اقتصاد بازار: مدیرمسكن وساختمان اداره كل راه وشهرسازی استان اصفهان با تاکید بر اینکه جزئیات طرح مسکن اجتماعی از نیمه دوم امسال به استان ها ابلاغ می شود، گفت: 6 هزار واحد مسكن مهر دراستان اصفهان بدون متقاضی است كه با شرایطی راحت تر از مسكن مهر به متقاصیان واگذار خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، ایمان طاهر با اشاره به اینکه با تصمیم وزارت مسكن و شهرسازی قرار شد این واحدها به عنوان پروژه های خود مالك، اراضی تحویل انبوه ساز و با ارائه تسهیلات به متقاضیان، با شرایط راحت تر از مسكن مهر تحویل و با قیمت روز به فروش برسد، تاکید کرد: احداث پروژه های مسكن مهر در استان اصفهان با آماری بالغ بر 222 هزار واحد مسكونی از سال 86 آغاز شد كه از این تعداد 61 هزار واحد مسكن روستایی و بنگاه های زودبازده و 161 هزار واحد مسكن مهر شهری است.
وی افزود: این تعداد واحد با بودجه ای بالغ بر 11 هزار میلیارد تومان پیش بینی شد كه 4500 میلیارد تومان آن تسهیلات پرداختی و مابقی آورده متقاضیان بوده است .
مدیرمسكن وساختمان اداره كل راه وشهرسازی استان اصفهان اضافه كرد: از تعداد 161 هزار واحد مسكن مهر شهری تاكنون 139 هزار واحد افتتاح شده كه با كسر 6 هزار واحد فاقد متقاضی 16 هزار واحد باقیمانده تا پایان سال 95 در استان تكمیل وتحویل متقاضیان خواهد شد .
وی گفت: در استان اصفهان مكان سنجی زمین ها به گونه ای بوده كه از مراكز شهرها خارج نیست، كه این مورد در خصوص شهرهای جدید استثناست.
طاهر درخصوص خدمات روبنایی وزیر بنایی واحدهای مسكن مهر تصریح كرد: مشكل خاصی در زمینه خدمات زیر بنایی وجود ندارد وتمام واحدها از امكانات آب ،برق وگاز برخوردارند و در زمینه خدمات روبنایی، مهمترین مشكل در سایتهای مسكن مهر خدمات روبنایی است كه تلاش می شود حداقل های ممكن برای مردم تامین شود.
وی اظهاركرد: خوشبختانه طرحهای آماده سازی در حال تحویل به شهرداریها است كه تاكنون 44 شهر خدمات آماده سازی آنها تحویل شهرداری ها گردیده و شهرداری در قبال تحویل زمین، یارانه و قیر لازم است كه نسبت به ایجاد فضای سبز و آماده سازی این پروژه ها اقدام كنند و این نویدی است برای مردم كه بتوان در اینخصوص حداقلهای ممكن را تامین نمود.
مدیرمسكن وساختمان اداره كل راه وشهرسازی استان اصفهان با توجه به آمار بسیار بالای مسكن مهر دراستان و نیاز به بودجه و اعتبارات بیشتر در زمینه ارائه خدمات روبنایی افزود: خدمات روبنایی از قبیل ایجاد واحداث فضای سبز، مسجد ، آتش نشانی، كلانتری، آموزشی و درمانی در پروژه ها یكی از چالش های این طرح بوده كه طبق قانون ساماندهی مسكن، خدمات روبنایی برعهده دستگاه های متولی است.
وی ادامه داد: با توجه به اینكه مردم بیشتر وزارت راه وشهرسازی را متولی ساخت مسكن مهر می شناسند از این جهت توقعی برای متقاضیان ایجاد شده كه در این مورد این اداره كل نیز سعی در تامین حداقل ها كرده است.
طاهر با اشاره به شرایط خاص سایت های مسكن مهر در شهرهای جدید فولادشهر، بهارستان ومجلسی، گفت: با توجه به آمار بسیار بالای تعداد واحدهای مسكن مهر در شهرهای جدید همیاری مسئولین استانی وكشوری نیاز است تا بتوان مشكلات موجود در سایتهای مسكن مهر در شهرهای جدید را مرتفع نمود، كما اینكه در راستای تامین خدمات روبنایی در شهر جدید فولادشهر یك پاسگاه پلیس و6 باب مدرسه ساخته شده وخدمات عمومی دیگری نیز دردستوركار است و در این راستا شهر مجلسی به یك شهر تمام وكمال تبدیل شده وتمام خدمات فرهنگی ، آموزشی و امنیتی در آن موجود است.
مدیرمسكن وساختمان اداره كل راه وشهرسازی استان اصفهان اضافه كرد: در طرح مسكن مهر سند اعیانی به محض تقسیط تسهیلات به نام خریدار می شود ولی سند ملك، بدلیل مالكیت 99 ساله زمین توسط دولت، در اجاره دولت است تازمانی كه متقاضی هزینه زمین را پرداخت نماید كه از 139 هزار واحد تحویلی تاكنون بیش از 110هزار واحد سند اعیانی به نام متقاضی شده است.
وی درباره اینكه آیا مصالح مورد استفاده در ساخت مسكن مهر از كیفیت و استاندارد لازم برخورداراست گفت: با توجه به نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان بر ساخت این واحدها و با توجه به گزارشهای اداره استاندارد و بازدیدهایی كه در طی ساخت واحدها انجام گردیده خوشبختانه سعی شده مصالح بكار رفته در این واحدها دارای استاندارد و تاییدیه نظام مهندسی باشد .
طاهر خاطرنشان كرد: ساخت واحدهای مسكن مهر چنانچه با حجم كمتر و با درایت بیشتری شروع می شد نتیجه بهتری داشت و نیاز است كه از احداث شهرها در خارج از حریم جلوگیری شود واین هزینه ها بیشتر در احیای بافتهای فرسوده وناكارآمد شهری استفاده شود.
وی گفت: دولت به ازای هر واحد مسكن مهر حدود بیش از 30 میلیون تومان هزینه كرده كه این هزینه ها شامل پول زمین، یارانه های بانكی، تفاوت سود بانك وفضاهای روبنایی است.
مدیرمسكن وساختمان اداره كل راه وشهرسازی استان اصفهان در خصوص طرح مسكن اجتماعی گفت: این طرح در بافت های ناكارآمد شهری شروع شده ولی در خصوص مسكن اجتماعی هنوز جزییات طرح به استانها ابلاغ نشده و در نیمه دوم سال 95 شروع خواهد شد كه به محض ابلاغ جزییات به اطلاع عموم خواهد رسید.