مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: ما داریم به نسل سوم فولاد می‌رسیم. از خصوصیات نسل سوم فولاد، استحکام بالا، قیمت کمتر و انعطاف بالاتر است. تحقق این موارد نیاز به دانش های‌تک دارد. ما باید تلاش کنیم این دانش را به دست بیاوریم و آن را بومی کنیم وگرنه از جریان فولاد دنیا عقب می‌مانیم.  حمیدرضا عظیمیان، ادامه داد: تحریم‌ها نیز یکی از انگیزه‌های اصلی ما برای حرکت در این مسیر است.

عظیمیان در پاسخ به این پرسش که اولویت فولاد مبارکه صادرات است یا فروش داخلی؟ اظهار داشت: هر دو مورد برای ما مهم است. ما مجموعه‌ای هستیم که هم به دنبال صادرات هستیم و هم برای جلوگیری از التهاب در بازارهای داخلی به فروش داخل توجه داریم. در واقع نگاه‌مان به صورت توامان هم به تامین نیازهای داخلی و هم به صادرات برای تامین ارز برای کشور است. وی با اشاره به گفت‌وگو با خریداران داخلی از جمله تولید‌کنندگان لوله و پروفیل، تصریح کرد: هدف ما ایجاد منافع دو جانبه و ایجاد شرایط برد-برد است. درحال حاضر هماهنگی‌های خیلی خوبی میان ما و خریداران داخلی وجود دارد.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان اضافه کرد: ما در فولاد مبارکه افزایش سرمایه‌ داشتیم و سرمایه شرکت را از ۷۵ هزار میلیارد ریال به ۱۳۰ هزار میلیارد ریال رساندیم و در حال حاضر از نظر سرمایه‌ ثبت شده، بزرگ‌ترین شرکت بورسی هستیم.  عظیمیان در پاسخ به این پرسش که  آیا این ادعا که فولادسازان، ارز حاصل از صادرات را به کشور بازنمی‌گرداندد، صحت دارد؟ خاطرنشان کرد: خیر، این ادعا درست نیست و در حال حاضر برای بانک مرکزی نیز اثبات شده است که فولادسازان ارز صادراتی را در داخل کشور ارائه کرده‌اند و اگر مقداری از ارز هم وارد نشده به دلیل مصرفی ارزی شرکت‌های فولادی است.

حضور پر رنگ

حضور شرکت فولاد امیرکبیر کاشان نیز در بیست و یکمین سمپوزیوم و نمایشگاه بین المللی فولاد ۹۷ کیش نیز پرنگ بود. مهندس عزیز قنواتی، مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان، گفت: ما بر اساس اهداف و برنامه هایی که برای سال ۹۷ تصویب کردیم با همفکری و همکاری همه همکاران، در ۲۲ بهمن امسال به همه اهدافمان رسیدیم و تا آخر سال بین ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد تولید خواهیم داشت

وی افزود: ما در سال جاری حدود ۹۵٪ قطعات را بومی سازی کردیم و برنامه داریم که ان شاءا.. آن ۵٪ باقیمانده را نیز در سال آینده بومی سازی کنیم. قنواتی در پایان خاطرنشان ساخت: ۳۰۰ درصد رشد در صادرات داشتیم و سودآوری ما نیز به نحو‌ مطلوبی افزایش پیدا کرده است.

جای خالی متخصصان خارجی

مدیرعامل فولاد سنگان گفت: چیزی که در سمپوزیوم جای خالی اش احساس می شود بحث حضور متخصصان و فعالان این حوزه از کشورهای خارجی و منطقه است.

میرمحمدی، با اشاره به اینکه مجموعه فولاد سنگان با رویکرد تحقق رشد متوازن در صنعت فولاد وارد فعالیت صنایع معدنی شد، اظهار کرد: این مجموعه در مسئولیت خودش 2 پروژه بزرگ 5 میلیون تنی کنستانتره و گندله را داشت که خوشبختانه سال گذشته پروژه گندله سازی اش محقق شد و به بهره برداری رسید و 4 میلیون تن ظرفیت تولید دارد. وی ادامه داد: پروژه کنستانتره را هم امیدواریم در سال 98 افتتاح شود.

مدیرعامل مجموعه فولاد سنگان تصریح کرد: یکی از برنامه ها و چشم اندازهایی که در سمپوزیوم بیست و یک مطرح است بحث رشد متوازن است، من فکر می کنم تحقق شعار سنگ تا ورق که همیشه برای فولاد مبارکه یکی از شعارهای جدی بوده است. وی گفت: در مجموعه فولاد مبارکه با حفظ سهم 50 درصدی از تولید فولاد کشور محقق شده است و امیدواریم در سایر بخش های زیرساختی و بحث های ریلی و جاده ای برنامه ها محقق شود و ما شاهد یک صنعت فولاد تمام عیار با استفاده از همه ظرفیت ها باشیم.

میرمحمدی با اشاره به اینکه چیزی که در سمپوزیوم جای خالی اش احساس می شود بحث حضور متخصصان و فعالان این حوزه از کشورهای خارجی و منطقه است، تاکید کرد: با توجه به شرایط کشور این مبحث ملموس است هرچند که صنعت فولاد کشور به سمت خودکفایی پیش می رود ولی امروز ما توانمند هستیم که بتوانیم دانش فولادی خود را صادر کنیم.

از دانش جدید فاصله نگیریم

مدیر سابق بخش ذوب و ریخته گری فولادمبارکه گفت: سمپوزیوم نباید از پرداختن به دانش جدید و تکنولوژی ها فاصله گیرد. بهرام زمانی، افزود: در ارتباط با سمپوزیوم فکر می کنم یکی از مهم ترین و بزرگ ترین سمپوزیوم هایی است که در سطح کشور انجام می شود، البته به آن انتقادی دارم که از بدو برگزاری در سال های پیش بیشتر دیدگاه سمپوزیوم دیدگاه نوآورانه و پرداختن به پروژه های نوآوری و ارتقا سطح تکنولوژی و دانش بود ولی آرام آرام این نگرش تغییر مسیر داد و بیشتر به سمت رنگ و بوی سیاسی پیدا کردن، مدیریتی و بازرگانی پیش رفت. وی اضافه کرد: البته این ها خوب است به شرطی که از هداف اصلی خودش که پرداختن به تکنولوژی های جدید و نوآوری ها و تشویق کارشناسان در عرصه صنعت و تکنولوژی باشد باز نماند.

این کارشناس فولادی گفت: اگر این ها رعایت شود قطعا نقش موثرتری در بحث زایش دانش و ارتقا سطح دانش و تکنولوژی صنایع مختلف کشور می تواند داشته باشد. اما باید اذعان کرد که سمپوزیوم فولاد بین تمام همایش ها و جلسات و نشست هایی که در طول سال برگزار می شود بهترین سمپوزیوم است. وی با بیان اینکه سمپوزیوم نباید از پرداختن به دانش جدید و تکنولوژی ها فاصله گیرد، اضافه کرد: معمولا در کشورهای دیگر که پیشرفته تر هستند و به سطح تکنولوژی بالاتری دسترسی دارند این نوع سمپوزیوم ها بصورت سالانه تشکیل نمی شود؛ بلکه هر 2 یا 3 سال یک بار تشکیل می شود که یک دوره زمانی مناسبی باشد که اتفاقاتی در این عرصه بیفتد و قابل ارائه باشد، هر سال برگزاری کردنش شاید یک مقدار ماهیت و هویت ارزشی آن را کاهش دهد.