امروز اگر از یک فرزند خرسال یا نونهال ایرانی بپرسیم که شهرهای لندن، پاریس، رم و مادرید را روی نقشه مشخص کند بدون درنگ و حتی ذره ای فکر آنها را به شما نشان می¬دهد، حتی تعداد زیادی از آنها می توانند آثار تاریخی هر یک از این شهرها را نام ببرند و یا کشور را کاملا به شما معرفی کنند. این اتفاق در حالی رخ می دهد که خردسالان و نونهالان همین شهرها و کشورها در اروپا شهر اصفهان که هیچ حتی کشور ایران را هم نمی شناسند و اکثرا حتی آن را با کشور عراق به دلیل شباهت نوشتاری اشتباه می گیرند. سوال اینجا است که چه می شود که کودک ایرانی شهرهای اروپایی و حتی جاذبه های گردشگری آنها را به خوبی می شناسد، اما کودک اروپایی حتی پیدا کردن کشور ایران روی نقشه برایش دشوار است. بازاریابی و تبلیغات موضوعاتی هستند که چنین تفاوتی را بین کودکان دو کشور به وجود می آورند. موضوعاتی مهم و اساسی که از آنها به عنوان حلقه های مفقوده گردشگری کشور یاد می شود. گامی که این روزها پس مدت ها که مسولان از خواب پریشان برخواسته و متوجه شده اند که گردشگری راه حل اساسی ایران و اصفهان است. بدون بازاریابی و تبلیغات لنگ می زند دقیقا جایی که ایران به گام هایی استوار برای حرکت سریع در بازار رقابت گردشگری احتیاج دارد کسی انگار از بازاریابی و تبلیغات گردشگری اطلاعی ندارد!
شهرام امیری مدیر امور بین الملل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: بازاریابی و تبلیغات یک فرآینده بزرگ و پیچیده برای فروش بهتر یک کالا بوده و در نهایت محصول علم و تکنولوژی روز است. بازاریابی در واقع فرآیندی است که طی قبل از تولید تا پس از فروش با یک محصول همراه بده و یک نقش ارتباطی قوی را ایجاد می کند.
وی با بیان اینکه نزدیک به دو دهه است که در انفجار اطلاعات و ارتباطات زندگی می کنیم و تکنولوژی همه زندگی ما را فراگرفته است، افزود: شاید یکی از مهمترین حلقه های واسط ارتباطات بشری در این دنیای پر از ارتباط گردشگری باشد. بازاریابی در صنعت گردشگری بازاریابی برای یک خدمات است که باید مثل هر صنعت دیگری به دنیا عرضه شود با این تفاوت که بازار خدمات گردشگری بسیار وسیع و مشتری هم بسیار زیاد است به همین دلیل رقابتی پیچیده و خاص در این زمینه فراهم آمده است چراکه تنوع و تکثر از یک طرف و عصر ارتباطات و تکنولوژی از طرف دیگر انتخاب های گسترده ای در برابر یک مشتری قرار می دهد.

مدیر امور بین الملل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان ادامه داد: بر خلاف تصور سنتی که در کشور ما ریشه دوانده است بازاریابی فقط تبلیغ برای فروش کالا نیست بلکه یک پروسه علمی، تکنیکی و فنی است.
امیری تاکید کرد: بخش قابل توجهی از آثار تاریخی موجود در کشور متعلق به اصفهان است و بی شک از نظر میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان قطب اصلی کشور می باشد و کسی هم در خصوص این موضوع مخالفتی ندارد، اما مشکل کجا است که وضعیت گردشگری در اصفهان روند خوبی ندارد؟
مدیر امور بین الملل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به مطالعه 10 ساله بر روی میزان اقامت گردشگران خارجی در اصفهان گفت: استان اصفهان با داشتن بیش از 22 هزار اثر تاریخی میزان اقامت گردشگران خارجی در آن فقط دو روز و نیم است این در حالی است که این استان 24 شهرستان و بیش از 700 دهستان دارد که پر از جاذبه های گردشگری هستند، اما مدت اقامت گردشگر از دو روز تجاوز نمی کند. وی به شرایط جدید کشور در خصوص رابطه با جهان اشاره کرد و افزود: بازاریابی و تبلیغات مهمترین حلقه مفقوده حوزه گردشگری است و متاسفانه در سیستم گردشگری نوین اصلا به این نکته مهم در کشورمان توجه و دقت نشده است..
امیری با تاکید بر اینکه ما سال ها است پشت عنوان پر زرق و برق و دهان پر کن اصفهان نصف جهان پنهان شده ایم، تصریح کرد: اینکه گفته می شود اصفهان نصف جهان است یک عنوان بسیار بزرگ و مهم برای اصفهان است، اما به تنهایی قرار نیست تا پایان عمر به اصفهان کمک کند. چراکه ما برای معرفی اصفهان قطعا نیازمند علم بازاریابی و پیشرفت در آن هستیم.
مدیر امور بین الملل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اضافه کرد: امروز کشور ایران در منطقه خاورمیانه رقبای بسیار سرسختی همچون ترکیه، اردن، مصرف و امارت را پیش رو دارد که البته آن به دلیل امنیت فعلا از ایران عقب هستند. کشور ایران باید نقطه قوت خود در بحث گردشگری یعنی امنیت را در بحث تبلیغات افزایش دهد و در کنار آن با وجود هزاران جاذبه گردشگری قطعا می توانیم سیل گردشگران را به سمت کشور سوق دهیم، اما سوال اینجا است که ما چقدر از چنین فاکتور مهمی برای تبلیغ کشورخود استفاده برده ایم؟ امروز که پاریس و بیروت آماج حملات و بمب گذاری ها هستند قطعا امنیت کشور ایران می تواند یک برند برای ایران در دنیا مطرح باشد و گردشگران را به سمت این کشور بکشاند.
امیری تنوع آثار تاریخی به عنوان نقطه قوت دیگر ایران در دنیا اشاره کرد و گفت: متاسفانه روی این نقطه قوت خود هم هیچ فعالیت و برنامه ریزی نداشته ایم چراکه هر گردشگری فرهنگی که وارد کشور شود می توان همه انواع مدل گونه گردشگری ایران را که دلش می خواهد ببیند، اما چون نه تبلیغی شده و نه بازاریابی برای آن صورت گرفته گردشگر اصلا با چنین تنوعی آشنا نیست به همین دلیل است که گردشگران شهر اصفهان در طول اقامت خود فقط حداکثر 10 اثر تاریخی اصفهان را ببینند. وی با اشاره به اینکه بازاریابی هزینه و اراده می خواهد، افزود: مردم ایران و مسولان با این دو واژه آشنا هستند اما هنگام اجرا از آنها غافل می شوند چراکه تبلیغات به دلیل سنت دیرینه ما هزینه محسوب می شود و به عنوان یک درآمد به آن نگاه نمی شود و به همین علت بازاریابی ردشگری در دو بخش خصوصی و دولتی با شکست مواجه شده است.
مدیر امور بین الملل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان به تعریف مسیرهای جدید گردشگری در اصفهان نیز اشاره کرد و افزود: روزی 11 محور گردشگری برای اصفهان تعریف شده بود که امروز کم کم تعدای از این مسیرها وارد پروژه های اجرایی می شود. تخت فولاد یکی از مسیرهای گردشگری اصفهان است بیش از دو هزار عالم در آن دفن هستند، اما به جرات می توان گفت که از میان انبوه جمعیت اصفهان شاید همه مردم به تعداد انگشتان دو دست عالمان خاک در این مکان را نشناسند. چراکه روی علمای خودمان هم کار نکرده ایم.