کریم داوودی عضو شورای اسلامی شهر اصفهان:

باید پروژه های گردشگری تعریف کنیم

 

دنیای اقتصاد: کارشناسان جهانی معتقدند که صنعت گردشگری در سال های آتی گردش مالی گسترده تری نسبت به صنایع و کشاورزی دارد. آیا وقت آن نشده است که پای جهانگردان  به اصفهان باز شود؟

بحث گردشگری باید به عنوان محور اصلی توسعه اصفهان در نظر گرفته شود. مجامع جهانی معتقدند که اگر یک شهر به اندازه جمعیت خودش در سال گردشگر داشته باشد تازه به یک میزان متوسط رسیده است و اگر این آمار بیشتر از جمعیت همان شهر شود آن را مطلوب می دانند. اصفهان یک میلیون و هشتصدهزار جمعیت دارد اما در سال یکصد هزار گردشگر به این شهر سفر می کند یعنی چیزی حدود پنج درصد جمعیت شهر. ما به ازای هر نفر گردشگر می توانیم یک شغل ایجاد کنیم. هر یکصد هزار گردشگر دویست میلیارد تومان سرمایه وارد شهر می کند. اما زیرساخت های توسعه گردشگری در اصفهان نزدیک به صفر است. گردشگر نیاز به خدماتی مثل حمل و نقل، هتل، تغذیه، بازدید از اماکن تاریخی و تفریحی و صنایع دستی مناسب دارد. متاسفانه در بحث حمل و نقل مشکل اساسی داریم. حداقل نیاز به چند خط هوایی بین المللی در فرودگاه اصفهان داریم. حمل و نقل عمومی در شهر هم باید قوی شود و اتوبوس ها و تاکسی های گردشگری راه اندازی شود. وضعیت راه آهن هم که اصلا نیازی به گفتن ندارد.

دنیای اقتصاد: جذب گردشگر به استان نیاز مبرمی به تامین زیرساخت های لازم برای ارائه کلیه امکانات و تسهیل امور دارد. مثلا در حوزه اسکان و هتل سازی کار چندانی در اصفهان انجام نشده است

در طول سال های گذشته هیچ هتل مناسب و خوبی در اصفهان ساخته نشده است. البته افرادی هستند که قصد هتل سازی دارند اما وقتی اجازه ساخت داده نمی شود چکار کنند؟ سه سال باید دنبال کار اداری بروند تا یک مجوز بگیرند. هرچند لایحه مجانی شدن عوارض هتل ها را در شورای اسلامی شهر اصفهان مطرح کردیم تا این کار تسهیل شود. حدود دو میلیون نفر گردشگر از کشورهای عربی به مشهد می روند چراکه مشهد زیر ساخت ها را پیدا کرده است. خط هوایی مناسب دارد وهتل های درجه یک در آن ساخته شده است. باید این گردشگران را پس از حضور در مشهد به تور دو روزه بازدید از اماکن تاریخی اصفهان بیاوریم. از طرف دیگر اصفهان دارای پزشکان و بیمارستان های خوبی است. گردشگر سلامت را باید توسعه دهیم. هزینه درمان در اصفهان یک بیستم دنیاست. اگر فضا ایجا باشد کشورهای منطقه برای مسائل پزشکی هم به اصفهان می آیند. در دنیا شرکت هایی هستند که برنامه ریزی و مشاوره در زمینه گردشگری انجام می دهند. یک شرکت مشاور برای اصفهان نیاز داریم تا با حضور استاندار، شهردار و رییس میراث فرهنگی استان یک شورای اجرایی تشکیل دهیم و با یک هدفگذاری چندساله شاهد تحول اصفهان باشیم.

دنیای اقتصاد: شورای شهر اصفهان برای جذب سرمایه در صنعت گردشگری این استان چه راهکارهایی در نظر گرفته است

یکی از راهکارها تعریف پروژه برای جذب گردشگری است. باید پروژه های گردشگری در سطح استان تعریف شود و در سیستم دولتی مراحل قانونی آن انجام شود تا آماده بهره برداری شود. برخی زمین های حاشیه شهر اصفهان در ورودی ها مثل آتشگاه، مشتاق، کشوری و بابایی کاربری هتلی داده شود. در طول سال های گذشته هیچ هتل مناسب و خوبی در اصفهان ساخته نشده است. جذب مشاورین اروپایی برای برنامه‌ریزی های کلان جذب گردشگر به اصفهان بسیار مهم است. ما نیاز مبرم به مشاور متخصص و با تجربه داریم تا یک کار علمی انجام شود. تحت نظر مشاوران باید پیش برویم و برنامه ریزی کنیم. نمی شود هر چه به ذهمان رسید انجام دهیم. بسیاری از کشورهای جهان سوم مثل مالزی، آفریقای جنوبی، تایلند نیز مشاور اروپایی داشته اند. این مشاورها در زمینه جذب گردشگر، تبلیغات و تورگردانی ها برنامه ارائه می کنند و حاصل کار آنها بسیار نتیجه بخش بوده است چون تجربه لازم را دارند.

