درباره بومی‌سازی صنعت فولاد و مراحل و ریسک‌های آن فرزاد ارزانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان اظهار کرد: بومی‌سازی در صنعت فولاد موضوع جدیدی نیست، اما زمانی که کشور دچار برخی محدودیت‌ها مانند تحریم‌ می‌شود، این موضوع پررنگ‌تر مطرح می‌شود.
ارزانی در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه بومی‌سازی صنعت فولاد، سال گذشته انجمن تولیدکنندگان فولاد نمایشگاهی را برپا کرد و امسال نیز این نمایشگاه را پیگیری می‌کند. وی با اشاره به اقدام‌هایی که فولاد هرمزگان در جهت بومی‌سازی انجام داده است، عنوان کرد: طبیعی است که شرکت فولاد هرمزگان نیز با توجه به شرایط موجود از طریق کارگروهی که باموضوع بومی‌سازی تشکیل داده است، در مسیر بومی‌سازی پیش برود. شرکت ما نیز در نمایشگاه‌ بومی‌سازی شرکت کرده و نیازهای خود را اعلام می‌کند. 
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به مزیت‌های نمایشگاه‌های بومی‌سازی عنوان کرد: در نمایشگاه بومی‌سازی، شرکت‌ها این فرصت را پیدا خواهند کرد که خدمات خود را در زمینه بومی‌سازی در معرض دید بگذارند که سایر شرکت‌ها از آن بهره بگیرند و همچنین نیازهای خود را اعلام کنند. در کل نمایشگاه‌های بومی‌سازی محل مناسبی برای بیان نیاز و خدمات شرکت‌ها است.
ارزانی در پاسخ به این پرسش که آیا بکارگیری قطعه‌ای داخلی برای نخستین‌بار ریسک نخواهد داشت و واحد شما تا چه اندازه قدرت این ریسک‌پذیری را دارد، گفت: شرکت فولاد هرمزگان در نگاه بلندمدت به سمت بومی‌سازی در حرکت است، اما برخی شرکت‌ها مانند فولاد مبارکه دارای ظرفیت‌های قوی است. وی ادامه داد: آزمایش‌هایی که انجام می‌شود، همراه با ریسک‌هایی است. درکل تا جایی باید این ریسک را انجام داد که ضربه‌ای به واحد تولیدی وارد نشود. در مسیر بومی‌سازی باید به صورت حساب‌شده پیش رفت، به عبارت دیگر اینگونه نیست که یک واحد تولیدی صفر یا صد و آن‌هم به یکباره بومی‌سازی انجام دهد. برای نمونه اگر یک واحدی قطعه‌ای را بومی‌سازی کند، خرید آن قطعه از خارج کشور را تا حدود ۲۰درصد کاهش می‌دهد. پس از مدتی اگر این آزمون نتیجه داد، ۵۰درصد خرید از خارج را کاهش می‌دهد و درنهایت پس از فرآیندی یک‌ساله و اطمینان از محصول داخلی، خرید از خارجی را قطع خواهد کرد و پس از آن نیز نتیجه بومی‌سازی را دوباره در چند مرحله خواهد سنجید. 
ارزانی تاکید کرد: اینگونه نیست که به‌صورت ۱۰۰درصد و از همان ابتدا خرید از خارج را قطع کنیم، بنابراین بومی‌سازی در یک فرآیند مدت‌دار و براساس محاسبه و روش خاصی است.