اقتصاد بازار: برای اولین بار سمینار چشم انداز و تحلیل بازار مسکن در سال 95 و 96 در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، دبیر کمیسیون سیاستگذاری و پایش اتاق بازرگانی اصفهان با اعلام این خبر، گفت: تحولات بازار مسکن، یکی از دل‌مشغولي‌های اکثر خانوارهای ایرانی است. این موضوع، هنگامی اهمیت مضاعف می‌یابد که شرایط خاص اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایرانیان را از نظر بگذرانیم؛ آن‌گاه متوجه می شویم که چرا مسكن برای ایرانیان، چیزی بیش از یک سرپناه است.
سیدرضا صفوی با اشاره به اینکه با وجود تقاضای جامعه برای اطلاع از کم و کیف اين بازار، تحلیل‌های قابل اتکایی مشاهده نمی‌شود، اظهار داشت: متاسفانه تحلیل‌های ارائه شده نیز عمدتاً تک‌بعدی هستند.
به گفته وی، اين مساله هنگامي دارای اهميت مضاعف مي شود كه به ارتباط گسترده بخش مسكن با ساير بخش‌هاي اقتصادي توجه شود.
دبیر کمیسیون سیاستگذاری و پایش اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه پيشينه بازار مسكن ايران حاكي از آن است كه در بسیاری از مواقع، روند حركت اين بازار از محدودة انتظارات خارج می‌شود، افزود: بر این اساس لازم است در كنار نگاه به اصول منطقی حاكم بر بازار، نيروهاي جانبی تحمیل شده از بیرون به این بازار نیز رصد شود.
وی تاکید کرد: غالباً تصور می‌شود که مسیر حرکت بازار مسکن قابل پیش‌بینی نیست؛ در حالی که بسیاری از تحولات بخش مسکن را می‌توان پیش‌بینی کرد؛ هرچند بیشتر فعالان این بخش، از توانایی مورد انتظار، برخوردار نیستند.
وی با تکید بر اینکه افراد، برای جبران این کمبود، معمولاً تحت تأثیر مراودات اجتماعی یا رسانه‌های خبری، تصمیم‌گیری می‌کنند، گفت: بدیهی است که بهره‌برداری مناسب از فرصت‌های اقتصادی با اتکا به این قبیل اطلاعات، ضریب خطای بالایی دارد.
دبیر کمیسیون سیاستگذاری و پایش اتاق بازرگانی اصفهان عنوان کرد: نياز فعالان اقتصادي به تحليل‌ رفتار بازار مسكن سبب شد تا اتاق بازرگاني اصفهان با محوریت کمیسیون سیاستگذاری و پایش اقدام به برگزاري سمينار "استراتژي سرمايه‌گذاري و تحليل بازار مسكن در سال‌هاي 95-96" با حضور دكتر بهروز ملكي، تحليگر ارشد بازار مسكن و مولف كتاب "تحليل بازار مسكن ايران" کند.
به گفته صفوی، مخاطبان این سمينار، طیف متنوعی از شركت‌ها و هلدینگ‌های سرمایه‌‏گذاری و ساختماني، نظام‌هاي مهندسی، انبوه‏سازان، مشاوران املاك، شركت‌های مشاور و پیمانكار مسكن و شهرسازي، شركت‌های مرتبط با مصالح ساختمانی(سیمان، فولاد، سرامیك، آجر و...)، خریداران، فروشندگان، سرمایه‌گذاران و سازندگان مسكن، سیاست‏گذاران و برنامه‌ریزان مسكن، فعالان بازارهای پول، بورس، طلا و ارز، و در مجموع هر فعاليتي كه به نحوي به بخش مسكن مرتبط مي گردد را شامل می شود.
وی بیان داشت: در این همایش چهار ساعته تلاش می شود به موضوعاتی از جمله فرآيند شکل گیری و شناسايي دوره های رونق و رکود مسکن، تحليل عوامل اثرگذار بر بازار مسكن، نرخ سود بانکی، رشد اقتصادی، برجام، نقدينگي، وام خرید مسكن، قيمت نفت، بورس، دلار، طلا، برنامه هاي دولت و... پرداخته شود.
به گفته وی، بررسی وضعیت تولید(عرضه) و تقاضا در بازار مسکن طی سالهای اخیر و پیش بینی سالهای آتی، علل طولاني شدن خروج بازار مسكن از ركود، پیش بینی بازار مسكن سال های 95 و 96، استراتژي هاي مناسب بازار مسكن: بخريم، بفروشيم، بسازيم يا... از دیگر تحلیل های این نشست است.
گفتنی است؛ سمينار یاد شده از ساعت 9:30 تا 13:30 روز پنجشنبه 20 خرداد در محل اتاق بازرگاني اصفهان برگزار مي شود.