در این مراسم مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به اینکه وضعیت سهم این شرکت در بازار گفت: سهم فولاد مبارکه از بازار ۵۴.۵ درصد بوده است. در سال ۹۷ فروش محصولات فولادی ۶ میلیون و ۷۱۵ هزار تن بود که حدود ۲۷۳ هزار تن کمتر از سال ۹۶ است و دلیل آن به مهر ماه سال گذشته مربوط می‌شود که فولاد مبارکه در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت.

افزایش 44 برابری

ارزش سهام فولاد مبارکه

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در جلسه مجمع سالیانه صاحبان سهام شرکت با اشاره به جایگاه برتر فولاد مبارکه در بورس، آن را نتیجه همراهی بخش های مختلف دانست و گفت: 55 هزار میلیارد سود توزیع نشده به سرمایه شرکت اضافه شده و قدرت مالی بزرگی را برای شرکت ایجاد کرد. سهام افراد بسیار با ارزش است و اعداد و ارقام حاکی از شرایط مطلوب فولاد مبارکه است و با توجه به 45 درصد ارزش افزوده سهام شرکت و 44 برابری ارزش سهام در 10 سال گذشته، بازدهی آن در مقایسه با ارز و سکه بهتر و مطمئن تر است.

حمیدرضا عظیمیان افزود: از لحاظ ریاضی علی‌رغم این که ۲۷۳ هزار تن کمتر فروش داشتیم اما فروش ما در سال ۹۶ رقم ۱۵۸ هزار میلیارد بوده که در سال ۹۷ به بیش از ۲۳ هزار میلیارد رسیده است. در نتیجه ۴۸ درصد رشد ریالی فروش را داشتیم. علی‌رغم این که حدود ۳۲ درصد کاهش فروش در بخش صادرات داشتیم ولی با توجه به تغییرات در قیمت‌ها ۲ درصد افزایش فروش در صادرات داشتیم. وی ادامه داد: در موضوع سودآوری شرکت درآمدهای عملیاتی از ۲۰ هزار به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان تصریح کرد: سود عملیاتی گروه از ۷۵ هزار به ۱۵۰ هزار میلیارد رسیده است و معمولا شرکت‌های وابسته سود شرکت اصلی را می‌خورند و فعالیت گروه پایین خواهد آمد این در حالی است که در سال ۹۶ سود خالص از ۲۲ به ۳۶ درصد افزایش یافت.

عظیمیان در رابطه با افزایش هزینه‌های تولید اظهار کرد: حاشیه سود عملیاتی شرکت با ۲۰ درصد افزایش از ۴۲ به ۵۰ درصد رسیده است و حاشیه سود خالص از با ۳۷ درصد رشد از ۳۸ درصد به ۵۲ درصد رسیده است. ما با یک سری موارد نظیر پایین نگه داشتن هزینه‌ها و استفاده از معافیت‌های مالیاتی سال گذشته در افزایش سرمایه توانستیم بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان از معافیت مالیاتی استفاده کنیم. در حوزه سودآوری جمع هزینه‌های ساخت ۶۴ درصد در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ افزایش داشته است. این به خاطر افزایش نرخ سنگ، گندله، کنسانتره و هزینه بسیار زیاد سربار الکترود گرافیتی بوده است. متاسفانه از ابتدا الی انتهای سال ۹۷ تغییرات نرخ الکترود از حدود ۵ هزار یورو بر تن به نزدیک ۱۶ الی ۱۷ هزار یورو بر تن رسید. در مقطعی هزینه زیادی برای تامین الکترود از خارج صرف کردیم اما شرکت سعی کرد علی‌رغم افزایش نرخ این کالای استراتژیک فعالیت متوقف نشود.

