اقتصاد بازار: افزایش سقف وام خرید مسکن از ۳۵ میلیون تومان به ۶۰ میلیون تومان یکی از خبرهایی بود که هفته گذشته، جنب و جوشی را در میان فعالان بازار مسکن به وجود آورد، چرا که این بازار از حدود سه سال پیش درگیر رکود عمیقی است و فعالان این بخش در انتظار تصمیمات دولت برای خروج از رکود هستند.
هرچند که دولت با اختصاص ۱۲۰۰ میلیارد تومان یارانه به بخش‌های مختلف از جمله بافت فرسوده موافقت کرده است، اما بازار مسکن نیاز به شوک‌های بزرگتری دارد تا از حالت رکود خارج شده و به رونق برسد به همین دلیل کارشناسان صنعت ساختمان معتقدند که ارایه تسهیلات باید در بخش های مختلف انجام گیرد تا کلیه بخش های این صنعت رونق پیدا کند.
در واقع صنعت ساختمان که بطور مستقیم با بیش از ۱۲۰۰ بخش مرتبط بوده و ۲۸ درصد نقدینگی کشور در این حوزه در گردش است، یکی از پیشران‌های اقتصاد محسوب می‌شود که به عنوان راهکار خروج از رکود اقتصاد کشور مطرح شده است.
براساس این گزارش، فعالان صنعت ساخت و ساز معتقدند که بازار مسکن علاوه بر افزایش وام‌های خرید نیاز به وام هایی برای تولید دارد چرا که تورم در کشور، هزینه تمام شده ساختمان سازی را افزایش داده بنابراین وام‌های کنونی ساخت نمی‌تواند هزینه‌ها را پوشش دهد همچنین سود بالای بانکی یکی از موضوعاتی است که اجازه حضور فعالان ساخت و ساز را در بازار نمی‌دهد.
سود وام ساخت مسکن باید کاهش یابد
این در حالی است که دبیر کانون سراسری انبوه سازان در خصوص موضوع اختصاص وام ۱۰۰ میلیون تومانی ساخت به انبوه سازان، گفت: وام ۱۰۰ میلیون تومانی ساخت در حال حاضر هم به انبوه سازان پرداخت می شود اما بهره این وام ۲۴ درصد است که در نهایت هم با هزینه بالای ۳۰ درصد به دست تولیدکننده می رسد.
فرشید پورحاجت با اشاره به اینکه ما انتظار داشتیم در بسته خروج از رکود دولت، موضوع وام ۱۲۰ میلیون تومانی ساخت مسکن هم مورد توجه قرار گیرد، افزود: در بسته ای که از سوی انبوه سازان به دولت پیشنهاد شده، وام ساخت برای کلانشهرها و شهر تهران ۱۲۰ میلیون تومان، برای سایر شهرها ۱۰۰ میلیون تومان و شهرهای کوچک ۶۰ میلیون تومان در نظرگرفته شده است.
وی با بیان اینکه سود بانکی این وام ها هم بسیار کمتر از سود فعلی باید باشد، اظهار داشت: دولت باید در حوزه تولید تمهیدات بیشتری داشته باشد و سود وام ساخت مسکن را کاهش دهد تا تولید مسکن درکشور افزایش پیدا کند.
این فعال صنعت ساختمان با تاکید بر اینکه افزایش سقف وام خرید به ۶۰ میلیون تومان برای مناطق کمتر توسعه یافته مناسب است، گفت: این وام برای آپارتمان‌های کوچک و مناطق کمتر توسعه یافته می‌تواند تاثیرگذار باشد و در واحدهای بزرگتر هم در درازمدت تاثیر می‌گذارد.
پورحاجت ادامه داد: دولت باید فکر عاجلی برای خط تولید مسکن داشته باشد و موانع تولید را از سر راه بردارد. در سال آینده موضوع مالیات های مستقیم مطرح است همچنین قانون پیش فروش ساختمان هم در این مدت، صنعت ساختمان را بلوکه کرده است بنابراین دولت باید فکری برای حمایت از تولید داشته باشد.


