کد خبر: 14664
منتشر شده در شنبه, 17 آبان 1399 09:45
تعداد دیدگاه: 0

سازمان جهانی گردشگری در بررسی‌های خود کشورهایی را که بیشترین و کمترین خسارت از پاندمی کرونا بر بازار گردشگری آنها وارد شده است مورد بررسی قرار داده است که کشورهای شرق آسیا بدترین میزان رکود بازار...

سازمان جهانی گردشگری در بررسی‌های خود کشورهایی را که بیشترین و کمترین خسارت از پاندمی کرونا بر بازار گردشگری آنها وارد شده است مورد بررسی قرار داده است که کشورهای شرق آسیا بدترین میزان رکود بازار توریسم را در سال کرونا تجربه کرده‌اند. اگرچه بازار گردشگری تمامی کشورهای جهان متاثر از بحران کرونا بوده‌اند و جامعه جهانی را درگیر خود کرده است.

براساس آمارهای ارائه شده سازمان جهانی گردشگری، در ماه آگوست حدود ۳۸ میلیون گردشگر به سفرهای بین کشوری رفته‌اند که بیشترین میزان آن با ۳۵ میلیون نفر سهم اروپا بوده است. در آسیا و اقیانوسیه گردشگری رشد چشمگیری نداشته و پس از سقوط ۱۰۰ درصدی در ماه‌های آوریل تا ژوئن در ماه آگوست تنها ۲میلیون گردشگر به این منطقه سفر کرده‌اند و این رقم در قاره‌های آمریکا به دلیل سیاست درهای باز گردشگری در مکزیک به حدود ۳ میلیون نفر رسیده است. در خاورمیانه و آفریقا همچنان روند سقوط استوار ماند و تنها نیم میلیون گردشگر خارجی به این مناطق سفر کرده‌اند.

براساس آمارهای ارائه شده سازمان جهانی گردشگری پنج کشور اتریش، مکزیک، هلند، ایتالیا و آلمان توانسته‌اند طی هشت ماه نخست سال 2020 کمترین میزان افت در ورود گردشگران خارجی را به خود اختصاص دهند که میزان کاهش ورود گردشگران در این کشور بین منفی 44 تا منفی 63 درصد بوده است. در مقابل پنج کشوری که بیشترین آسیب از بحران کرونا بر بازار گردشگری آنها وارد شده عمدتا در شرق آسیا قرار دارند که ماکائو با کاهش 87 درصدی بدترین شکست را در بازار توریسم متحمل شد. پس از آن چین با کاهش 84 درصدی، تایوان و ژاپن با کاهش 82 درصدی و یونان به‌عنوان یک کشور گردشگرپذیر اروپایی با کاهش 81 درصدی قرار گرفته‌اند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» کشورهای منطقه شرق آسیا و اقیانوسیه با وجود کنترل و مهار نسبی ویروس کرونا همچنان سیاست محدودیت‌های سختگیرانه سفر را در پیش گرفته‌اند و با وجود وابستگی این کشورها به درآمدهای گردشگری به‌دلیل مقابله و جلوگیری از رشد مجدد بیماری کووید-19 از پذیرش گردشگران خارجی خودداری می‌کنند و تمام تمرکز خود را بر گردشگران داخلی گذاشته و به توسعه و رونق آن پرداخته‌اند. کشور گردشگرپذیری همچون تایلند که بخش اعظم اقتصاد آن وابسته به درآمد گردشگری است پس از همه‌گیری کرونا از ماه آوریل تاکنون کاملا درهای خود را بر گردشگران بین‌المللی بسته و پذیرای هیچ گونه گردشگر خارجی نبوده است. 

ژاپن نیز همانند تایلند با وجود کنترل نسبی ویروس کرونا،همچنان سیاست سختگیرانه محدودیت‌های سفر را دنبال می‌کند و تاکنون مرزهای خود را به روی گردشگران خارجی بسته است. کشورهای مالزی، اندونزی، سنگاپور، ویتنام، هند و فیلیپین همچنان روند کاهشی داشته و امکان ورود گردشگران خارجی به این کشورها وجود ندارد مگر استثنائاتی که برحسب قوانین خاصی برای برخی مسافران درنظر گرفته شده است. استرالیا نیز با کاهش 75 درصدی طی هشت ماه نخست 2020 مواجه شده است.

خاورمیانه نیز با وجود کنترل نسبی بیماری کووید-19 بر محدودیت‌های خود پافشاری کرده و با وجود اینکه کشورهای مصر و امارات از محدودیت‌های خود کاستند اما با استقبال گردشگران بین‌‌المللی مواجه نشدند و همچنان روند کاهش چشمگیری دارند. عربستان بیش از 95 درصد در ماه آگوست کاهش داشته و در مجموع طی هشت ماه نخست 2020 با کاهش 65 درصدی همراه بوده است و مصر به‌رغم باز کردن درهای خود به روی گردشگران خارجی همچنان با کاهش چشمگیر گردشگری همراه بود و طی 8 ماه نخست 2020 با کاهش نزدیک به 70 درصد مواجه شده است. 

