میزان تولید و صادرات فولاد امیرکبیر کاشان در سال گذشته چه اندازه بوده است؟
فولاد امیرکبیر کاشان سال گذشته با ۱۰درصد رشد تولید و ۳۰۰درصد رشد صادرات همراه بوده است. بیشتر صادرات ما به کشورهای همسایه و حاشیه خلیج‌فارس اختصاص داشت که بخش عمده‌ای از آن به عراق صادر شده است. البته به کشورهای آسیای میانه به‌ویژه ارمنستان، ترکمنستان و افغانستان نیز صادرات داشته‌ایم. هم‌اکنون نیز کشش لازم برای صادرات در شرکت ما وجود دارد چراکه با صادرات هم مواد اولیه را وارد می‌کنیم و هم مازاد صادراتی آن را به سامانه‌های کشور بازمی‌گردانیم.


وضعیت شما در بورس چگونه است؟
ما به هیچ سازمانی بدهکار نیستیم و تاکنون یک ریال تسهیلات از دولت نگرفته‌ایم و بیشتر از ظرفیت کارخانه سود ایجاد کرده‌ایم. هم‌اکنون نیز در بورس وضعیت مطلوبی داریم. یکی از اقدامات ما در سال‌های گذشته ایجاد ریل تا کارخانه بود که بین ۵ تا ۱۰درصد بهای تمام شده محصول ما را کاهش داده است چراکه تمام ارتباطات ما از طریق ریل انجام می‌شود. امیدواریم خط ریلی تا بغداد و سوریه هم امتداد پیدا کند چراکه متقاضی محصولات ما در بازار سوریه نیز زیاد شده است. درحال‌حاضر چه در بازار داخل و چه در بازار صادراتی با مشکل خاصی روبه‌رو نیستیم. هر اندازه که تولید می‌کنیم به فروش می‌رسانیم و تا خرداد هم محصولات‌مان را پیش‌فروش کرده‌ایم و اگر بخواهیم تا تیر هم می‌توانیم پیش‌فروش داشته باشیم اما چون فروش شرکت به شکل آنلاین است، ترجیح می‌دهیم ‌روزانه آن را به فروش برسانیم.



تحریم‌ها تاثیری بر روند صادرات شرکت شما گذاشته است؟
روند صادرات شرکت ما مانند گذشته است و مشکل خاصی برای صادرات نداریم. البته مهم این است که در شرایط بحران بتوان تولید و صادرات را مدیریت کرد؛ وگرنه مدیریت در شرایط عادی از عهده هرکسی برخواهد آمد.


چه طرح‌های توسعه‌ای برای شرکت در پیش‌رو دارید؟
متناسب با اهداف استراتژی که تا سال ۱۴۰۰ برای شرکت ترسیم کرده‌ایم، پیش می‌رویم. ناگفته نماند که سیاست‌های کلان خود را مطابق با سیاست‌های کلان شرکت فولاد مبارکه که زیرمجموعه هلدینگ این شرکت است، پیش برده‌ایم. شرکت برای ارتقای سهم ۲۰ درصد تولید ورق گالوانیزه در داخل، خط تولید ۳۰۰هزار تنی گالوانیزه را در دست اقدام دارد که این طرح جزو چشم‌انداز ۱۴۰۰ شرکت فولاد مبارکه نیز است. اسناد مناقصه آن نیز در دوران برجام آماده بود اما به خاطر تحریم‌ها روند کار متوقف شده است و در حال اندیشیدن تدابیری هستیم که با استفاده از توان داخل و خارج این طرح را به پیش ببرد. در این راستا قصد داریم کارشناسان خارجی وارد کنیم و در کنار سازندگان ایرانی این طرح را به پیش ببریم. می‌توان این خط را راه‌اندازی کرد و برای ۴۰۰ نفر به ‌طور مستقیم ایجاد اشتغال کرد. این طرح با سرمایه‌گذاری ۵ تا ۱۰ میلیون دلار یا یورو به تناسب اینکه از چه کشوری برای این امر دعوت می‌کنیم، نیاز به هزینه دارد. البته اگر این خط بومی‌سازی شود مبلغ‌های یادشده کاهش پیدا می‌کند.


مهم‌ترین عامل موفقیت‌های فولاد امیرکبیر کاشان را در چه می‌بینید؟
گمان می‌کنم نگاه مدیریتی در بنگاه‌های اقتصادی جهان در حال تغییر است. مدیریت باید به مسائل توجه داشته باشد که نانوشته بوده و ممکن است در هیچ دانشگاهی تدریس نشود. در موفقیت یک سازمان عواملی چون تجهیزات، سرمایه در گردش یا تاسیسات مهم به‌شمار می‌روند اما تمامی ابزارهای موفقیت، این عوامل نیستند. این موضوع که چه کسی با این ابزارها کار می‌کند، تاثیر بسیاری بر موفقیت سازمان خواهد داشت. مهم‌ترین عامل در موفقیت یک بنگاه نیروی انسانی است که البته در کنار آن باید مدیریت خوب هم قرار بگیرد، البته مدیریت جمعی. باید یک گروه همراه در یک بنگاه وجود داشته باشد تا تعامل به بهترین شکل آن ایجاد شود. از سوی دیگر باید تمام نیازهای ذی‌نفعان را درنظر گرفت و این عوامل در کنار همدیگر سبب موفقیت یک بنگاه می‌شود.


کیفیت محصولات امیرکبیر کاشان از چه استانداردهایی برخوردار است؟
محصولات امیرکبیر کاشان از تمامی استانداردهای بین‌المللی برخوردار است. آزمایشگاه‌های شرکت ما استانداردهای بین‌المللی را دارد. شرکت امیرکبیر کاشان جزو ۵ شرکت دانشی برتر کشور به‌شمار می‌رود. در زمینه تعالی سازمانی نیز تقدیرنامه ۴ ستاره را دریافت کرده است. واحد نمونه استاندارد کشوری و استان است. سال گذشته نیز تندیس زیست محیطی را دریافت کرده و به عنوان صنعت سبز معرفی شده‌ایم. تمام این موفقیت‌ها را در یک فرآیندی کسب کرده‌ایم. مشتریان ما نیز به ما اعتماد دارند. این در حالی است که سرمایه در کل فرّار است و به جایی می‌رود که اطمینان داشته باشد. سیاست‌های ما منطبق با نگاه مصرف‌کننده است و نگاه ما منطبق بر نیاز مصرف‌کننده است. 
در همایشی که با مصرف‌کنندگان و ذی‌نفعان برگزار کردیم تمام نیاز و نکته‌های ذی‌نفعان را دریافت و تلاش کردیم مطابق با خواست آنها پیش برویم. در هجدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، شرکت فولاد امیرکبیر موفق به دریافت تندیس برنز سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان در بین شرکت‌های برتر کشور شد، درباره کسب این موفقیت بگویید. شرکت فولاد امیرکبیر برای سومین‌بار است که تندیس حمایت از مصرف‌کننده را دریافت می‌کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک ارزیابی سختگیرانه این تندیس‌ها را به شرکت‌ها اهدا می‌کند. دریافت این تندیس را مدیون تلاش تمام کارکنان فولاد امیرکبیر کاشان هستیم. امیدواریم دریافت این تندیس‌ها استمرار داشته باشد چراکه به لحاظ اعتقادی، ملی و اخلاقی در برابر مصرف‌کننده مسئول هستیم.