پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 13136
منتشر شده در یکشنبه, 08 تیر 1399 00:25
تعداد دیدگاه: 0
یک مقام دولتی با دفاع از طرح «آخر هفته دو روزه» مطرح کرد:

تعطیلات پراکنده و مناسبتی در تقویم رسمی کشور اگر چه در ظاهر مجموع روزهای غیرکاری را افزایش داده اما کاربرد موثری برای گذران با کیفیت اوقات فراغت خانوارها را ندارد. مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درباره تعطیلات مناسبتی نچسب (غیرکاربردی) برای سفر و تفریح اعلام کرد: «دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته» می‌تواند به توسعه گردشگری داخلی کمک فراوانی کند و بازار گردشگری که به علت شیوع ویروس کرونا به خواب رفته است را فعال کند. عبدالمالک شنبه‌زاده گفت: تجربه استان‌هایی که روزهای پنج شنبه و جمعه در آنها تعطیل است نشان می‌دهد که شاهد رشد قابل‌توجه گردشگری داخلی در این استان‌ها هستیم.  

بنابراین باید در نظر گرفت با «دو روزه شدن تعطیلات آخرهفته» به‌صورت یکپارچه در کشور شاهد جهشی قابل‌توجه در حجم مسافرت‌ها و گردش و تفریح خانوارها خواهیم بود. همین امر می‌تواند بخش اندکی از ضرر و زیان وارد شده به فعالان این حوزه در تعطیلات نوروز که به علت شیوع ویروس کرونا بوده و جبران ناپذیر است را تا حدودی جبران کند. وی درخصوص اظهارنظر برخی‌ها درباره «زیاد بودن تعطیلات مناسبتی در کشور» گفت: سالانه در کشور به دلایل مختلف تعطیلات قابل‌توجهی ایجاد می‌شود اما این حجم از تعطیلات برای حوزه گردشگری بی‌فایده است و در رونق بازار گردشگری داخلی تاثیر چندانی ندارد چون اولا پراکنده و ثانیا برای برنامه‌ریزی سفر نامناسب است. این‌گونه تعطیلات بدون برنامه هستند و توریست‌های داخلی نمی‌توانند برای سفر برنامه‌ریزی کنند. علاوه بر آن حجم مسافران در معدود تعطیلات مناسبتی موثر به اندازه‌ای بالا است که نه‌تنها گردشگران ناچار به تحمل ترافیک‌های سنگین در جاده‌ها هستند، بلکه کیفیت خدماتی که به آنها عرضه می‌شود نیز کاهش می‌یابد و همین دلایل موجب نارضایتی گردشگران داخلی و منصرف شدن آنها از سفر می‌‌شود. با نگاهی گذرا به تقویم می‌توانیم بخشی از تعطیلات فراوان اما بدون فایده در کشور را مشاهده کنیم.  شنبه‌زاده عنوان کرد: در دوران شیوع ویروس کرونا بازار گردشگری استان ایلام با رکود دست‌کم ۸۰درصدی مواجه شده است و هیچ کدام از صاحبان مشاغل در بازار گردشگری استان ایلام نیروهای خود را اخراج نکرده‌اند. اما مشاغل مرتبط با گردشگری در این سه ماه تعطیل بوده‌اند که این تعطیلی اجباری شامل ۲۹۰ واحد گردشگری همچون هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، رستوران‌ها، سفره‌خانه‌ها، بوم‌گردی‌ها، رستوران‌های بین راهی و... می‌شود که شاغلان در این حوزه‌ها حول و حوش یک هزار نفر است که در سه ماه اخیر درآمدی نداشته‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام افزود: دولت باید ۳ هزار و۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلاتی که برای حوزه گردشگری استان‌ها در نظر گرفته است را براساس آسیب وارد شده به هر استان تخصیص دهد. همچنین باید استان‌هایی که اقتصاد آنها براساس گردشگری پایه‌گذاری شده است نسبت به سایر استان‌ها در اولویت باشند. علاوه بر آن پیک درآمد نوروزی برای بازار گردشگری از دست رفته که به سرعت و راحتی قابل جبران نیست. مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام گفت: تاکنون ۴۰ بوم‌گردی در استان ایلام فعال بوده‌اند که از سوی گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی استقبال خوبی از آنها شده است و اغلب مسافران حداقل یک شب را در این اقامتگاه‌ها ساکن شده‌اند. اما این نوع از اقامتگاه‌ها نیز همانند سایر تاسیسات گردشگری از اسفند ماه سال ۹۸ تا عید فطر (خرداد۹۹) در تعطیلی مطلق به سر می‌بردند. از عید فطر به بعد نیز اقامتگاه‌های بوم‌گردی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نسبت به جذب گردشگر اقدام کرده‌اند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در هفت سال گذشته ۳۸ هزار و ۸۷۸ توریست خارجی به استان ایلام سفر کرده و در واحدهای اقامتی مجاز این استان ساکن شده‌اند. همچنین تعداد ۹۸۶ هزار و ۷۵۱ گردشگر داخلی استان ایلام را به‌عنوان مقصد سفرهای خود انتخاب کرده‌ و در اقامتگاه‌های مجاز این استان که شامل هتل‌ها و مهمان‌پذیرها می‌شود سکونت کرده‌اند.

Untitled-1

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید