اقتصادبازار:مدیر بنیاد مونمارتر و سرپرست هیات فرهنگی و گردشگری شهر سن پترزبورگ گفت: مردم شهر سن پترزبورگ اطلاعات کمی درباره ایران و به ویژه شهر اصفهان دارند این در حالی است که اصفهان یکی از پرمحتوا ترین شهرهایی است که تاکنون دیده ام.
یلنا ورخوفسکایا در جلسه مشترک مجمع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با هیات فرهنگی و گردشگری شهر سن پترزبورگ اظهار کرد: تبادل اطلاعات حقیقی میان اصفهان و سن پترزبورگ را برای شناخت بهتر گردشگران از دو کشور ضروری است و قبل از هرچیز باید بدانیم برای مردم هر دو شهر چه چیزهایی جذابیت بیشتری دارد تا بتوانیم براساس آن برنامه ریزی کنیم. وی در این جلسه شکل گیری سازمان های مردم نهاد برای حفاظت از میراث فرهنگی و توسعه صنایع دستی و گردشگری را ستود و آن را اقدامی عاقلانه توصیف کرد.
این هنرمند روسی تبارگفت: یکی از جذابیت ها در صنعت گردشگری، تفاوت هاست و گردشگران به دنبال تجربه های جدید هستند.
مدیر بنیاد مونمارتر روسیه با بیان اینکه حضور ایران در جشنواره باغ های سلطنتی سن پترزبورگ ثابت کرد که مردم روسیه و به ویژه سن پترزبورگ به هنر، فرهنگ، موسیقی و صنایع دستی اصفهان و ایران علاقمند هستند، گفت: ولی متاسفانه از یکسو عکس‌العمل مردم سن پترزبورگ به ما ثابت کرد که مردم این دیار اطلاعات بسیار کمی درباره اصفهان و ایران دارند. وی تصریح کرد: باید با استفاده از ابزارهایی که در اختیار داریم تبلیغ و اطلاع رسانی درباره ایران و اصفهان را بسیار پررنگ تر کنیم، در واقع باید به مردم روسیه بگوییم که ایران کشوری امن با مردمانی مهربان است و خدمات بسیار جذابی برای ارائه به گردشگران دارد.
یلنا ورخوفسکایا با اشاره به اینکه پنج بار است که به ایران سفر می کند، اظهار کرد: در یکی از سفرهایم به ایران، دخترم را با خودم همراه کردم، او به شدت تحت تاثیر مهربانی و احترام مردم ایران به گردشگران قرار گرفته بود و بعد از بازگشت به روسیه تصمیم گرفت زبان فارسی را یاد بگیرد.
همچنین سرپرست کل باغ موزه های روسی از فراهم بودن برگزاری نمایشگاه های موزه ای موزه داران بخش خصوصی خبر داد و افزود: در حال حاضر 400 موزه در شهر سن پترزبورگ فعال هستند.
الگاچردانستوا سرپرست کل باغ موزه های روسی و کارمند موزه روسیه اظهار کرد: دو موزه مشهور سن پترزبورگ موزه آرمیتاژ و موزه روس هستند که تحت پوشش دولت قرار دارد. وی با بیان اینکه رئیس موزه آرمیتاژ یک ایران شناس مشهور است، افزود: در کنار موزه روس موزه اقوام شناسی قرار دارد که نمایشگاه های متعددی درباره ایران برگزار کرده است.
سرپرست کل باغ موزه های روسی با بیان اینکه برای برگزاری نمایشگاه های مرتبط در سن پترزبورگ باید به سرعت اقدام کرد، گفت: برنامه‌های نمایشگاهی موزه در سن پترزبورگ تا دو سال آینده بسته شده است.
الگاچردانستوا از ایران و اصفهان دعوت کرد تا در ایجاد نمایشگاه دائمی ایران دریکی از باغ های سن پترزبورگ شرکت کنند. به گفته وی تا کنون کشورهای زیادی همچون روسیه، فرانسه، ایتالیا، آلمان، انگلیس وقزاقستان برای شرکت در این طرح که از سوی موزه روسیه پیشنهاد شده است، اعلام آمادگی کرده اند.

همچنین در این نشست مدیرعامل مجمع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان برای ساخت فیلم هایی برای معرفی شهر اصفهان به مردم روسیه و به زبان روسی اعلام آمادگی کرد.
مهدی نریمانی اظهار کرد: هدف ما از شرکت در جشنواره باغ های سلطنتی سن پترزبورگ در خردادماه سال جاری ارائه اطلاعات صحیح و معرفی هنر و فرهنگ ایران و به ویژه اصفهان به مردم روسیه بود. وی ادامه داد: مجمع گردشگری استان اصفهان در راستای افزایش تعاملات گردشگری اصفهان و سن پترزبورگ آمادگی دارد که به ساخت فیلم هایی برای معرفی شهر اصفهان و همچنین ترجمه آن به زبان روسی اقدام کند.وی از فعالان فرهنگی این شهر خواست تا با ارائه تصویر درست از واقعیت های ایران زمنیه های بیشتر همکاری های فرهنگی میان اصفهان و سن پترزبورگ را فراهم کنند.
دبیر اتحادیه مراکز اقامتی کشور در این دیدار گفت: شرکت در این جشنواره به ما ثابت کرد که اصفهان وسن پترزبورگ از بسیاری از ظرفیت های خواهرخواندگی خود عفلت کرده اند و امروز باید این ظرفیت ها از دوطرف مورد استفاده قرار گیرد.
احمد عطایی عضو هیات رئیسه مجمع امور میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز با بیان اینکه موزه داران خصوصی اصفهان و ایران آماده برگزاری نمایشگاه در سن پترزبورگ هستند، افزود: آثاری که هم اکنون در موزه های خصوصی نگهداری می شود تنوع بسیار زیادی از دوره های مختلف تاریخی دارد که در صورت فراهم بودن زمینه های همکاری، موزه داران بخش خصوصی اصفهان آمادگی نمایش آثار خود در این شهر را دارند.
در ماه ژوئن مصادف با خردادماه سال جاری، اصفهان به عنوان نماینده ایران و با محوریت مجمع امور میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در جشنواره باغ های سلطنتی سن پترزبورگ که همزمان با شب های نقره ای سن پترزبورگ بود شرکت کرد، در این جشنواره 10 روزه هنرمندان صنایع دستی اصفهان خوش درخشیدند و موفق به کسب جوایزارزشمندی شدند . این ارتباطات در ادامه باعث شد که هیاتی از فعالان عرصه فرهنگ و گردشگری شهر سن پترزبورگ برای کشف مشترکات جدید و تعمیق روابط فرهنگی ایران و سن پترزبورگ به اصفهان سفر کنند.