اقتصادبازار: اگر به عرصه گردشگری با دقت نگاه شود، می‌توانید ایران و اصفهان را به موفقیت های بزرگی برسانید. امروز گردشگری ایران در موقعیتی است که در جایگاه رقابتی شدید با جهان قرار دارد و باید بتواند در این رقابت سرزنده بیرون بیاید.
به گزارش پایگاه خبری اقتصادبازار، در افتتاحیه اولین کنفرانس بین المللی برند گردشگری، که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد. طالب ریفاعی در پیامی تصویری که در این کنفرانس پخش شد، ادامه داد: ایران با سابقه دیرینه‌ای که دارد یکی از مقاصد مناسب برای گردشگری است و می تواند یکی از پایگاه های خوب میزبانی در جهان باشد.
دبیرکل سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) افزود: البته ایران در سال‌های گذشته با چالش هایی مواجه بوده که رفته رفته باید این چالش‌ها برطرف و ایران به عنوان مقصد گردشگری به جهانیان معرفی شود که در این راه تکنولوژی در کشور مقصد، نقش قابل توجهی در ارائه کیفیت بهتر خدمات به توریسم دارد..
پس از این پیام، مسعود سلطانی فر پشت تیریبون قرار گرفت و گفت: برند‌ گردشگری یک لوگو یا شعار نیست بلکه یک نهاد ملی است که در آن تاریخ و فرهنگ ملی یک کشور نهفته است.
مسعود سلطانی‌فر اظهار کرد: پس از مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا و محدودیت برای اتباع 38 کشور جهان پس از سفر به ایران، حضور این تعداد میهمان خارجی در این جلسه در اصفهان -نگین انگشتری ایران- گویای بی اثر بودن مصوبه‌های محدودیت زا برای ایران است. رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری با اشاره به اهمیت برند در تولید و صادرات ملی، گفت: حمایت دولت از تولید، کار و سرمایه ملی نیازمند تثبیت این مفهوم است.
سلطانی‌فر اضافه کرد: گردش مالی صنعت گردشگری در سال 2014، شش هزار و 500 میلیارد دلار بوده است و در سال 2015 قطعا بیشتر خواهد بود ما باید از خودمان بپرسیم که در این مسیر چه قدم‌هایی برداشته‌ایم و چه کاری برای سهم مؤثر در گردشگری جهان انجام داده‌ایم؟
معاون رییس جمهور تصریح کرد: هدف از برگزاری چنین همایشی پاسخ به این سؤال است که باید با چه ابزار، نماد یا طرح و رنگی به بازار جهانی گردشگری ورود پیدا کنیم که بیش از 1.2 میلیارد گردشگر را جذب کنیم و باید چه برند تهیه کنیم تا تصویر برند ما در یاد و خاطر جهانیان بماند و باعث رشد گردشگری ایران شود.
سلطانی فر تأکید کرد: 70 درصد گردشگران بین المللی تنها از 15 کشور دنیا دیدن می‌کنند و بیش از 100 سازمان جهانی در حال رقابت برای جذب 30 درصد از گردشگران جهانی هستند و این روند و رقابت شدید تفاوتی میان مقاصد نو ظهور و شناخته شده قائل نیست. شهرهايي وجود دارد كه روزي در رديف بهترين شهرهاي گردشگری جهان قرار داشتند اما امروز برای بقا در بازار گردشگری اروپا تلاش می کنند. وی ادامه داد: در صنعت گردشگری برندي كه نمایش درستي از کشور به دست دهد و بحث خرید را آسان كند، ‌بسيار ارزشمند است و در بسیاری از کشورها که برند علمی مدنظر قرار گرفته، همواره اولین قدم خودشناسی عنوان شده است. پس یک برند زمانی برای جهان قابل ارائه است که ابتدا برای خود مردم آن کشور مورد پسند و قابل ارائه باشد.
سلطانی فر با اشاره به این که در طی دوماه گذشته ایران از سوی دهها مرجع و رسانه سازمان های مرتبط با گردشگری به عنوان اولین مقصد گردشگری در سال 2016 به اتباع غربی معرفی شده است تصریح کرد: توسعه صنعت گردشگری نیازمند جذب بازارهای جهانی است و این برند باید موجب رشد گردشگری و رونق گردشگری ایران شود. ما نیازمند برندی هدفمند و پایدار هستیم. برندی که بتواند مسافر آگاه امروز را با ارزش‌های کشور آشنا و خدمات مطلوب را نمایش دهد. وی اضافه کرد: برند‌ گردشگری یک لوگو یا شعار نیست، بلکه یک نهاد ملی است که در آن تاریخ و فرهنگ ملی یک کشور نهفته و در واقع برندینگ فرایندی است از عناصر متمایز یک مقصد که در ایران پیشینه تاریخی، تنوع اقلیمی، ترکیب فرهنگی و آثار تاریخی منحصر به فرد را می‌توان نام برد.