وام مسکن 35 میلیونی تاثیری بر تحریک تقاضا ندارد
احمد تولا دبیر انجمن انبوه‌سازان اصفهان با بیان این‌که افزایش وام 35 میلیونی خرید مسکن یا افزایش وام 10 میلیونی جعاله در تحریک تقاضا بی‌تاثیر است، افزود: این پول‌ها، رقم چندانی نیستند که بتوانند قدرت خرید مردم را افزایش دهند.
دبیر انجمن انبوه‌سازان اصفهان، حداقل رقمی که می‌تواند در بخش ساخت و ساز تحرک ایجاد کند را 50 درصد قیمت یک واحد مسکونی متوسط قیمت دانست که معادل 80 تا 100 میلیون تومان است.
وی پیشنهاد کرد: باید تغییر نگرش ایجاد شود و در بخش مسکن از راهکارهایی همچون لیزینگ مسکن یا سهام پروژه استفاده کنیم.
دبیر انجمن انبوه‌سازان اصفهان درخصوص سهام پروژه توضیح داد: در این طرح پروژه‌هایی تعریف و سهام آن با طول مدت زمان مشخص به مردم فروخته می‌شود. در این صورت بعضی مردم که امکان خرید مسکن ندارند ولی پول‌های سرگردانی دارند که صرف مخارج غیرضروری یا سپرده‌گذاری در بانک می‌کنند می‌توانند سهام پروژه‌های مسکن را خرید و فروش کنند. این اقدامی است که می‌تواند به رونق بخش مسکن منجر شود.


وام مسکن بر مبنای جغرافیای هر منطقه باشد
نماینده مردم خمینی شهر نیز در واکنش به موضوع تسهیلات بانک مسکن، افزود: وام مسکن باید بنا بر جغرافیای هر منطقه و همچنین با توجه به سلیقه‌های خانوارهای ایرانی پرداخت شود.
صرامی با بیان اینکه در موضوع ارائه تسهیلات مسکن باید تمرکز زدایی انجام شود، ادامه داد: باید توجه داشت وام مسکن، تنها در برخی از شهر‌ها جوابگوی ساخت و ساز و خرید مسکن مناسب است؛ بنابراین در افزایش وام باید همه جوانب سنجیده شود.
وی گفت: باید همزمان با تأمین سرمایه بانک‌های پرداخت کننده تسهیلات مسکن، از ورود و فرصت طلبی دلالان در این بازار جلوگیری شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اگر وام مسکن ‌منطقه‌ای پرداخت شود، استانداران هر استان می‌توانند با توجه به ویژگی‌های هر منطقه با اتحادیه‌ها و انبوه‌سازان مسکن هماهنگی‌های لازم را انجام دهند تا زمینه جلوگیری از ورود دلالان وام به بازار فراهم شود.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان نیز در خصوص این طرح دولت، اظهار داشت: نوع تزریق پول به بازار مسکن چه در بخش تولید یا مصرف کننده بخش باید به نحو درست و صحیحی انجام شود که بالطبع آن در بازار مسکن تاثیر گذار باشد.
جهانگیری ادامه داد: بازار مسکن بعد از نفت از عوامل رونق اقتصادی جامعه است بنابراین امیدوارم سیاست های تشویقی که در بازار مسکن اجرا می شود این بازار را که در حال رکود است نجات دهد.
وی تصریح کرد: باید اذعان داشت که بازار مسکن در کشور هر ۳ سال یکبار دچار رکود و افزایش قیمت می شود اما رکود فعلی متاثر از تورم است که امید است دولت با تدابیری که اندیشیده در بحث بسته حمایتی خود راهکارهایی را ارائه دهد که این بازار را از حالت رکود خارج کند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان تصریح کرد: با ارائه این تسهیلات قسمت اعظمی از پیش پرداخت خانه توسط وام پرداخت می شود که این امر سبب شده متقاضی خرید در بازار بیشتر شده و بازار مسکن رونق بگیرد.
وی تاکید کرد: نحوه اجرا و تزریق این نوع تسهیلات بسیار مهم است و عدم اجرای صحیح آن نیز سبب افزایش کاذب قیمت مسکن می شود.