بازدهی شرکت برای

سهام‌داران بسیار خوب بود

وی در مورد بازدهی فولاد مبارکه برای سهام‌داران به ذکر نکاتی پرداخت و گفت: بازدهی شرکت برای تمامی سهام‌داران بسیار خوب بوده است و در حوزه مدیریت دارایی و نحوه تامین مالی اگر نگاه کنیم گردش دارایی‌ها ۶ درصد افزایش داشته است. در بازار به خاطر این که در تیر ماه افزایش شدید نرخ ارز داشتیم باعث شد هیجان زیادی به بازار وارد شود و ما مجبور شویم بخش زیادی از خریدها را نقدی انجام دهیم. ما هم با کسانی که از آنها طلبکار یا به آنها بدهکار هستیم سال ۹۷ را به خوبی پشت سر گذاشتیم.

عظیمیان در خصوص ساخت ورقه‌های جدید اظهار کرد: نکته دومی که در راس پروژه‌ها قرار دارد این است که درحال‌حاضر نزدیک به ۳ الی ۵ میلیون تن از تولیدی که داریم به صورت خام‌فروشی به بازار عرضه می‌کنیم و از سال ۸۷ فولاد مبارکه به دنبال احداث نورد گرم بوده است. به دلیل تحریم‌ها اروپایی‌ها ما را تنها گذاشتیم. متاسفانه بخش نورد گرم احداث نشده است و اگر فولاد مبارکه این بخش را احداث کند سبد محصولاتش کامل خواهد شد و می‌تواند محصولات جدید را عرضه کند. ورقه‌های جدید به خصوص برای وزارت نفت در بخش گاز و نفت و همچنین در بخش خودروسازی ما می‌توانیم ورقه‌هایی که برای کاپوت و سقف خودرو استفاده می‌شود را تامین کنیم. این باعث می‌شود که کشور از خروج میلیون‌ها ارز جلوگیری کند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در خصوص چالش‌های اساسی این شرکت گفت: فولاد مبارکه همواره مانند ۳۰ سال گذشته اگر بتواند طرح‌های توسعه هم به کمک دولت هم سهام‌داران انجام دهد خود را در اوج حفظ خواهد کرد. فولاد مبارکه خواهد توانست برای کشور، مردم و سهام‌داران ارزش افزوده به وجود آورد. تمامی فولادسازان درحال‌حاضر با چالش تامین مواد اولیه مواجه هستند که چالش اصلی محسوب می‌شود. این موارد شامل سنگ آهن، کنسانتره، گندله و... می‌شود کشور به خاطر عدم فروش نفت و مشکلات ارزی دریچه صادرات را به روی همه باز کرده است. این صادرات باعث شده که به ما کمتر خوراک داده شود. در جمع شورای معاونان به این نتیجه رسیدیم که ما خود را به صورت مستقیم به معدن وصل کنیم. لذا به دنبال این هستیم که نقطه وابستگی و ضعف فولاد مبارکه را حل کنیم. ما به این جمع‌بندی رسیدیم که در بخش‌های معدن سرمایه‌گذاری کنیم و خود را از این وابستگی رها کنیم.

عظیمیان به بحث بورس و سهام این شرکت چنین پرداخت: شرکتی در بورس از ما بالاتر مجود ندارد و این مربوط به همراهی بخش‌های مختلف است. ۵۵ هزار میلیارد سود توزیع نشده به سرمایه شرکت اضافه شد و قدرت بزرگی را ایجاد کرد. سهام افراد بسیار با ارزش است و اعداد و ارقام کاملا روشن است که مبارکه در شرایط بسیار خوبی قرار دارد. مبارکه ۴۵ درصد سهامش ارزش افزوده داشته و در مقایسه با بازدهی ارز و سکه شرایط مبارکه بهتر بوده است. وی گفت: اگر کسی که سهام مبارکه خرید همواره سود بیشتری داشته است. در طی ۱۰ سال گذشته کسی که سهام مبارکه را داشته ارزش آن ۴۴ برابر شده است. در پایان خرداد ماه ما بیش از ۲ میلیون تن محصول تولید کردیم که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶ درصد افزایش داشته است. اطمینان می‌دهیم که افراد در مجموعه فولاد مبارکه علی‌رغم تمام مشکلات افزایش تولید داریم و همین فعالیت در بخش ریالی و حوزه فروش وجود دارد.

