شیوع ویروس کرونا در کشور تمام بخش های صنعتی و اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار داد و یکی از مهم ترین حوزه هایی که به صورت مستقیم تحت تاثیر این ویروس قرار گرفت بخش رویدادهای نمایشگاهی بود. خوشبختانه امروز با تسریع در واکسیناسیون عمومی شرایط برگزاری رویدادها نیز به ثبات قابل قبولی رسیده است هرچند که نباید فراموش کرد که استقبال از نمایشگاه ها قبل از شیوع کرونا از میزان فعلی به مراتب بیشتر بود.

 

ارائه جدیدیترین دستاوردها در نمایشگاه

یک فعال صنعت تاسیسات با تشریح مهم ترین مشکلات و چالش های موجود در مسیر تولید در کشور می گوید: امروزه تمام تولیدکنندگان کشور در صنایع مختلف مشکلات مشابهی دارند که این چالش ها به مثابه دست انداز در مسیر آنها قرار گرفته است. اقتصاد رابطه مستقیمی با سیاست دارد و تا مادامی که ارتباطات ما با دنیا بهتر نشود به طور قطع محدودیت ها برای اقتصاد و تولید کشور وجود خواهد داشت. محمدمهدی یوسفی در ادامه با اشاره به نقش نمایشگاه بین المللی تاسیسات و سیستم های سرمایشی و گرمایشی، خاطرنشان کرد: نمایشگاه ها بهترین بستر برای ملاقات رو در رو و بدون واسطه با مشتریان مجموعه ها و شرکت های تولیدی محسوب می شوند. این دیدارهای چهره به چهره موجب می شود که مشتریان انتقادات، نظرات و خواسته های خود را بدون واسطه به تولیدکننده منتقل کنند و از طرفی از نزدیک در جریان جدیدترین تولیدات و دستاوردهای صنعتگران آشنا شوند.

 

قوانین وقواعد دست و پاگیر

مدیرعامل یك شركت تولیدی سیستم های گرمایشی نیز معتقد است: تولیدكنندگان با مسائل پیچیده ای روبرو هستند كه ناشی از قوانین وقواعد دست و پاگیر است. علیمردان اعلایی ادامه داد: اصلی ترین مساله تولیدكنندگان، مشكلات بیمه و سازمان تامین اجتماعی است. با وجود تدوین قوانین روشن، سازمان بیمه تامین اجتماعی بر مسیر باطلی حركت می كند و به ركود بازار و دیگر مشكلات تولیدكنندگان هیچ توجهی ندارد. وی كه 50 سال سابقه تولید دارد، گفت: بانك ها مشكل بعدی تولیدكنندگان این صنعت به شمار می روند؛ زیرا تولیدكنندگان در زمینه تامین نقدینگی مشكلات زیادی دارند و برای دریافت تسهیلات باید نزدیك به 20 درصد سود پرداخت كنند؛ در حالی كه هزینه تولید رقبا كمتر است. وی تاكید كرد اقتصاد مقاومتی فقط با شعاردادن محقق نمی شود و افزود: با توجه به نرخ بالای سود تسهیلات، قدرت رقابت تولیدكنندگان كاسته می شود و دولت باید به دنبال راهكارهای مناسبی برای حمایت از تولیدكنندگان صادرات محور داشته باشد. این تولیدكننده تصریح کرد: در سال های اخیر سازمان امور مالیاتی گام های مثبتی برای اخذ مالیات از تولیدكنندگان برداشته اما این ها ناكافی است. وی مشكلات گمركی را از دیگر دغدغه تولیدكنندگان عنوان كرد و گفت: قواعد و قوانین گمرك مشكلات عدیده ای را به وجود آورده است. اعلایی اضافه كرد: بازار كشور به دلیل ركود صنعت ساختمان دچار ركود است و از پویایی لازم برخوردار نیست.

 

به دنبال حفظ سهم خود در بازاریم

مدیرعامل یک شرکت فعال در حوزه تاسیسات ساختمان نیز می گوید: عمده‌ترین چالش صنعت تاسیسات مربوط به عدم ثبات در قیمت‌ها است. اگر چه قیمت کالاهای تاسیساتی سر به فلک کشیده، اما آنچه صنعت تاسیسات از جمله شرکت ما را دچار مشکل کرده، عدم ثبات قیمت‌هاست. محسن پالیزدار تاکید می کند: وضعیت آنقدر پیچیده شده که به عنوان مجری تاسیسات ساختمان نمی‌توانیم قیمت مشخصی را به کارفرماها اعلام کنیم. در واقع قیمتی که در پیش فاکتور به کارفرما ارائه می‌شود، با قیمت زمان آغاز به کار فاصله دارد و همین معضل، عقد قرارداد را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است. وی اضافه می کند: چندی پیش تصمیم گرفتیم آبگرمکن خورشیدی با توجه به نیاز بازار و هزینه‌های انرژی تولید کنیم. یک سال کار مطالعاتی و هزینه برای تولید این محصول انجام شد، اما زمانی که به نقطه تولید رسیدیم، بازار به شکلی پیش رفت که عملا تولید این محصول از صرفه اقتصادی خارج شد. به هر حال برخی شرکت‌ها همزمان روی 10 محصول کار مطالعاتی انجام می‌دهند و در نهایت یک محصول را وارد بازار می‌کنند. در این شرایط به‌رغم اینکه 9 محصول دیگر با شکست مواجه شده، اما همین یک محصول تمامی‌ هزینه‌ها را جبران می‌کند، اما واقعیت این است که ما چنین شرایطی نداریم. وی در پایان می‌گوید: واقعیت این است که در شرایط حاضر اغلب شرکت‌ها به دنبال حفظ خود در بازار هستند و ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم، اما قطعا تولید یک محصول با راندمان بالا و صرف انرژی کم با هزینه منطقی همواره در دستور کار ما قرار دارد.