اقتصاد بازار: رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان با بیان اینکه یک سوم صنایع دستی ثبت شده جهان متعلق به اصفهان است، گفت: ثبت جهانی صنایع دستی اصفهان باید بستر توسعه صنایع دستی را فراهم کند تا به دنبال آن با جذب گردشگر، موجب افزایش گردش مالی و بهبود شرایط اقتصادی شهر شود.
اصغر آذربایجانی با اشاره به اینکه اصفهان یکی از شهرهای مشهور در حوزه فرهنگ و تمدن در عرضه بین الملل طی ادوار مختلف است، اظهار داشت: یکی از سرفصل های مهم و نقش آفرین هویت بخش فرهنگ و تمدن اصفهان، موضوع صنایع دستی است که از ادوار گذشته به یادگار مانده است.
وی بیان اینکه یک سوم صنایع دستی ثبت شده جهان متعلق به اصفهان است، تاکید کرد: صنایع دستی موجب جذب گردشگر و رونق صنعت توریسم در اصفهان می شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان با تاکید بر اینکه برخی از صنایع دستی اصفهان در عرصه های مختلف خودنمایی نمی کند، افزود: متاسفانه بخشی از لایه های صنایع دستی اصفهان به دلیل کم رونق شدن کمتر توانسته خود را در حوزه گردشگری نمایان کند.
وی به ثبت جهانی اصفهان به عنوان شهر صنایع دستی جهان اشاره کرد و گفت: استفاده از این فرصت برای ما بسیار مهم است و با ثبت صنایع دستی اصفهان، در شبکه شهرهای خلاق به دنبال این هستیم که ظرفیت های اصلی خود را نمایان کنیم.
آذربایجانی با تاکید بر اینکه باید در حوزه درآمدی از این فرصت استفاده
ثبت جهانی صنایع دستی تنها نباید در قابل یک اسم و برند باشد
کنیم، گفت: آنچه مهم است باید بعد از ثبت جهانی صنایع دستی از این ظرفیت در توسعه و پیشرفت شهر استفاده کنیم.
به گفته این عضو شورای شهر اصفهان، ثبت جهانی صنایع دستی اصفهان موجب توسعه پایدار اصفهان و جذب گردشگر می شود.
وی تاکید کرد: بعد از این ثبت، حمایت از هنرمندان این عرصه، فراهم کردن بستر فعالیت شان و حضور در حوزه برندینگ و مارکتینگ می تواند در بهبود شرایط صنایع دستی اصفهان تاثیرگذار باشد.
آذربایجانی تاکید کرد: اگر به دنبال این هستیم که از فرصت به دست آمده استفاده کنیم دست اندرکاران این موضوع باید با یک برنامه ریزی اگر به دنبال این هستیم که از فرصت به دست آمده استفاده کنیم دست اندرکاران این موضوع باید با یک برنامه ریزی و نقشه راه مدون برای احیای صنایع دستی گام بردارند
وی با ابراز تاسف نسبت به کم رونقی برخی صنایع دستی اصفهان به دلیل نبود حمایت، تصریح کرد: در کنار ثبت جهانی به دنبال رونق بخشی بازار صنایع دستی هستیم تا بتوان در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی جذب گردشگر گام موثری را برداریم.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان با تاکید بر اینکه ثبت جهانی صنایع دستی تنها نباید در قابل یک اسم و برند باشد، گفت: این برند باید بستر توسعه صنایع دستی را فراهم کند و به دنبال آن با جذب گردشگر، موجب گردش مالی بسیار و بهبود شرایط اقتصادی اصفهان شود.
وی در خصوص اهدای لوح ثبت جهانی صنایع دستی به شهردار اصفهان، گفت: در تمام دنیا، شهردار به عنوان کلیددار شهر شناخته می شود و به دنبال این موضوع لوح ثبت جهانی صنایع دستی تقدیم شهردار اصفهان خواهد شد.
آذربایجانی تاکید کرد: اگر به دنبال توسعه بخش صنایع دستی هستیم تمام دستگاه های استان از جمله استانداری، شهرداری، میراث فرهنگی، اتاق بازرگانی و ... باید در راستای رونق بخشی این هنر- صنعت گام بردارند.
منبع: خبرگزاری ایمنا