اقتصاد بازار: جلد چهارم دانشنامه تخت فولاد با حضور جمعی از مسئولان استانی و حجت‌الاسلام حاج شیخ محمد حسن رحیمیان تولیت آستان مقدس مسجد جمکران رونمایی شد.
در تخت فولاد اصفهان که دومین قبرستان بزرگ شیعیان پس از وادی السلام محسوب می شود بیش از دو هزار نفر از علما، عرفا و ادبا مدفون هستند و بر این اساس كتابهای زیادی درباره بزرگان مدفون در این مجموعه منتشر شده است که مجموعه چهارجلدی دانش نامه تخت فولاد از آن جمله است.
در این مراسم شهردار اصفهان با اشاره به اینکه بسیاری از ظرفیت‌های تخت فولاد اصفهان همچنان ناشناخته است اظهار داشت: تخت فولاد اصفهان از گذشته‌های دور یک گنجینه آشکار و در عین حال پنهان بوده و هنوز هم سرشار از گنج‌های پنهانی است که می‌توان آنها را به کشف نشست.
مهدی جمالی‌نژاد با بیان اینکه هرچه بیشتر به سمت آینده سفر کنیم به یقین رازهای بیشتری از این گنجینه بر ما آشکار خواهد شد، تاکید کرد: باید از این ظرفیت عظیم در بخش های گردشگری و فرهنگی بیش از پیش استفاده کنیم که و در این راستا نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق و اساسی هستیم.

takhtehfolad10
وی با اشاره به افتخارات فرهنگی اصفهان و ثبت اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در هفته گذشته تصریح کرد: آثار مختلف تاریخی این شهر همچون مقبره بیدآبادی، میدان نقش‌جهان، محله جویباره، محله دردشت، مقبره نظام‌الملک، جلفا و تخت فولاد از مهم‌ترین محورهای گردشگری و فرهنگی اصفهان هستند که باید به این آثار پایتخت فرهنگی جهان اسلام توجه بیشتری مبذول شود.
وی اضافه کرد: البته تخت‌فولاد محور و قلب فرهنگی اصفهان محسوب می‌شود و باید از گنجینه‌های معنوی دومین قبرستان مهم شیعیان در آینده بیشتر بهره ببریم.
جمالی نژاد با اشاره به افتخارات اصفهان تصریح کرد: چندین طلای ارزشمند در گردن اصفهان داریم، اول، سال 2006 که اصفهان به‌عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن جهان اسلام شد، دوم، هفته قبل کلید خورد و اصفهان ثبت جهانی شد، سوم، که سال آینده رقم می‌خورد، اصفهان پایتخت گردشگری جهان اسلام خواهد شد که در این بخش مجموعه‌ای همچون تخت فولاد نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.
وی ادامه داد: تخت فولاد نه‌تنها کل مجموعه‌اش گنج گران‌بها است بلکه تک‌تک دانشمندان و علمای مدفون در اینجا نیز گنج‌های با ارزشمندی هستند و می‌توانند برای گردشگران اسلامی بااهمیت باشند.
در ادامه این مراسم نیز حجت‌الاسلام‌ شیخ محمدحسن رحیمیان اظهار داشت: شاید تخت‌فولاد اصفهان از نظر وسعت پس از وادی السلام نجف قرار داشته باشد اما به لحاظ بزرگان مدفون در آن رتبه نخست را در جهان تشیع را به خود اختصاص داده و پیشتاز است.
وی با بیان اینکه اصفهان از عالم پرورترین شهرهای جهان اسلام است، گفت: تخت فولاد همچون نگینی بر تارک میهن اسلامی ما و اصفهان می درخشد و زندگی علما و بزرگان این مزارگاه شریف در عصری که دشمن با قوی‌ترین ابزار قصد ضربه زدن به انقلاب و دین را دارد، می‌تواند برترین الگو برای نسل جدید و برترین سلاح برای مقابله با تهاجم فرهنگی باشد.
تولیت مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه اصفهان رتبه نخست کشوری را در بسیاری از امور مادی و معنوی دارد، گفت: اصفهان بیشترین تعداد شهید کشور را تقدیم انقلاب کرده است و از سویی از بعد کمک های مادی و وجوهات پرداختی نیز مردم اصفهان قابل قیاس با دیگر شهرهای کشور نیستند.

takhtehfolad2
وی با اشاره به اینکه اصفهان از نظر تعداد طلاب نیز رتبه نخست کشور را با افتخار بر پیشانی خود دارد، اظهار داشت: در واقع اصفهانی‌ها هرگاه کشور نیاز به خدمتی داشته است از نثار جان و مال و زندگی خود در راه اسلام کوتاهی نکرده‌اند.
گفتنی است، در چهار جلد دانشنامه تخت فولاد که امروز آخرین جلد ان رونمایی شد، به زندگانی تعدادی از شهدای اصفهان نیز اشاره شده است که از آن جمله در جلد اول این زندگینامه ۳۸ شهید و در جلد دوم، زندگی ۷۲ شهيد مورد بررسی قرار گرفته است.

منتظرالقائم در مورد جلد چهارم دانشنامه تخت فولاد اظهار داشت: این جلد به شرح خدمات علمی، فرهنگی و معنوی خانواده های علمی بزرگی در ایران و اصفهان پرداخته که خود سند افتخاری برای جهان اسلام و تشیع می باشد.
وی ادامه داد: از جمله این خاندانها می توان به خاندانهای روضاتی، کلباسی، نجفی، خاتون آبادی، شیخ الاسلام، صدرعاملی، صدیقین، طباطبایی، علوی عاملی، فقیه ایمانی، فقیه احمد آبادی، قدسی، خوانساری، میر محمد صادقی، سادات بهشتی، نوری مازندرانی و غیره اشاره کرد.
وی تاکید کرد: در این چهار مجلد به زندگی نامه، خدمات و رشادتهای بیش از 220 نفر از سرداران شهید دوران دفاع مقدس و تمامی جنبه های معنوی، معماری و تاریخی این مزارستان پرداخته شده و مشخص گردیده است.

takhtehfolad3