اقتصادبازار: نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: وزارت راه و شهرسازی برای کاهش هزینه های ساخت خود بر کاهش سرعت قطار پرسرعت اصفهان- تهران تا 200 کیلومتر بر ساعت را دارد.
حمیدرضا فولادگر در جمع خبرنگاران با اعلام آخرین خبرها از قطار پرسرعت اصفهان- تهران، از انعقاد قرارداد فاینانس این پروژه با چینی ها خبر داد و گفت: در حال حاضر موضوع بحث ما با وزارت راه و شهرسازی کاهش سرعت قطار پرسرعت اصفهان، تهران است.
حمیدرضا فولادگر با اشاره به نظر کارشناسان مبنی بر اینکه قطار پرسرعت اصفهان - تهران با سرعت 300 تا 350 کیلومتر با سایر زیرساخت‌های ایران در زمینه حمل و نقل همخوانی ندارد، اظهار کرد: وزارت راه اصرار دارد که قطار با سرعت 200 تا 250 کیلومتر برساعت به نیازهای حمل و نقلی ایران تا 20 سال آینده پاسخ خواهد.
به گفته وی از یک سو کاهش سرعت این قطار هزینه ساخت این پروژه را به نصف کاهش می دهد و اکنون وزارت راه بر کاهش سرعت قطار پرسرعت اصفهان، تهران تا 200 کیلومتر تاکید دارد. وی ادامه داد: آنچه ما را عمیقا به تفکر وا می دارد این است که واقعا سرعت رشد ایران در 20 سال آینده آنقدر کند است که تا 20 سال آینده به قطار پرسرعت 350 کیلومتری نیازی نداریم یا وزارت راه وشهرسازی به دنبال صحه گذاشتن بر هزینه های انجام شده در این پروژه در 20 سال اخیر است.
به گفته فولادگر، به نظر می رسد ورود سازمان های نظارتی بر این بحث و شفاف کردن موضوعات برای سه استانی که برای توسعه خود نقشه کشیده بودند، خالی از لطف نیست.
پروژه قطار پرسرعت اصفهان ـ تهران یکی از مهمترین طرح‌های توسعه سه استان اصفهان، قم و تهران است که طی 20 سال گذشته تاکنون هنوز نتوانسته به بهره برداری برسد و مسئولان کشوری به دنبال تامین منابع مالی آن از روش های مختلف هستند.
البته چندی پیش مسئولان وزارت راه و شهرسازی از انعقاد قراردادی با یک شرکت چینی برای فاینانس کردن این پروژه و به سرانجام رساندن آن خبر دادند. با این حال مدیرعامل شرکت آرتین پویان مرداد امسال در گفتگویی ادعا کرد که وزارت راه و شهرسازی با این شرکت به عنوان یک کنسرسیوم بین المللی قرار داد منعقد کرده و حق واگذاری این پروژه به فاینانسور چینی را تا زمان تایید این شرکت ندارد.