۲۵ هزار تن

الکترود گرافیتی نیاز داریم

مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اینکه مجموعه مبارکه بیش از ۲۵ هزار تن الکترود گرافیتی نیاز دارند و برای این که تولید ثابت باشد اظهار داشت: سازمان ایمیدرو دستور داده که ذخیره ۳ ساله داشته باشیم. شرکت‌های معدنی هرچه افزایش سرمایه دهند در ان شرکت می‌کنند و علاقه‌مندیم مبارکه در این زمینه حضور داشته باشد. به عنوان نماینده هیات مدیره، شورای معاونان و مدیران در فولاد مبارکه به طور کاملا روشن عرض می‌کنم که اگر دشمن شدیدترین تحریم‌ها را اعمال کند تلاش می‌کنیم کمترین ضرر وارد شود و همواره باعث اقتدار کشور باشیم. وی افزود: خوشبختانه فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه خود را از ۷۵ هزار میلیارد ریال، به ۱۳۰ هزار میلیارد ریال افزایش داد. بازدهی خوبی را برای سهامداران به ارمغان آورده است.

عظیمیان تاکید کرد: اگر همچون 30 سال گذشته فولاد مبارکه بتواند هم به کمک دولت و هم به کمک سهامداران حلقه توسعه خود را حفظ کند می تواند موفقیت های زیادی را برای کشور به ارمغان بیاورد وارزش افزوده لازم را بوجود بیاورد.

مسئولیتهای اجتماعی

توسعه می یابد

حجم کمک‌های فولاد در سال گذشته به میزان ۱۰ میلیارد تومان بود. با توجه به افزایش مشکلات اجتماعی، پیشنهاد شد که میزان این کمک‌ها، ۵ میلیارد تومان افزایش و به ۱۵ میلیارد تومان برسد. مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با تاکید بر اینکه تامین نیاز بازارهای داخلی از اولویت‌های اصلی فولاد مبارکه است، تصریح کرد: در سال جاری نیز این شرکت ابتدا بازارهای داخلی را تامین کرده و پس از آن با رویکرد حفظ بازارهای صادراتی، بخشی از محصولات خود را به بازارهای جهانی اختصاص داده است.

وی در خانمه اعلام کرد به پشتوانه سهامداران که همواره حامی بزرگترین تولید کننده فولاد کشور بوده اند بتوانیم در سال 98 که سال رونق تولید نامگذاری شده است در جهت رشد و شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد برنامه های توسعه ای کشور را اجرا و برای سهامداران، ذینفعان و همچنین برای صنعت و اقتصاد کشور ارزش آفرین باشیم.

سود تقسیمی به ازای

هر سهم، 300 ریال

در ادامه، حسابرس به قرائت گزارش تفسیری مدیریت پرداخت. معاون اقتصادی و مالی با اذعان به بالا بودن مصارف ارزی نسبت به منابع، بر پیگیری تعهدات ارزی و واردات در مقابل صادرات تاکید کرد. وی گفت: سهامداران حقیقی همه سود خود را دریافت کرده اند و به سهامداران حقوقی نیز بخش قابل توجهی پرداخت شده است. همچنین با وصول بدهی های تعاونی های فولاد و مسکن، در سال 99 پرونده تعاونی مسکن بسته می شود.

در این مجمع، صورت های مالی تصویب شد و سازمان بازرسی بعنوان بازرس انتخاب شد. اعضای هیات مدیره شامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، شرکت های سرمایه گذاری استان های اصفهان، آذربایجان غربی، بهسازان انرژی تدبیرزنگان و شرکت سرمایه گذاری صدر تامین در مسئولیت خود باقی ماندند. در خاتمه، با 10 درصد سود هر سهم توافق شد و سود تقسیمی به ازای هر سهم، 300 ریال تعیین گردید.