اقتصادبازار: معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: صنعت گردشگری در ایران اسیر تصورات و برداشت‌های غلط است.
سعید شیرکوند ضمن حضور در گردهمایی انجمن‌های فعال میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اصفهان با بیان این مطلب گفت: صنعت گردشگری در اقتصاد کشور نقش بسیار مهم و اثرگزاری دارد که متاسفانه این صنعت در کشور ما با مجموعه‌ای تصورات غلط روبروست. مانند اینکه برخی گمان می‌کنند مثلا گردشگری مذهبی که امروزه در جهان منبع درآمد بسیار خوبی برای برخی از کشورها است به نوعی دچار هنجارستیزی و هنجارگریزی است.
وی ادامه داد: اگر ما می‌خواهیم الگوی مناسبی برای کشورهای دیگر در جهان اسلام باشیم چه تریبونی بهتر از صنعت گردشگری می‌تواند برای ما مفید باشد؟ چراکه این صنعت قوی ترین ابزار برای تبدیل شدن به الگویی جهانی است.
وی با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام نیز تاکید فراوانی بر سفر و گردشگری شده گفت: امروزه گردشگری حرف اول را در تولید درآمد در جهان می‌زند و این در حالی است که در کشور ما این مسئله مورد توجه خاصی قرار نگرفته است. مثلا بعد از انقلاب اسلامی در شهری همچون اصفهان که پتانسیل های فراوانی برای جذب گردشگری دارد تعداد زیادی پل و جاده ساخته شده اما هتل ساخته نشده است.

60


وی افزود: زمانی بود که درآمد حاصل از نقت برای تامین هزینه های کشور ما کافی بود. اما امروز ما ناچار هستیم برای درآمدزایی به روش های دیگری فکر کنیم که بهترین آن صنعت گردشگری و توسعه آن است.
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه میراث فرهنگی برای ادامه حیات نیاز به دیده شدن دارند عنوان کرد: پرداخت هزینه برای میراث فرهنگی به معنای زنده نگه داشتن آن است. اگر امروز برای سالم ماندن بنای چهلستون هزینه می‌شود تا توریست خارجی و جوان ایرانی آن را ببیند، به معنای این است که هنر و اصالت ما جاودان مانده است.
وی با تاکید بر اینکه سیاست ما در زمینه میراث فرهنگی باید در راستای کوچک کردن دولت در این زمینه باشد عنوان کرد: در زمینه حفظ میراث فرهنگی باید از حمایت های مردمی استفاده شود چراکه مردم پتانسیل فراوانی در این زمینه دارند.
وی ادامه داد: ما اعلام می‌کنیم که دولت آماده استقبال از سازمان‌های مردم نهاد انتفاعی و غیرانتفاعی است. چراکه این سازمان‌ها با نگاهی دلسوزانه به مسئله میراث فرهنگی نگاه می‌کنند و می‌توانند فعال‌تر شده و بخش نظارت را در دست بگیرند.
سازمان‌های مردم‌نهاد نقش موثری در رشد اقتصادی دارند
شهردار بهارستان که باعنوان " نگاه توسعه پایدار " به ایراد سخنرانی پرداخت، با اشاره به اینکه باید به رشد و فعالیت سازمان‌های مردم نهاد توجه بیشتری صورت گیرد عنوان کرد: سازمان‌های مردم نهاد نقش بسیار موثری در کوچک کردن دولت و کمک به رشد اقتصادی دارند.
مهدی فاتح افزود: ضرورت دارد که در شهری مانند اصفهان که از دوران صفویه و حتی پیش از آن مظهر شکوه و قدرت هنرهایی همچون معماری بوده و بناهای متعددی در آن ساخته شده، امروز نیز فعالیت‌های مهمی در جهت بناسازی با محوریت جذب گردشگر صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه باید در جاذبه‌های گردشگری توجه بیشتری به المان‌های مدرن صورت گیرد گفت: میدان امام (ره) اصفهان یکی از بناهای استثنایی در جهان است که جهت ساخت بناهای بسیاری در دنیا از آن ایده گرفته شده است. اما خود ما در کشورمان از این میدان بی‌نظیر غافل مانده‌ایم و برنامه ریزی مناسبی برای بهره برداری از آن نداریم.
وی همچنین از شهر بهارستان به عنوان یک پتانسیل جهت جذب گردشگر نام برد و افزود: این شهر به دلیل نزدیکی به اصفهان و قرار گرفتن در مجاورت باغ وحش کلاه قاضی از وضعیت مطلوبی جهت جذب گردشگر برخوردار است.

34

سازمان‌های مردم نهاد انگیزه مسئولیت‌پذیری را افزایش می‌دهند
محمود ابراهیمی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان نیز با اشاره به اینکه برای کشورهای درحال توسعه، توسعه به عنوان یک فرآیند مهم محسوب می‌شود اظهار کرد: سازمان های مردم نهاد فرصت مشارکت مردم را در امور مهم کشور فراهم کرده و به آن‌ها امکان می‌دهد تا در اتخاذ تصمیم گیری‌های مهم نقش بسزایی داشته باشند.
شایان ذکر است؛ گردهمایی انجمن‌های فعال میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اصفهان به میزبانی کانون بارگاه مهر صبح امروز در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد و مهدی جمالی‌نژاد، شهردار اصفهان و امینی، رییس شورای اسلامی شهر اصفهان از میهمانان ویزه در این مراسم بودند.