اقتصادبازار: : مدیرکل برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معتقد است برای جذب 25 میلیون توریست ظرف پنج سال آينده باید بالغ بر 34 میلیارد دلار سرمايه‌گذاري در بخش گردشگری انجام شود.
سیدکاظم خلدی‌نسب در خصوص توافق ايران و كشورهاي 1+5 در خصوص مسائل هسته‌اي و تاثیرات آن بر حوزه گردشگری، اظهار کرد: توسعه گردشگری یکی از اولویت‌های جدی دولت تدبیر و امید است و با رویکردی که این دولت در پیش گرفته اقبال جامعه جهانی نسبت به برنامه‌ها و سیاست های ايران در خصوص گردشگري مطلوب بوده است. وی با اشاره به تصويب برجام و تاثير آن بر گردشگري گفت: تصويب برجام جهش گسترده‌اي در گردشگري ايجاد مي‌كند زيرا در عرصه بین‌المللی کشوری پیشرو است که دارای سابقه تاریخی و تمدنی و پیشینه‌ای شفاف و روشن داشته باشد كه خوشبختانه ايران به لحاظ تاريخي پشتوانه بسیار قوی و قدمت تاریخی 7000 ساله مکتوب دارد.
مدیرکل برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: صنعت گردشگری یکی از موضوعات ويژه برنامه پنج ساله ششم است و در حال حاضر فضای خوبی و رویکرد مثبتی برای توسعه اين صنعت فراهم شده است؛ ‌بنابراين تمام دستگاه‌هاي ذي‌ربط بايد در راستاي پيشبرد برنامه‌هاي حوزه گردشگري با هم ‌افزايي اين سازمان همكاري كنند.
خلدی‌نسب با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه كشور در حوزه گردشگري ادامه داد: اين ظرفيت بايد به فعليت برسد و این امر تنها با رفع موانع، ایجاد تسهیلات برای بخش خصوصی و فراهم کردن زمینه در عرصه‌های داخلی و خارجی میسر خواهد بود. رکن دیگری که به عنوان پشتوانه می‌توانیم مورد توجه قرار دهیم نگاه به صنعت گردشگری به عنوان دیپلماسی عمومی است که باید در دستور کار تمام تشکل‌ها اعم از خصوصی و دولتی قرار گیرد. وی خاطرنشان کرد: براساس سیاست‌های کلانی که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده‌اند و توجه ويژه ايشان به بحث گردشگري تا پایان چشم انداز 20 ساله كشور، بايد سالانه 20 میلیون توریست و 25 میلیارد دلار درآمد از بخش گردشگري براي كشور حاصل شود.
مدیرکل برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به موانع ایجاد تسهیلات برای حضور بخش خصوصی، ادامه داد: علاقمندان به سرمایه گذاری در بخش گردشگري زیاد هستند؛ پروژه‌هاي قابل توجهي در اين بخش تهيه شده است و بازدهی در صنعت گردشگري قابل مقایسه با هیچ صنعتی نیست.
خلدی‌نسب اضافه كرد: مقايسه صنعت نفت و گردشگري نشان مي‌دهد، كه براي استخراج يك بشكه نفت نياز به امكانات،‌ تجهيزات و تخصص‌ زيادي است در حالي كه با سرمایه گذاری در صنعت گردشگری پس از چهار يا پنج سال می‌توان شاهد بازگشت سرمایه اصل و سود آن باشیم.
وي با اشاره به عنوان پلیس گردشگر در کشور، اضافه کرد: این عنوان جو امنیتی به کشور خواهد داد؛ کشورهایی که سعی کردند پلیس توریست را راه اندازی کنند دچار مشکل امنیتی بودند خوشبختانه در کشور تنها نیاز به یک اطلاع رسانی و فرهنگ سازی داریم تا مردم بدانند که ارزش ورود یک توریست چقدر زیاد است؛ البته اين سازمان تعامل خوبی با پلیس دارد.
وی با بیان اینکه هر توريست بین 1400 تا 1570 دلار در كشور هزينه مي‌‌كند که معادل با درآمد حاصل از فروش 40 بشکه نفت است، تصریح کرد: اگر این باور را در تمام اقشار جامعه ايجاد شود که ورود هر توریست عامل مهمی در گردش اقتصادی کشور خواهد داشت می‌توان امید داشت تا به جای کارشکنی در بخش عمومي جامعه، شاهد مشارکت مردم باشيم.