اقتصادبازار: : هشدارها در خصوص خشكي تالاب گاوخوني و تبديل آن به كانون ريزگرد در شرق اصفهان هنوز تمام نشده كه صدور و تمديد مجوز برداشت از تپه‌هاي ماسه‌اي ورزنه از سوي سازمان صنايع استان اصفهان مطرح شده است تا هواي اصفهان كه ديرگاهي است روي پاكي را نديده بر خلاف وعده مسئولان اين بار با هجوم ريزگردهاي ناشي از فعاليت‌هاي معدني در منطقه‌اي كه هنوز از خشكي زمين‌هاي كشاورزي و تالاب گاوخوني زخمي است، تهديد شود.
تپه‌هاي ماسه‌اي در مجاورت تالاب نيمه جان گاوخوني، كوه سياه و مزارع كشاورزي شرق اصفهان قرار دارد كه به گفته مديركل محيط زيست استان اصفهان هزاران سال طول کشیده است تا ماسه‌هاي آن تثبیت شوند و هرگونه دستکاری در آن‌ها موجب به حرکت درآمدن و فعال شدن آن‌ها مي‌شود.
مجوز برداشت از تپه‌هاي ماسه‌اي ورزنه در حالي از سوي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان بار ديگر تمديد شده كه مردم محلي و سمن‌هاي زيست محيطي با اين موضوع مخالفت و از ادامه كار معدن‌كاران جلوگيري كرده‌اند.
مجید جابر،‌ رییس کمیسیون کشاورزی و عمرانی شورای اسلامی شهرستان اصفهان در اين خصوص گفت: تپه‌هاي ماسه‌اي شرق اصفهان ميان دو بخش ورزنه و جرقويه مشترك است و در حدود 30 كيلومتر طول و 4 كيلومتر عرض دارد و بيشتر آن در محدوده ورزنه است.
جابر با اشاره به اجازه برداشت ماسه از اين بخش بن رود مدعی شد: به نظر می رسد چند نفر با زد و بند اداري مجوز برداشت از تپه‌هاي ماسه‌اي را از سازمان صنايع، معدن و تجارت گرفته باشند و پيگيري‌هاي مديران شهري و امام جمعه ورزنه نشان مي‌دهد ادارات كل محيط زيست و منابع طبيعي استان با اين موضوع مخالف هستند.
وي با اشاره به اينكه تپه‌هاي ماهوري ورزنه با اكوسيستم تالاب گاوخوني پيوستگي دارد،‌ تصريح كرد: برداشت شن و ماسه از اين تپه‌ها اكوسيستم طبيعي اين منطقه را به خطر مي‌اندازد و علاوه بر اين با توجه به خشكسالي‌هاي چند سال گذشته و خشكي تالاب گاوخوني برداشت از معادن شن و ماسه تنها به افزايش ريزگردهاي دامن مي‌زند.
رییس کمیسیون کشاورزی و عمرانی شورای اسلامی شهرستان اصفهان تاكيد كرد: افزايش بيماري‌ها در منطقه ورزنه به نظر با افزايش ريزگردهاي ناشي از خشكي تالاب و زمين‌هاي كشاورزي بي ارتباط نيست و حمل و نقل شن و ماسه از معادن اين منطقه با خودروهاي سنگين تنها سودي كه براي مردم منطقه دارد افزايش ريزگردها است.
جابر با اشاره به سرمايه‌گذاري‌ها در بخش گردشگري در منطقه تصريح كرد: منطقه ورزنه سالانه پذيراي 300 تا 400 هزار گردشگر داخلي و خارجي است و اين معدن درست در مجاورت سايت گردشگري قرار دارد و ادامه فعاليت آن به گردشگري در منطقه آسيب مي‌رساند.
وي ادامه داد: در سال‌هاي گذشته آثار تاريخي مهمي در اين منطقه كشف شد كه لازم است از آن محافظت شود، علاوه بر اين تپه‌هاي ماهوري اكوسيستم زيست محيطي منحصر به فردي دارد كه با ادامه كار معدن‌كاران پوشش گياهي و جانوري آن به خطر مي‌افتد.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر برداشت از تپه‌هاي شني با اعتراضات مردمی متوقف شده است، گفت: متاسفانه پي‌گيري‌هاي اداري از سازمان‌هاي ذي‌ربط تاكنون بي نتيجه بوده است و حتي نامه‌اي اداري که از سوي شوراي شهر ورزنه به سازمان صنايع ارسال شده است به دست فردي كه اجازه برداشت از تپه هاي ماسه‌اي را دارد داده شده و او از من شكايت كرده است!
رییس کمیسیون کشاورزی و عمرانی شورای اسلامی شهرستان اصفهان با اشاره به اينكه مجوز برداشت از تپه‌هاي شني، چهارم اين ماه تمام شده است، خاطرنشان كرد: مردم يازدهم دي ماه از ادامه فعاليت معدن جلوگيري كردند اما متاسفانه سازمان صنايع و معادن مجددا مجوز برداشت از اين معدن را پانزدهم بهمن ماه تمديد كرده است.
جابر با اشاره به افزايش حساسيت‌هاي زيست محيطي مردم تصريح كرد: ورزنه به لحاظ منابع فقير است و تنها داراي آن تپه‌هاي شني است كه موجب رونق گردشگري در منطقه مي‌شود؛ امروز هم مردم و هم سمن‌هاي زيست محيطي به حقوق خود آگاه شده‌اند؛ متاسفانه در بحث اقدام مردم براي جلوگيري از فعاليت معدن از مردم شكايت شده است! و حتي با فشارهايي كه برداشت كنندگان وارد كرده‌اند شايد حكم زندان نيز براي مردم صادر شود.
در همين راستا فریدون الهیاری، مديركل ميراث فرهنگي استان اصفهان در خصوص صدور مجوز معدن در مجاورت يك سايت گردشگري در منطقه ورزنه گفت: در اين منطقه تنها بحث سيما و منظر گردشگري اهميت دارد و قرار شده تا در كميته گردشگري استان بازنگري در اين زمينه صورت گيرد.
هم‌چنين رسول زرگرپور اظهار کرد: در خصوص طرح بهره‌برداری از تپه‌های ماسه‌ای ورزنه شکایتی از طرف اهالی، شوراهای بخش و دهداری‌های منطقه ورزنه شده و یک هیئت به منظور بررسي وضعيت منطقه اعزام شده است تا تصميم گيري نهايي در اين خصوص انجام شود.
استاندار اصفهان ادامه داد: بحث برداشت از تپه‌هاي ماسه‌اي ورزنه موضوعي دو طرفه است و علاوه بر شكايت اهالي منطقه، بهره بردار مي‌گويد تمام مجوزهاي لازم را كسب كرده است.

زرگرپور تاکید کرد: ظرف چند روز آینده پس از بررسی گزارش هیئت فرستاده شده تصمیم گیری در خصوص توقف يا ادامه برداشت از تپه‌هاي ماسه‌اي انجام مي‌شود.
حمید ظهرابی، مديركل محيط زيست استان اصفهان نيز در اين خصوص گفت: بر اساس اصلاحیه قانون معادن در سال 1390 بحث استعلام از سازمان حفاظت محیط زیست برای فعالیت‌های معدنی فقط محدود به معادنی است که در مناطق چهارگانه حفاظت شده قرار دارد. وی با بیان اینکه طبیعتا امروز هیچ اعمال نظارتی بر فعالیت‌های معدن کاری وجود ندارد و استعلامی از اداره كل محيط زيست در اين خصوص نمی‌شود، افزود: اعتقاد فنی و کارشناسی این است که به دو دلیل نباید چنین اتفاقی رخ دهد؛ اولا جاذبه گردشگری و درآمد پایدار منطقه که با کمترین آسیب به محیط زیست نابود می‌شود و قطعا اشتغال زایی جوامع محلی از بین می‌رود و ثانیا چنین حرکتی موجب ایجاد یک کانون بحران فرسایش بادی می‌شود.
مدیرکل محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: هزاران سال طول کشیده است تا این ماسه‌ها تثبیت شوند و هرگونه دستکاری در آن‌ها موجب به حرکت درآمدن و فعال شدن آن‌ها مي‌شود. وی خاطرنشان کرد: سازمان صنعت و معدن باید مسائل زیست محیطی را رعایت كند و در خصوص پیامدهای زیست محیطی حداقل استعلام از محیط زیست را در دستور کار قرار دهد.