همچنين معاون اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: در طول دوره دو ساله دولت تدبیر و امید، مردم به روزهای خوب بسیار امیدوارند. بدون شک امروز که شرایط کشور به گونه‌ای است که می‌رود تا روزهای خوب را برای مردم به ارمغان آورد فعالان بخش خصوصی و حوزه گردشگری انتظارات قابل توجهی از دولت دارند.
مهدی جهانگیری افزود: بدون شک هویت و شخصیت هر کالایی به برند آن بر می‌گردد. بايد تلاش کنیم که برندینگ را سریع‌تر به جهان ارائه کنیم چرا که زمان بسیار گذشته و واقعاً برای این مضمون در دنیا دیر شده است.
نائب رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: ایران هراسی که علیه کشور رخ داد و هزینه‌هایی که انجام شد حرکت کوچکی نبود. استارت عدم امنیت بزرگترین آسیب برای توسعه صنعت گردشگری است. حاکمیت و دولت باید برای معرفی واقعی ایران هزینه کند. برند گردشگری هویت ایرانی خواهد بود. جهانگیری اضافه کرد: فعالان بخش خصوصی انتظار دارند که شعار ملی و توسعه برند محصولات بخش خصوصی در دستور کار دولت قرار گیرد چرا که فعالان بخش خصوصی باید در بازارهای جهانی یک حامی داشته باشند.
وی با بیان اینکه تکنولوژی باید به کمک برند سازي بيايد، ادامه داد: در فضای اقتصادی که تکنولوژی و آموزش حرف اول را می‌زند، زمینه حضور برندهای معتبر در حوزه خدمات و بهره برداری باید القا شود و در واقع باید دولت کشور را برای برندهای معتبر آماده کند.
معاون اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ما همانگونه که در فضای دیپلماسی پیشرفت کردیم باید برای دیپلماسی اقتصادی نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم، اظهار کرد: قطعاً این آغاز راه است و راه بسیار پر پیچ و خمی پیش روی ماست. البته زمان از دست رفته و باید با عزم و اراده‌ای جدی وارد این مهلکه شویم.
جهانگیری خاطرنشان کرد: امیدوارم دولت برای برند هزینه کند و خودش شخصاً به میدان بیاید چرا که عدم حضور ایران در برندینگ جهانی، باختن قافیه به کشورهای دیگر است. ما امروز به قدری در اتاق بازرگانی ضعف داشته ایم که فعالان بخش خصوصی از كشورهاي همجوار عقب‌تر هستند
دبیر علمی اولین کنفرانس برند ملی ایران گفت: گردشگری یعنی ما میزبان و میهمان خوبی هستیم. گردشگری یعنی احترام به ارزش‌های جامعه میزبان. گردشگری یعنی همبستگی، همدلی و عضویت در دهکده جهانی.
پروفسور جعفرجعفری افزود: انسان باید عاشق باشد که بتواند گردشگری ایران را با این شرایط به جایگاه فعلی برساند. برای برگزاری چنین کنفرانسی دو گروه انسان درون و برون مرزی فعالیت کردند و باعث شده‌اند که چنین همایش بزرگی برگزار شود. وی با بیان اینکه گردشگری و توریسم رشته مرد سالاری بود ولی امروز صحنه در حال عوض شدن است، اضافه کرد: بانوان باید در علم و عمل صنعت توریسم با قدرت جلو بیایند. 20 سال پیش 80 درصد اين صنعت دست آقایان اما امروز بدون استثناء در همه جای دنیا 70 درصد گردشگری در اختیار بانوان است. وی ادامه داد: تمام کشورهای دنیا وارد میدان توریسم شده‌اند و همه با گام بلند آمده‌اند که یا میزبان هستند و یا تولید توریسم می‌کنند و رقابت شدیدی در این میدان وجود دارد.
دبیر علمی اولین کنفرانس برند ملی ایران گفت: سبد کالای توریسم در دنیا به یکدیگر شبیه شده است. در اینجا تمایز اهمیت پیدا می‌کند و داستان برندینگ نعیین کننده است. برند باید گویای مقصد گردشگری باشد. وی افزود: برندها تعییر نمی کنند.