اقتصادبازار: برگزاری کنفرانـس بین المللی برنـد گردشگری در زمـانی در اصفهـان برگزار گردید که برنامـه جامع اقدام مشترک هسته ای ، در حال عبور از حساستـرین و موثرترین اقدامات آن یعنی انتقال اورانیم غنی شده و لغو تحریم ها ، پایین آمدن قیمت نفت به کمتر از 30 دلار ، وجود تنش و شرایط جنگی در کشورهای همسایه و یا مرزهای آنها نظیر سوریه ، عراق ، یمن ، عربستـان ، ترکیه ، بحرین و غیره و از طرفی امنیت مطلوب در کشور ما ، گرفتار بودن اقتصاد ایران در رکود بی سابقه ، آلودگی شدید هوا در شهرهـای بزرگ کشور و قرار گرفتن ایران در بین 10 کشور بزرگ تولید کننده گازهای گلخانه ای ، خیل عظیم جوانان و دانش آموختگان دانشگاه های کشور و جویای کار ، خیل عظیم علاقمندان به تاریخ و فرهنگ و ادب ایران زمین و عـدم وجود شرایط منـاسب برای بازدید از ایران در سال های گذشته و بسیاری موارد دیگر شرایط را برای توسعه صنعت گردشگری ایران مهیا ، ویژه و بلکه الزام آور نموده است .

البته توسعه صنعت گردشگری نیازمند اقدامات ذیل می باشد :
1- ایجاد زیرساختـارهای مناسب از قبیل مراکز اقامتی ، سیستم های حمـل و نقل بین المللی ، بین شهـری و شهری ، خدمـات توریستی و گردشـگری ، خدمات فرهنگی ، خدمات مالی و تجاری ، خدمات ارتباطی و مخابراتی با استفاده از فناوری هـای موج چهـارم که استفاده از قطارهـای پرسرعت ، خدمـات بانکداری و تجاری صد در صد الکترونیک و آن لاین و غیره را شامل می شود .
2-انجام پروژه های تحقیقاتی در رابطه با تعیین اولویت کشورهـای هدف جلب گردشگران و شناخت توجه به نیازهای فرهنگی ، اعتقادی ، سلیقه ای و نیازهای روزمره آن ها .
3-فرهنـگ سازی و تعیین این اعتمـاد برای مـردم که توسعه صنعت گردشـگری اولویت ویژه ای در حـل مشکلات اقتصادی ، اشتغال و حفظ محیط زیست کشور خواهد داشت .
4-هم راستـا نمودن کلیه ارگانهـای بخش خصوصی و دولتی و فعـال نمودن سفارتخانه های کشور در راستای توسعه صنعت گردشگری و استقرار نمایندگان سازمان گردشگری در سفارتخانه های کشورهای هدف توسعه گردشگری.
5-معرفی برند های گردشگری کشور
در این راستا کمیسـیون برنـد و گردشگری اتـاق بازرگانی ، صنایع ، معـادن و کشاورزی اصفهـان از سـال گذشته با همکـاری اساتید و دانشگـاه و متخصصین برند اقدام به بررسی و تصویب برند اصفهان نموده اند و اخیرا" با برگزاری مسابقه کشوری در حال بررسی برند گردشگری اصفهان می باشد که نتایج آن ان شاالله به زودی ارائه خواهد شد .
6-استفاده از پتانسیل شهرهای خواهر خوانده
تعداد زیـادی از شهرهـای کشور در قبل و پس از انقلاب دارای تفاهـم نامه خواهر خواندگی با شهرهای معروف جهان می باشند که احیاء و فعال نمودن و گسترش این تفاهم نامه های خواهر خواندگی می تواند در توسعه صنعت گردشگری موثر باشد .

نائب رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی اصفهان