پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 14134
منتشر شده در سه شنبه, 01 مهر 1399 10:27
تعداد دیدگاه: 0

با شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری در جهان دستخوش رکود بی‌سابقه‌ای به‌صورت یکپارچه در تمامی کشورها شده است. اما پس از مدت کوتاهی مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی که از سوی وزارت بهداشت جهانی اعلام شده بود مجددا عازم سفر شدند، اما سبک سفر گردشگران در دوران کرونا با دوران قبل از شیوع ویروس کووید-۱۹ کاملا متفاوت شد؛ زیرا توریست‌های داخلی اغلب سفرهای کوتاه مدت به اطراف محل سکونت خود را جایگزین سفرهای طولانی و بین‌استانی کرده‌اند.

 در واقع گردشگران برای تعیین مقاصد سفرهای خود اماکن دیدنی اطراف شهر و استان محل سکونت خود را مد نظر قرار می‌دادند و همچنین بر خلاف گذشته که به سفر با زمانبندی طولانی می‌رفتند، درحال‌حاضر به سفرهایی با اقامت‌های کوتاه یک یا دو شب می‌پردازند.  به گزارش «دنیای اقتصاد» آمارهای مربوط به گردشگران در تعطیلات مناسبتی که دو ماه اخیر در کشور وجود داشته است، نشان می‌دهد که گردشگران داخلی از تعطیلات کوتاه مدت استقبال قابل توجهی می‌کنند که شاید کرونا و وضعیت اقتصادی و معیشت افراد از دلایل مهم آن باشد که موجب شده سفر با اقامت طولانی را از سبد خانوار خود حذف کنند، زیرا توان پرداخت هزینه چندین شب اقامت در اقامتگاه‌های مختلف را ندارند. بنابراین در چنین شرایطی که به علت شیوع ویروس کرونا بازار گردشگری کشور در رکود قرار گرفته است برای رونق بخشیدن به بازار توریسم داخلی باید شرایط را برای سفرهای کوتاه مدت در طول سال مهیا کرد که این توزیع سفرهای کوتاه‌مدت در طول سال تنها با دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته میسر خواهد بود.

در همین راستا امیرپویان رفیعی شاد، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران به «دنیای اقتصاد» عنوان کرد: درحال‌حاضر مدل سفر در ایران نیز همانند سایر کشورها تغییر کرده است؛ به‌طوری‌که افرادی که کثیرالسفر بوده‌اند این روزها به علت ویروس کرونا نه تنها سفرهای خود را کاهش داده‌اند، بلکه افرادی که دائما به سفرهای خارجی می‌رفتند نیز مقاصد داخلی را جایگزین سفرهای خود کرده‌اند. این روزها طبیعت‌گردی نسبت به سفرهای استانی پیشی گرفته است. البته منظور این نیست که این نوع از سفرها رونق گرفته؛ بلکه شاید به جرات بتوان گفت که در دوران قبل از شیوع ویروس کرونا این سبک از سفر بیشتر هم رواج داشته است؛ اما با توجه به کاهش سفرهای استانی این نوع از گردشگری در رتبه بالاتری قرار گرفته است.  وی افزود: یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در سفر، اوقات فراغت است که این اوقات با توجه به تغییر سبک سفر و رکود ۶ ماهه‌ای که در بازار گردشگری ایران وجود داشته باید دستخوش تغییراتی شود تا بتوانیم مشکل توزیع سفر را که یکی از چالش‌های مهم بازار گردشگری ایران محسوب می‌شود، برطرف کنیم. برای این امر بهترین کار دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته به‌صورت یکپارچه در کل کشور است که با این روش نه تنها توزیع سفر در سال رخ می‌دهد، بلکه می‌توانیم برای رونق بخشیدن گردشگری در اطراف استان‌ها نیز مقصدسازی انجام دهیم. رفیعی شاد تصریح کرد: درحال‌حاضر توزیع سفر در تعطیلات مناسبتی خاص خلاصه شده است. اما باید تعطیلاتی را در نظر بگیریم که اعضای یک خانواده اعم از دانش‌آموز، دانشجو، بازنشسته، کارمند و... همگی از آن برخوردار باشند و بتوانند برنامه‌ریزی کنند تا از آن استفاده کنند و بازار توریسم و صنایع وابسته به آن را از رکود خارج کنیم. با دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته حجم سفر افزایش پیدا می‌کند و همین امر موجب درآمدزایی بیشتر و افزایش رفاه اجتماعی ساکنان مناطق گردشگر ‌پذیر خواهد شد. فریدون الله‌یاری، مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان عنوان کرد: موضوع ساماندهی تعطیلات در کشور یکی از ضرورت‌های جدی برای بازار گردشگری محسوب می‌شود. درحال‌حاضر به علت کرونا دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته می‌تواند بازار گردشگری استان اصفهان را رونق بخشد؛ زیرا این استان با داشتن ۲ میلیون عامل تامین‌کننده خدمات گردشگری در مناطق روستایی می‌تواند میزبان خوبی برای توریسم داخلی باشد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید