آمار و ارقام مربوط به قیمت مسکن در دی ماه نشان می‌دهد نرخ‌ها در این بازار همچنان افزایشی است و قیمت هر متر مربع آپارتمان در دی ماه نسبت به دی ماه سال گذشته 90 درصد رشد را نشان می‌دهد.


متوسط قیمت مسکن در آذرماه امسال 9 میلیون و 630 هزار تومان بود در حالیکه بر اساس گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی این عدد در دی ماه به 9 میلیون 770 هزار تومان رسید. با افزایش قیمت مسکن تعداد معاملات هم هر ماه کاهش یافته است. بیشترین تعداد معامله در بازار مسکن مربوط به اردیبهشت بوده که 16 هزار و 736 معامله مسکن در این ماه ثبت شده اما در دی ماه تعداد معاملات 5 هزار و 800 معامله ثبت شده است. با توجه به این‌که در آبان ماه 5 هزار و 941 فقره معامله در تهران به ثبت رسیده بود، شاهد کاهش یک درصدی میزان معاملات در دی ماه هستیم. تعداد معاملات نسبت به ماه مشابه سال قبل (دی ماه ۹۶) که تعداد معاملات مسکن ۱۶ هزار و ۸۷۶ فقره بود، ۱۴۵.۸ درصد کاهش (منفی دو و نیم برابر) داشته است. قیمت مسکن در هر ماه سال 97 نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد را نشان می‌دهد و این رشد در آذرماه به 92 درصد رسید اما با توجه به این افزایش قیمت مسکن از دیماه سال گذشته کلید خورد. آمارها نشان می‌دهد متوسط رشد قیمت مسکن در دیماه امسال نسبت به مدت مشابه قبل نسبت به آذرماه کمتر بوده و با این‌که قیمت در آذرماه 92 درصد رشد داشته در دیماه به 89.9 درصد رسیده است. گران‌ترین منطقه پایتخت در دیماه امسال، منطقه یک تهران بوده است که میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در آن ۲۲ میلیون و 970هزار تومان به ثبت رسیده است متوسط قیمت مسکن در این منطقه در ابتدای سال در فروردین ماه 11 میلیون و 770 هزار تومان بود به این ترتیب متوسط قیمت مسکن در منطقه یک در 9 ماه 90 درصد بالا رفته است. ارزان‌ترین منطقه نیز با میانگین ۴ میلیون و 200 هزار تومان به ازای هر مترمربع، به منطقه ۱۸ اختصاص داشته است. بیشترین تعداد معامله نیز در منطقه ۵ با 750 فقره معامله بوده است. در منطقه 5 نیز متوسط قیمت در 10 ماه نزدیک به 70درصد افزایش داشته است. کمترین تعداد معامله مسکن نیز در منطقه ۱۹ با 38 فقره انجام شده است. نگاهی به میانگین قیمت‌ها در سایر مناطق شهر تهران نشان می‌دهد تمام مناطق تهران در دیماه نسبت به آذر افزایش قیمت داشته‌اند ولی تعداد معاملات نسبت به ماه گذشته به میزان بسیار کمی کاهش داشته است. از نظر متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی، بیشترین قیمت هر متر واحد مسکونی به منطقه یک تهران با هر متر ۲۲ میلیون و ۹۷۴ هزار تومان تعلق داشته و پس از آن منطقه ۳ با میانگین متری ۱۷ میلیون و ۲۳۴ هزار تومان در رتبه دوم قرار گرفته است. کمترین میزان میانگین هر متر واحد مسکونی در تهران به منطقه ۱۸ با هر متر ۴ میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و پس از آن به منطقه ۲۰ با هر متر ۴ میلیون و ۴۹۴ هزار تومان اختصاص یافته است.
مشتری اوراق وام مسکن کم شد
با افزایش مداوم قیمت مسکن با این‌که قیمت‌ها در اوراق تسهیلات مسکن نسبت به اوایل سال‌جاری با کاهش روبه‌رو شده، بسیاری از متقاضیان وام مسکن معتقدند که با توجه به قیمت فزاینده مسکن در ماه‌های اخیر عملاً نمی‌توانند با مبالغ این وام، خانه بخرند که این موضوع تقاضا در اوراق تسهیلات مسکن را کاهش داده است. به گزارش ایسنا، اوراق تسهیلات مسکن در ۱۰ روز اخیر نوسان قیمت چندان زیادی را تجربه نکرده است. روز گذشته قیمت تسه‌های نزدیک به سر رسید حدود ۵۴ هزار تومان و قیمت دیگر اوراق نیز تا ۵۸ هزار تومان متغییر بود. قیمت اوراق تسهیلات مسکن آذر ماه ۱۳۹۷ به ۵۷ هزار و ۷۰۰ تومان می‌رسد و قیمت تسه اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ حدود ۵۷ هزار تومان است.