منطقه قاره‌های آمریکا با 21 میلیون نفر بیشترین میزان ابتلا به بیماری کووید-19 را به ثبت رسانده است اما با این حال شاهد رشد ورود گردشگر در منطقه کارائیب و آمریکای مرکزی بوده‌ایم اما آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی همچنان بر محدودیت‌های خود پافشاری کرده و از پذیرش گردشگران بین‌المللی خودداری می‌کنند. اروپا با وجود آنکه پس از آمریکا با بیش از 11 میلیون ابتلا به کووید-19 بیشترین آمار ابتلا را داشته استه اما از ماه ژوئن به کاهش تدریجی محدودیت‌های ورود گردشگران خارجی پرداخته تا به این طریق از میزان سقوط بازار گردشگری کاسته شود. بازار گردشگری نقش اساسی در اقتصاد این کشورها ایفا کرده و کشورها چاره‌ای جز شروع مجدد پذیرش گردشگر خارجی همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مطابق با قوانین بهداشتی و ایمنی سازمان بهداشت جهانی و سازمان جهانی گردشگری نداشته و سعی در بازیابی بازار گردشگری خود داشته‌اند اما این روند با توجه به افزایش شیوع کرونا در اروپا و جهان منجر به از سرگیری محدودیت‌های سفر در بسیاری از کشورهای اروپایی شده است.

با وجود اینکه فرانسه کشور اول جهان در پذیرش گردشگر بین‌المللی به‌شمار می‌رود طی چند سال اخیر اما آمار دقیقی از میزان ورود گردشگران خارجی و میزان کاهش آن در دسترس نیست. اسپانیا پس از سه ماه سیاست سختگیرانه از ماه آوریل تا ژوئن توانست با کاهش محدودیت‌های سفر از ماه جولای از میزان روند سقوط ورود گردشگران خارجی بکاهد و این رقم در جولای و آگوست به کاهش 75 درصدی رسید. در مجموع طی هشت ماه از سال 2020 با کاهش 72 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال 2019 مواجه شده است.

ایتالیا که از ماه مارس دچار همه‌گیری ناگهانی ویروس کرونا شده پس از سه ماه محدودیت‌های سختگیرانه از ماه ژوئن اقدام به بازگشایی تدریجی مرزهای خود روی گردشگران خارجی کرده و پس از کنترل نسبی ویروس از ماه مه تا آگوست طی هشت ماه نخست توانست از میزان سقوط بازار گردشگری بکاهد اما از ماه سپتامبر روند ابتلا افزایش یافت و در ماه اکتبر به اوج خود رسید و این امر منجر به از سرگیری محدودیت‌های سفر شد.

ایتالیا نیز سیاست درهای باز را بیش از سایر کشورها به اجرا گذاشته و پس از کاهش 90 درصدی در ماه آوریل و 84 درصدی در ماه مه، از ژوئن از میزان روند سقوط خود به شدت کاست و این رقم کاهش گردشگر را به منفی 72 درصد رساند.این کشورتوانست در ماه جولای این رقم را به منفی 43 درصد برساند و در مقایسه با سایر کشورهای جهان توانست میزان کاهش گردشگر خود طی هشت ماه را به 59 درصد برساند.

در ترکیه نیز با کنترل نسبی در ماه‌ جولای از ماه آگوست مجددا بر میزان آمار ابتلا به این بیماری افزوده شده و در ماه سپتامبر و اکتبر به اوج خود رسیده است. اما این کشور همچنان درهای خود را برای پذیرش گردشگران باز کرده اما با استقبال چندانی مواجه نشده، اگرچه با توقف روند سقوط بازار گردشگری همراه بوده است اما همانند دیگر کشورها به مرحله بازیابی نرسیده و زلزله اخیر در ازمیر نیز می‌تواند بر روند رکود مجدد بازار گردشگری این کشور اثرگذار باشد. ترکیه با وجود سیاست‌های سختگیرانه مبنی بر ورود محدودیت گردشگران از ماه آوریل که با کاهش نزدیک به 100 درصد همراه بوده از ماه ژوئن با کاهش تدریجی محدودیت‌ها از میزان سقوط گردشگر خود کاست و توانست در ماه‌های جولای و آگوست این روند کاهشی را به منفی 86 و 80 درصد برساند. اما با این حال ترکیه با کاهش درآمدی 73 درصدی جزو پنج کشور نخست با بیشترین میزان افت درآمدی مواجه شده است.

مکزیک نیز همانند ایتالیا بیش از سایر کشورها توانست سقوط کامل بازار گردشگری خود را متوقف کند و میزان سقوط بازار گردشگری خود طی هشت ماه را به منفی 47 درصد برساند. مکزیک که از جمله کشورهایی بوده که سیاست‌های سختگیرانه‌ای برای ورود گردشگران اتخاذ نکرده است و در ماه‌های آوریل تا ژوئن با کاهش کمتر از 80 درصدی تا 74 درصدی همراه بوده از ماه جولای و آگوست این رقم را به منفی 66 درصد و منفی 62 درصد رسانده است.

اتریش توانست میزان ورود گردشگران خود در ماه آگوست به کاهش 5/ 35 درصدی برساند و در مجموع طی هشت ماه از سال 2020 این رقم را به منفی 44 درصد رساند. هلند و آلمان نیز با بازگشایی مرزهای خود برای ورود گردشگران از روند سقوط بازار توریسم خود کاسته و میزان کاهش خود را به ترتیب به 59 و 63 درصد رسانده‌اند.

چین با وجود آنکه ویروس کرونا از این کشور به کل جهان انتشار یافت. از ماه مارس ویروس را کنترل و مهار کرد و درحال‌حاضر به صفر رسانده است، اما این کشور همچنان از پذیرش گردشگران خارجی خودداری می‌کند و بر گردشگری داخلی تمرکز کرده است. چین طی هشت ماه نخست 2020 با کاهش 84 درصدی مواجه شده است که طی 5 ماه اخیر به‌دلیل عدم پذیرش گردشگر خارجی با کاهش نزدیک به 100 درصدی همراه است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» همه‌گیری کرونا در جهان خسارت‌های سهمگینی را بر درآمدهای بازار گردشگری کشورها وارد کرده و اقتصاد جهان را دچار رکود کرده است. پنج کشور یونان، ترکیه، اسپانیا، ژاپن و اردن باتوجه به آمار هشت ماهه ارائه شده بیشترین آسیب بر اقتصاد گردشگری آنها وارد شده است و در مقابل استرالیا، آلمان، برزیل، فرانسه و ایتالیا کمترین میزان خسارت درآمدی در مقایسه با سایر کشورها بر آنها وارد شده است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» ژاپن که طی چند سال گذشته یکی از مقاصد اصلی گردشگری شرق آسیا محسوب می‌شد و درآمد حاصل از گردشگری نقش مهمی در اقتصاد این کشور داشت با شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌های سختگیرانه سفر طی هشت ماه از سال 2020 در مقایسه با مدت مشابه خود در سال 2019 با کاهش 72 درصدی همراه بوده که از ماه آوریل تاکنون این روند کاهشی نزدیک به 90 درصد بوده است. اسپانیا که در ماه آوریل و مه به کاهش 100 درصدی رسیده بود از ماه ژوئن روند سقوط را متوقف کرد و به کاهش 96 درصدی رسید و در ماه جولای این رقم کاهشی را به 77 درصد رساند اما در مجموع طی هشت ماه 72 درصد کاهش داشته است. اقتصاد گردشگری ترکیه که به‌شدت در ماه‌های نخست همه‌گیری به‌ویژه در ماه آوریل تا ژوئن با سقوط کامل نزدیک به 100 درصدی مورد آسیب قرار گرفت از ماه جولای روند سقوط آن متوقف شد و در ماه آگوست توانست به کاهش 74 درصدی برسد و در مجموع ترکیه طی هشت ماه از سال 2020 با کاهش 73 درصدی در درآمد گردشگری خود مواجه شده است. یونان با توجه به وابستگی به درآمدهای بازار گردشگری در اقتصاد خود با کاهش 80 درصدی در درآمد حاصل از گردشگری متحمل بیشترین خسارت در این بازار شده است و اردن نیز با کاهش 70 درصدی جزو کشورهای با بیشترین آسیب از بحران کرونا محسوب می‌شود.

میزان درآمدهای حاصل از گردشگری فرانسه نیز طی هشت ماه با کاهش 47 درصدی مواجه شده است و پس از سقوط چشمگیر در ماه‌های آوریل و مه از ماه ژوئن از میزان سقوط آن کاسته شد و در ماه‌های جولای و آگوست این کاهش خسارت‌ها در درآمد بازار گردشگری به ترتیب به منفی 41 و 35 درصد رسیده است.

ایتالیا نیز توانست در جولای و آگوست نه تنها روند سقوط درآمدهای حاصل از گردشگری را متوقف کند، بلکه توانست این روند سقوط درآمد بازار گردشگری را به‌شدت کاهش دهد و به منفی 40 درصد در ماه جولای و منفی 28 درصد در ماه آگوست برساند. اگرچه مجموع درآمد حاصل از گردشگری طی هشت ماه از سال 2020 کاهش 55 درصدی داشته است که این امر ناشی از اوج سقوط درآمدی بازار گردشگری در سه ماه دوم 2020 بوده است که نزدیک به 90 درصد بوده است.

استرالیا کاهش 36 درصدی داشته و اوج آن در ماه‌های جولای و آگوست با کاهش بیش از 50 درصد بوده است. آلمان با کاهش 42 درصدی همراه بوده و پس از سقوط چشمگیر درآمدی در ماه‌های آوریل و مه با کاهش بیش از 70 درصد، در ماه‌های جولای و آگوست و پذیرش گردشگران از شدت آن کاسته شده و توانست این کاهش را به کمتر از 40 درصد برساند. برزیل نیز با توجه به کاهش چشمگیر ورود گردشگر و اعمال محدودیت‌های سفر در مقایسه با سایر کشورها با کاهش درآمدی 46 درصدی جزو 5 کشور اول با کمترین میزان آسیب در اقتصاد گردشگری جهان محسوب می‌شود.