اقتصادبازار: شهردار اصفهان با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد طرح های عمرانی اصفهان در راستای ارتقا مسائل گردشگری و زیست محیطی است، گفت: در سال 2017 شهر اصفهان میزبان تورگردانان جهان خواهد بود.
مهدی جمالی نژاد بعد از ظهر امروز در نشست خبری برپایی کنفرانس برند گردشگری اصفهان، با اشاره به تعامل شهرداری اصفهان، میراث فرهنگی و اتاق بازرگانی به عنوان دستگاه های غیردولتی، دولتی و پارلمان بخش خصوصی در برپایی این رویداد، اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص اقتصادی دوران پساتحریم و بحران های کلانشهرها سه محور گردشگری، هنر و فناوری های نوین از جمله عوامل توسعه شهر اصفهان است.
وی با تاکید بر اینکه در تقسیم بندی پروژه های عمرانی و خدماتی شهرداری اصفهان، بیش از 80 درصد طرح ها در راستای ارتقا مسائل گردشگری و زیست محیطی است، بیان کرد: یکی از مهمترین پروژه های نیمه تمام شهرداری اصفهان سالن اجلاس است.
به گفته شهردار اصفهان، بسیاری از پروژه های شهرداری اصفهان همچون میدان امام علی (ع) بحث های گردشگری و تاریخی دارد و در راستای توسعه گردشگری خارجی است.
وی با تاکید بر اینکه برای توسعه شهر در کنار مباحث فرهنگی و نرم افزاری برخی مباحث فیزیکی مورد توجه است، تصریح کرد: شهرداری اصفهان باید پروژه نیمه تمام قطار شهری در کالبد شهر را یک بار برای همیشه به سرانجام برساند.
به گفته جمالی نژاد، اجرای طرح "هر هفته یک افتتاح در شهر" کار آسانی نیست، افزود: بیشتر این پروژه ها در شهر برای موضوع گردشگری است.
وی با تاکید بر اینکه ورودی های شهر چشم و چراغ گردشگری است، گفت: متاسفانه ورودی های شهر اصفهان از جمله ورودی فرودگاه وضعیت خوبی ندارند.
به گفته شهردار اصفهان، بسیاری از ورودی های اصفهان در حریم این شهر نیست و باید این مشکلات را در تعامل با سایر شهرها و همچنین راه و شهرسازی برطرف کرد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری شهرداری اصفهان بستر کالبدی و فرهنگی و نرم افزاری را فراهم می کند، تاکید کرد: نیت ما تصدی گری در حوزه گردشگری نیست.
جمالی نژاد با تاکید بر فراهم شدن بستر فرهنگی در حوزه گردشگری، گفت: در این خصوص شهرداری آموزش به رانندگان تاکسی و اتوبوس ها را در دستور کار خود قرار داده است.
وی در ادامه در پاسخ به خبرنگار ایمنا در خصوص معرفی اصفهان به عنوان شهر خلاق و همچنین تاثیر این کنفرانس در توسعه صنعت گردشگری در اصفهان، گفت: پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای خلاق یک کار جمعی بوده و مربوط به تنها یک دستگاه نیست.
شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه شهر خلاق به معنای شهر برتر، کارآفرین، فن آوری های نوین، قابل رقابت در بازارهای مختلف جهانی، نمونه در عدالت اجتماعی و ... است، بیان کرد: پیوستن به شبکه شهرهای خلاق بسیار مشکلی است چرا که تیمی از داوران کشورهای مختلف جهان در کنار هم باید چندین کشور و شهر عضو شبکه شهر خلاق را تایید کنند.
وی با تاکید بر اینکه اهدافی که در شبکه شهرهای خلاق وجود دارد موجب بسترسازی برای توسعه گردشگری می شود، افزود: تقویت همکاری بین المللی بین شهرهایی که خلاقیت را به عنوان عامل توسعه راهبردی خود به رسمیت شناخته اند، از جمله اهداف شهرهای خلاق است.
جمالی نژاد ادامه داد: تقویت ابتکارات انجام شده توسط شهرهای عضو این شبکه، ترویج و ایجاد توسعه، تولید، توزیع و انتشار فعالیت کالاها و خدمات فرهنگی، گردشگری و توسعه مراکز خلاقیت و نوآوری و گسترش فرصت ها برای سازندگان و متخصصان بخش فرهنگی و گردشگری و ... همگی از جمله موضوعات مربوط به حوزه گردشگری است.
وی تاکید کرد: برندهایی همچون ثبت جهانی صنایع دستی و پیوستن به شبکه شهرهای خلاق و ... موجب فراهم شدن بسترهای لازم برای حضور گردشگران در اصفهان می شود.
شهردار اصفهان افزود: تمام رویدادهای مختلفی که در اصفهان برگزار می شود فضا را برای حضور گردشگران بیشتر مهیا می کند.
به گفته وی در سال 2017 قرار است اصفهان میزبان تورگردانان جهان باشد که این اتفاق می تواند زمینه های لازم را برای گردشگری فراهم کند.