رئیس هیات عامل ایمیدرو، افزود: پس از امضای تفاهم‌نامه ظرف مدت سه ماه شرکت مربوطه به ثبت قانونی برسد و فعالیت خود را دنبال کند. غزیب پور مدت زمان مورد انتظار برای تولید ۱۰ میلیون تن فولاد را پنج سال پیش‌بینی کرد و برای این منظور ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مورد انتظار است.

برآورد اولیه

۵ میلیارد دلار

خداداد غریب‌پور، همچنین در حاشیه این مراسم تصریح کرد: خوشبختانه برای اجرای این طرح زیرساخت‌های لازم مانند آب و گاز فراهم است. همچنین ۱۶۰ مگاوات برقبرای این طرح تامین شده، در صورت کمبود می‌توانیم بر این میزان اضافه کنیم. درباره تامین مواد اولیه این طرح عنوان کرد: مواد اولیه این طرح از منابع داخلی و خارجی تامین خواهد شد. وی با اشاره به اینکه هزینه لازم این طرح ۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود، خاطرنشان کرد: از زمان تشکیل شرکت‌ها ۵ سال بازه زمانی برای آن در نظر گرفته شده است.

هرمانعی مرتفع شود

فریدون همتی استاندار هرمزگان نیز در این نشست افزود: امروز توان تجمیع شده واحد‌های مرتبط با این کنسرسیوم (هفت مجموعه مربوطه) برای شرایط کنونی کشور به‌ویژه در دوره تحریم می‌تواند نقش موثری ایفا کند. وی گفت: اعضای این کنسرسیوم ضمن اینکه نگاه بنگاهداری دارند، یک نگرش راهبردی با مشخصه ملی هم مورد توجه قرار می‌دهند تا بتوانند این هدف ظرفیت ۱۰ میلیون تنی را تحقق بخشند. همتی تصریح کرد: متقاضیان خواستار ایجاد واحد‌های جدید در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس، چنانچه خارج از چارچوب کنسرسیوم مزبور باشند، اجازه فعالیت نخواهند داشت و این مساله اهمیت برنامه راهبردی را نشان می‌دهد. وی ابراز امیدواری کرد شکل‌گیری شرکت تسریع شود و هرمانعی که پیش‌رو قرار گرفت، استانداری هرمزگان به همراه ایمیدرو آن را از سر راه بردارند و هدف پیش‌بینی شده در این برنامه تحقق یابد. استاندار هرمزگان ضمن تاکید براینکه امروز اندیشه مدیران هرمزگان برپایه بستر‌سازی برای تولید و صادرات استوار است، گفت: توسعه و افزایش ظرفیت تولید فولاد تا سقف ۱۰ میلیون تن مورد حمایت است و امروز بانک صنعت و معدن هم برای مشارکت در این طرح بزرگ استقبال کرد.

هدف پروژه

سند چشم‌انداز ۱۴۰۴

همچنین مدیرعامل فولاد مبارکه در مراسم امضای تفاهم‌نامه برای دستیابی به ظرفیت یاد شده در حاشیه خلیج‌فارس خاطرنشان کرد: اگر تحقق هدف ظرفیت‌سازی ۱۰ میلیون تنی فولاد در این برنامه از سوی همه طرف‌های ذی سهم دنبال شود، این پروژه زودتر شتاب می‌گیرد، در واقع مشارکت همگانی خواسته جدی در این برنامه است. حمیدرضا عظیمیان اظهار امیدواری کرد: مجتمع صنعتی - معدنی سنگ‌آهن گل گهر (کرمان) با اختصاص ۳۰ درصد سهم در این پروژه به‌عنوان یک شرط لازم، زمینه پیشرفت کار را فراهم سازد. به گفته وی، امروز منطقه هرمزگان دارای زیرساخت‌های لازم برای ایجاد ۱۰ میلیون تن ظرفیت جدید فولادی است و تحقق این برنامه در چارچوب منافع ملی به منظور اجرایی ساختن هدف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ است.

فولاد مبارکه

بسیار علاقه‌مند بود

در این مراسم مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران عنوان کرد: پس از چهار سال موضوع تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در منطقه خلیج‌فارس عملیاتی شد در ابتدا شرکت فولادتکنیک به‌عنوان شرکت مشاور انتخاب و گزارش‌ها به تمامی شرکت‌های صنایع معدنی ارسال شد.

حسن یونسان افزود: در بررسی‌های اولیه مشخص شد ما با محدودیت زمین مواجه هستیم در نتیجه تجمیع شرکت‌های موجود در منطقه در اولویت قرار گرفت در این راستا شرکت‌های هرمزگان، صبافولاد و شرکت‌های بخش‌خصوصی اعلام آمادگی کردند. به گفته وی، در این بین شرکت فولاد مبارکه بسیار علاقه‌مند به همکاری بود و طرح توسط شرکت‌های مبارکه، هرمزگان و صبافولاد مجدانه بازبینی شد تا در قرارداد به اجماع رسیدیم. مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران شرکت گل‌گهر را به‌عنوان تامین‌کننده مواد اولیه معرفی کرد و افزود: امروز شاهد امضای تفاهم‌نامه بین هفت شرکت هستیم تا در قالب کنسرسیوم به تولید ۱۰ میلیون تن فولاد دست یابیم.

توسعه فولاد را

به فال‌نیک می‌گیریم

تبادار مشاور اجرایی مدیرعامل ایمیدرو نیز در این مراسم این طرح را یک طرح ملی دانست و گفت: امروز را برای توسعه فولاد به فال‌نیک می‌گیریم اما در این بین لازم است مسوولان در هرمزگان همکاری لازم را برای فراهم‌سازی زیرساخت‌ها مهیا کنند. وی افزود: برای تولید ۱۰ میلیون تن فولاد نیازمند ۱۷ میلیون تن سنگ‌آهن هستیم که در این بین حضور شرکت گل‌گهر لازم است.  کنسرسیوم متشکل از ایمیدرو، شرکت ملی فولاد ایران، سنگ‌آهن گل‌گهر، مادکوش، صبا فولاد خلیج‌فارس، کاوه جنوب کیش و صندوق بازنشستگی کشوری قرار است برنامه مزبور را اجرا کنند. براساس پیش‌بینی‌های انجام شده برای تحقق برنامه مزبور نیاز به ۱۸ میلیون تن گندله و ۹/ ۱۱ میلیون تن آهن اسفنجی وجود دارد که در این ارتباط نقش فعال سنگ‌آهن گل گهر مورد تاکید است. تفاهم‌نامه یاد شده با حضور فریدون همتی استاندار هرمزگان و خداداد غریب پور معاون وزیر صنعت و رئیس‌هیات عامل سازمان ایمیدرو روز سه‌شنبه توسط نمایندگان کنسرسیوم مرکب از هفت مجموعه معدنی، فولادی و بخش‌خصوصی امضا شد.