اختلاف قیمت بورس و بازار بیرون سبب ایجاد رانت شده و پای دلالان را به بازار باز می‌کند.

حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه در خصوص اختلاف قیمت کالا در بورس کالا نسبت به قیمت بازار آزاد عنوان کرد: قیمت‌گذاری‌ها همواره از سوی بورس صورت می‌گیرد تا قیمت‌های سلیقه‌ای بازار کاهش پیدا کرده و از نوسانات آن کم شود. وی به حیطه کاری خود اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال ما برای فولاد بر اساس تصمیمات بورس، کالای خود را می‌فروشیم و در صورتی که کسی کالا را در جایی غیر از بورس کالا بفروشد، خلاف مصوبات عمل کرده است زیرا ما فقط از طریق بورس خرید و فروش را انجام می‌دهیم.

عظیمیان در پاسخ به این سوال که آیا اختلاف قیمت موجود در بازار بیرون با بورس سبب ایجاد رانت می‌شود یا خیر، گفت: طبیعتا اختلاف قیمت‌ها سبب ایجاد رانت شده و پای دلالان را به بازار باز می‌کند اما ما طی جلسات اخیر با وزارت صمت به دنبال برنامه‌ریزی هستیم تا اعلام قیمت نهایی در بورس را هر چه سریع‌تر به سرانجام برسانیم و قیمت‌ها را تعدیل کنیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه اذعان کرد: در ماه اخیر به دلیل بروز سیل و افزایش تقاضا و همچنین نوسانات قیمت ارز، بازار کمی دچار هیجان شده و فعالان بازار باید با در نظر گرفتن سیاست مناسب برای اقداماتی مانند افزایش عرضه و تولید در حجم مورد نیاز، هیجان را مهار کند تا پای سوءاستفاده‌کنندگان به بازار باز نشود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اختلاف قیمت‌ها چه تاثیری بر سود و هزینه شرکت‌ها دارد، گفت: بدون تردید تفاوت قیمت در بازار بیرون با بازار سرمایه بر عملکرد شرکت‌ها تاثیر گذاشته و سبب بروز وقفه در فروش می‌شود.