اختیارشان قرار می دهیم. امروز بنده با افتخار به نمایندگی از همکاران فولاد مبارکه اعلام می کنم که به لطف الهی در ماه های پیش رو بالاترین رکورد تولید را ثبت خواهیم کرد و به صورت عملیاتی جواب تهدیدات دشمنان را خواهیم داد.