پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 12267
منتشر شده در سه شنبه, 09 ارديبهشت 1399 00:53
تعداد دیدگاه: 0
خانواده‌ها از «آزادی مسافرت» در فصل کرونا استقبال می‌کنند؟

کرونا هنوز هست اما ممنوعیت ترددهای بین استانی که از اواخر اسفند برای غلبه بر موج ابتلا به این ویروس مرگبار طراحی و اعمال شده بود، چند روزی است که از جلوی پای مسافران برداشته شده است.  

عرضه کنندگان اقامتگاه‌های گردشگری در واکنش به این لغو ممنوعیت سفر از اواخر هفته پیش کار اجاره و معرفی ویلا و خانه‌های مخصوص سکونت مسافر را در شهرهای توریستی کشور آغاز کردند. با این حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد سه خطر مسافران بهاری را تهدید می‌کند. مخاطرات بازار گردشگری در این مقطع همگی از کرونا نشات می‌گیرد. برخورد مسافران به فایل‌های اقامتگاهی با کیفیت بسیار نازل، برخورد مقامات محلی استان ‌ها با مالکان ویلاها بعد از مشاهده مسافر در آنها و همچنین احتمالا بالای ابتلا به کرونا مجموعه مخاطرات سه‌گانه سفر در فصل جاری است.

مطابق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و اعلام رئیس‌جمهور ترددهای بین استانی از هفته گذشته مجاز شد و این لغو ممنوعیت سفر باعث شد سایت‌ها و استارت آپ‌هایی که ویلاهای موجود در هر استان را به گردشگران معرفی می‌کنند فعالیت خود را با مجوزهایی که ارگان‌های مربوطه در اختیار آنها قرار داده‌اند آغاز کنند. گزارش «دنیای اقتصاد» از واکنش عمومی به این اتفاق نشان می‌دهد برخی از گردشگران که در تعطیلات عید در قرنطینه بوده‌اند و از آن شرایط خسته شده بودند برای رزرو ویلا با عرضه‌کنندگان آنها در شهرهای مختلف تماس گرفته‌اند و تدارک سفرهای بهاری از روزهای اخیر آغاز شده است.

طبق اعلام وزارت بهداشت اقامتگاه‌هایی که در شرایط بهداشتی مطلوب و مطابق با چارچوب پروتکل‌های بهداشتی ستاد مبارزه با کرونا است می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند. از همین رو کلیه میزبانان برای دریافت این مجوز باید از طریق ثبت نام در «سامانه اصناف و صنایع کشور» و تکمیل فرم مربوطه اقدام کنند. تحقیقات میدانی «دنیای اقتصاد» از عرضه‌کنندگان ویلاها در استان‌های شمالی کشور نشان می‌دهد با وجود اینکه عرضه این نوع از اقامتگاه‌ها به‌طور رسمی استارت خورده است، اما محدودیت‌هایی برای صاحبان آنها از سوی مقامات استانی وجود دارد که موجب شده عرضه برخی از این ویلاها همچنان ممنوع باشد. در همین راستا فعلا یک مسیر ضعیف برای عرضه ویلاهای اجاره‌ای شکل گرفته که کیفیت فایل‌ها به دلیل ملاحظه غالب ویلادارها و پرهیز آنها از عرضه، چندان مناسب نیست اما برخی از گردشگران برای اقامت  در این ویلاها با آنها تماس گرفته و به رزرو ویلا می‌پردازند.

نکته جالب این نوع فعالیت‌ها آن است که در چنین بازاری صرفا ویلاهایی عرضه می‌شود که در کوچه و خیابان‌های فرعی جای گرفته است که نه تنها دید عمومی ندارد حتی دسترسی به آنها هم چندان راحت نیست. از سوی دیگر خدمات ارائه شده در این ویلاها نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست. این امر می‌تواند آسیب‌جدی به بازار گردشگری داخلی وارد کند زیرا توریست‌ها با تجربه چنین شرایطی دچار دلزدگی از سفر می‌شوند و همین امر موجب کاهش کلی سفرهای داخلی در کشور خواهد شد.

با توجه به اینکه عرضه ویلا به گردشگران در برخی از شهرهای استان‌های شمالی بر اساس دستورات برخی از مقامات استانی تخلف اعلام شده است؛ بنابراین حتی با قیمت پایین نیز سفر به این شهرها و اجاره ویلاها دارای ریسک بالایی است، زیرا گردشگران باید هر لحظه استرس حضور مسوولان مربوطه در ویلا را داشته باشند و نگران برخورد آنها با صاحبان ویلا و مسافران باشند. علاوه بر آن با توجه به اینکه هنوز ویروس کرونا از بین نرفته است خطر ابتلا نیز برای گردشگران همچنان با قدرت گذشته وجود دارد و باز شدن ترددهای بین استانی در کشور به معنای پایان کرونا نیست. بنابراین برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نیز باید گردشگران از سفر در این ایام حتی اگر قیمت بسیار هم پایین باشد صرف ‌نظر کنند. طبق بررسی‌های انجام شده توسط «دنیای اقتصاد» قیمت برخی ویلاها در شهرهای مختلف مناطق شمالی کشور درحال حاضر نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته حدود ۷۰ درصد کاهش داشته است که این ارزانی کاملا معنادار است (به‌خاطر کیفیت پایین فایل‌ها است). بنابراین برای جلوگیری از شیوع کرونا بهتر است از سفر کردن اجتناب کنند. از سوی دیگر با شروع ماه مبارک رمضان مطابق هر سال میزان مسافران داخلی کاهش می‌یابد که همین امر نیز بر کاهش قیمت اجاره بهای ویلا برای اقامت‌های کوتاه مدت در طول سفر تاثیرگذار است.

برخی از عرضه‌کنندگان ویلا در استان‌های شمالی به «دنیای اقتصاد» عنوان کردند: با وجود اینکه در تعطیلات نوروز ۹۹ سفری صورت نگرفت و تردد بین استانی از اولین روز اردیبهشت آغاز شده است با حجم زیاد مسافران مواجه نبوده‌ایم که علت اصلی آن ترس گردشگران از ابتلا به کرونا و همچنین شروع ماه مبارک رمضان است. این در شرایطی است که نه تنها هیچ‌گونه افزایش قیمت در اجاره روزانه ویلاها نداشته‌ایم، بلکه نسبت به مدت زمان سال گذشته نیز کاهش قیمت قابل توجهی برای این نوع از اقامتگاه‌ها در نظر گرفته‌ایم.

به گزارش «دنیای اقتصاد» یکی از شهرهایی که در استان مازندران مجاز به عرضه ویلا به مسافران نیست؛ شهر رامسر است. از همین رو برخی از عرضه کنندگان حاضر در این شهر با این ممنوعیت مخالف هستند، زیرا از نظر درآمدی مشکلات قابل توجهی را تجربه می‌کنند همچنین برخی دیگر از این عرضه‌کنندگان با این امر موافق بوده و اعلام کرده‌اند حتی اگر چنین ممنوعیتی وجود نداشته باشد هم آنها به علت وجود بیماری کرونا تمایلی به عرضه ویلاهای خود به مسافران ندارند. بنابراین گردشگرانی که تمایل به دریافت خدمات با کیفیت بالا، بدون ریسک ابتلا به کرونا و برخورد قانونی با آنهادارند، بهتر است تا اتمام کرونا از سفر خودداری کنند تا کیفیت عرضه ویلا در این شهرها نیز افزایش یابد.

Untitled-1

 
 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید