کد خبر: 14500
منتشر شده در دوشنبه, 28 مهر 1399 13:33
تعداد دیدگاه: 0

آموزش نیروی انسانی در زمینه گردشگری و توسعه آموزش آن در سطح دانشگاهی از مهم‌ترین پیش‌شرط‌های اولیه برای رشد صنعت گردشگری به شمار می‌رود. با این‌ حال سیستم آموزشی ایران با چالش‌ها و ضعف‌‌های کمی و کیفی در حوزه آموزش‌های عالی گردشگری و هتلداری روبه‌رو است. پیش‌ازاین بیشتر صنعت گردشگری را به‌عنوان تجارتی حرفه‌ای و صنفی تلقی می‌کردند؛ درحالی ‌که امروز رشته‌های علمی و دانشگاهی مربوط بـه صنعت گردشگری و هتلداری توسعه بسیاری یافته‌اند و از مهم‌ترین و ضروری‌ترین رشته‌‌ها و دانشکده‌ها در سطح بین‌المللی به شمار می‌روند. در شرایط نیاز کنونی کشور به آموزش‌ عالی رشته‌های گردشگری و هتلداری، شرکت تلاشگران اندیشه کاراد با هدف توسعه آموزش و پژوهش در حوزه‌های گردشگری، هتلداری، بانکی و مالی در سال ۱۳۹۱ تاسیس شد. این مرکز آموزش خصوصی با ۱۳۵ استاد در حوزه دانشگاهی و ۵۰ استاد و مشاور در حوزه دوره‌های کوتاه‌مدت به ارائه آموزش می‌پردازد.

 توسعه دانش و مهارت مشاغل مرتبط با گردشگری و هتلداری

مدیرعامل و رئیس مرکز مجموعه علمی-کاربردی دانشگاه کاراد، علاوه بر آموزش و پژوهش در این رشته‌ها و مشارکت در توسعه دانش و مهارت مشاغل در بخش‌های مرتبط با آنها، هدف دیگر شکل‌گیری این شرکت را تحقق افزایش دانش و توانمندسازی سرمایه انسانی شرکت‌های گروه مالی گردشگری بیان می‌کند. بهروز شریفی‌مقدم بابیان اینکه شرکت تلاشگران اندیشه کاراد در دو بخش آموزش دانشگاهی و بلندمدت و برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی فعالیت دارد، توضیح می‌دهد: آموزش‌های دانشگاهی به‌صورت بلندمدت و با ارائه مدرک دانشگاهی در مقاطع کاردانی و کارشناسی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری زیرشاخه دانشگاه جامع علمی-کاربردی است. وی درباره آموزش‌های دوره‌ای کوتاه‌مدت تصریح می‌کند: دانش‌آموختگان آموزش‌های تخصصی و عمومی دوره‌های کوتاه‌مدت نیز مدرک شرکت کاراد و مدارک مشترک با سایر مراکز معتبر دانشگاهی را دریافت خواهند کرد. شریفی مقدم بابیان اینکه هم‌اکنون دوره‌های آموزشی مجموعه کاراد به‌صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود، اضافه می‌کند: همچنین برخی از دوره‌ها نیز به‌صورت غیرحضوری و با استفاده از سامانه‌های آنلاین آموزشی و مکاتبه‌ای در حال برگزاری هستند. به گفته مدیرعامل و رئیس مرکز مجموعه علمی- کاربردی دانشگاه کاراد، ۴۰ درصد دوره‌ها و دروس رشته‌ها به‌صورت نظری و ۶۰ درصد مهارتی و عملی با اجرا در محیط واقعی کار برگزار می‌شوند. وی بابیان اینکه به‌طورکلی در دوره‌های کوتاه‌مدت بیش از یک ‌هزار و ۵۰۰ دانش‌آموخته داشته‌اند، از دانش‌آموختگی بیش از یک هزار نفر در مقاطع بلندمدت دانشگاهی خبر می‌دهد.

 ارائه مشاوره‌، سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی برای شرکت‌ها