دنیای اقتصاد: سوق دادن سرمایه ها به سمت صنعت گردشگری با چه نیتی صورت گرفته است. آیا اصفهان ظرفیت لازم برای توجیح طرح های گردشگری را دارا است

آینده کشور ما نمی تواند با توسعه کشاورزی و صنعتی پیش رود. در زمینه کشاورزی با کمبود آب مواجه هستیم. این موضوع برای صنعت نیز مصداق دارد. در مباحث صنعتی آلودگی هوا بسیار زیاد است و نباید آن را توسعه دهیم. همه متخصصین آینده، اقتصاد و درآمد را در کارهای خدماتی می دانند. یکی از مهم ترین خدمات و البته مهمترین آنها توسعه گردشگری است. در یک جمله؛ توجیه گردشگری توسعه اقتصادی آن است. البته باید قوانین و موانع اداری را هم مدیریت کرد تا زمینه برای سرمایه گذاری مهیا شود

دنیای اقتصاد: یعنی معتقدید فضای کار و سیستم اداری نادرست هم مزید بر علت است؟

بله. ما باید فضای کار برای سرمایه گذار را در اصفهان مهیا کنیم. به عنوان مثال ادرات ما باید با یک سرمایه گذار برخورد ویژه داشته باشند. قرار نیست در ادارت همان برخوردی که با مراجعه کننده عادی صورت می گیرد با یک سرمایه گذار هم بشود. سرمایه گذار آمده است تا پول به این شهر بیاورد و مردم را به کار بگیرد. پس نباید اشکال تراشی کرد و سد راه او شد. ذهنیت اینکه در اصفهان نمی شود کار کرد را باید برطرف کنیم.

دنیای اقتصاد: اگر بخواهید مزیت‌های توسعه صنعت گردشگری برای اصفهان را نام ببرید، به چه مواردی اشاره می کنید

به ازای ورود هر گردشگر یک نفر صاحب کار می شود، بنابراین سرانه در آمد شهروندان ارتقا پیدا می کند. پس به ازای هر یکصدهزار گردشگر، در واقع یکصدهزار شغل ایجاد کرده ایم و دویست میلیارد تومان پول وارد شهر می شود. باید بگویم که چرخش اقتصادی این دویست میلیارد تومان چیزی حدود هزار میلیارد تومان است یعنی تقریبا یک‌دوم  بودجه شهرداری اصفهان. اگر تلاش کنیم، برنامه ریزی کنیم و البته بخواهیم، سالانه سیصدهزار گردشگر از شهرمان دیدن می کنند، یعنی به اندازه کل بودجه شهرداری درآمد ایجاد کرده ایم.

همه ما می دانیم که صنایع دستی اصفهان بسیار عالی است و کیفیت خوبی دارد اما در حال فراموشی است، با حضور گردشگر در شهر و خرید صنایع دستی، این صنایع نیز احیا خواهند شد و منبع درآمد هنرمندان بزرگ صنایع دستی خواهد شد. البته برخی از موارد به خودی خودی با حضور گردشگر حل خواهند شد. مثلا هرچند در ارتباطات حمل و نقل اشکالات زیادی وجود دارد اما با حضور گردشگر نقاط ضعفش مرتفع خواهد شد.

زیرساخت های شهر نیز با حضور گردشگران به خودی خود حل خواهند شد. البته زیرساخت های ما در حال حاضر چیزی در حدود صفر است و در این راستا اقدامی نکرده ایم.

ما باید از طریق جذب گردشگران زیاد، فرهنگ خود را به جهان صادر می کنیم. در این زمینه نیز کم‌کاری کرده ایم. ما باید فرهنگ خود را به کشورهای منطقه صادر کنیم. گردشگر حلال نیز باید مورد هدف ما باشد. وقتی گردشگر مسجد را می بیند با خودش فکر می کند که مسجد یعنی چه و این آغاز ارتباط فرهنگی گردشگر با ماست.