شریفی مقدم در خصوص حوزه فعالیت‌های مشاوره‌ای شرکت تلاشگران اندیشه کاراد با اشاره به انجام ده‌ها پروژه مشاوره‌ای و پروژه‌های جذب، استخدام و آموزش کارکنان سازمان‌ها و شرکت‌ها ازجمله شرکت‌های گروه مالی گردشگری و بانک گردشگری توضیح می‌دهد: شاخه دیگر فعالیت‌های کاراد شامل ارائه مشاوره و انجام پروژه‌های مختلف در حوزه سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی سازمان‌ها و شرکت‌ها و همچنین برنامه‌ریزی منابع انسانی، انجام و استقرار فرآیند آموزشی در انواع شرکت‌ها است. وی بابیان اینکه شرکت تلاشگران اندیشه کاراد با داشتن مجوزهای لازم از وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به ارائه مشاوره در حوزه‌های گردشگری و هتلداری با عنوان مشاور عالی گردشگری می‌پردازد، می‌گوید: همچنین این شرکت با ارائه مشاوره‌های سازمانی و منابع انسانی در حوزه پولی، بانکی و مالی برای بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری و سایر سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌پردازد. شریفی مقدم همچنین با اشاره به اینکه در حوزه دانشجویی با ارائه مشاوره‌های تحصیلی، روانشناسی و اشتغال اقدامات موثری داشته‌اند، تصریح می‌کند: مشاوره‌ها به‌ دو شکل غیرحضوری و حضوری با برگزاری جلسات مستمر و حل مساله انجام می‌شود.

 مشاوره‌های آسیب‌شناسی منجر به توسعه فعالیت‌ها شده است

مدیرعامل و رئیس مرکز مجموعه علمی- کاربردی دانشگاه کاراد، مشاوره‌های ارائه ‌شده را در زمینه آسیب‌شناسی و نحوه توسعه فعالیت‌ها بیان می‌کند که منجر به افزایش اثربخشی و کارایی فردی، تیمی و سازمانی شده است. آن‌گونه که وی توضیح می‌دهد، مشاوره‌های تحصیلی، خانوادگی، شغلی، روحی و روانی انجام‌شده برای دانشجویان و فراگیران پیگیری می‌شود که این امر منجر به بالا رفتن انگیزه، سرزندگی و موفقیت در عرصه کار و تحصیل آنها می‌شود. شریفی مقدم اظهار می‌کند: در نتایج حاصل از این مشاوره‌ها شاهد بوده‌ایم که دانشجویان تشویق به ادامه تحصیل تا مقاطع تحصیلی بالاتر شده‌اند؛ همچنین موفق به کسب عناوین و پست‌های سازمانی مناسبی شده‌اند و در مواردی نیز به‌عنوان کارآفرین اقدام به تاسیس واحدهای کوچک تجاری شده‌اند. برای نمونه هم‌اکنون در مرکز آموزش علمی- کاربردی کاراد تعدادی از دانش‌آموختگان نظام آموزش‌های علمی -کاربردی در رشته‌های هتلداری، آشپزی و تشریفات به‌عنوان مدرس مشغول تدریس هستند.

 تدوین و ارائه آموزش موثر؛ خلأ گردشگری و هتلداری

وی با همه این تفاسیر به تشریح وضعیت آموزشی در زمینه گردشگری و هتلداری می‌پردازد و می‌گوید: مراکز تخصصی آموزشی و مشاوره‌ای قوی و باکیفیت در زمینه گردشگری و هتلداری در سطح کشور بسیار کم هستند. شریفی مقدم بابیان اینکه در چنین شرایطی، مجموعه علمی تخصصی کاراد سعی در عارضه‌یابی، بررسی و نیازسنجی در زمینه گردشگری و هتلداری کرده است، اظهار می‌کند: این مجموعه سعی کرد بر اساس نتایج حاصل از عارضه‌یابی و نیازسنجی‌های انجام داده، به تدوین و ارائه آموزش‌های متنوع، موثر، کاربردی و به‌روز برای جامعه هدف بپردازد و نقشی در توسعه مهارت‌آموزی فراگیران داشته باشد. مدیرعامل و رئیس مرکز مجموعه علمی - کاربردی دانشگاه کاراد در عین ‌حال عمده‌ترین نیازهای آموزشی کشور را در زمینه مشاغل تخصصی و عمومی حوزه‌های گردشگری و هتلداری بیان و تصریح می‌کند: به‌شدت نیازمند ارتقای آموزش‌های حوزه مرتبط با بازاریابی گردشگری و هتلداری در سطح داخلی و بین‌المللی و آموزش‌های راهنمایان تور هستیم.

وی با اشاره به نقش و اهمیت بازاریابان گردشگری و هتلداری و راهنمایان تور و اهمیت تربیت نیروی انسانی ماهر در این حوزه‌ها، یادآور می‌شود: تدوین و اجرای راهبرد منابع انسانی در صنعت گردشگری اهمیت ویژه‌ای در اشتغال‌زایی دارد. شریفی مقدم درنهایت، اهمیت دادن و ارج نهادن نهادها و سازمان‌های مرتبط دولتی به مراکز آموزشی خصوصی را در افزایش ضریب اشتغال و کاهش بیکاری در کشور بسیار مؤثر می‌داند؛ چرا که مراکز آموزش خصوصی باهدف توسعه مهارت‌های فردی و سازمانی و با کارآفرینی و نوآوری نقش عمده‌ای در توسعه کسب‌وکارهای مختلف کشور دارند.