بر این اساس و مطابق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت در 24 ساعت منتهی به روز گذشته 11 هزار و 420 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که نشان می‌دهد وضعیت کرونا از آنچه فکر می‌کنیم بحرانی‌تر و جدی‌تر است. این عدد و رقم‌ها نشان می‌دهد؛ ویروس کرونا برای مرتبه چهارم در کشور خیز برداشته و روند بیماری در 11 استان کشور صعودی شده است. سیماسادات لاری تأکید می‌کند که کووید۱۹ این بار با توانی مضاعف در حال پیشروی است و مطمئناً در صورت تداوم روند کاهشی در عمل به توصیه‌های بهداشتی باید منتظر افزایش شمار مبتلایان و قربانیان خیز چهارم بیماری در کشور باشیم. او شیب تندتر موارد بستری روزانه در موج جدید بیماری، نسبت به موج‌های دوم و سوم را موضوعی بسیار نگران‌کننده عنوان می‌کند و تأکید دارد این موضوع ناشی از کاهش چشمگیر عمل به توصیه‌های بهداشتی، سفرهای نوروزی، برگزاری مراسم‌ عروسی و عزا و البته شیوع نسخه جهش‌یافته انگلیسی در کشور است. در این میان منحنی ابتلا به کرونا در استان تهران خیز تندتری برداشته است. در حال حاضر و بنا به گفته علیرضا زالی بستری‌ها در استان تهران از مرز 3هزار نفر در روز عبور کرده که این رقم در طول پنج ماه اخیر رکوردشکنی محسوب می‌شود. فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران همچنین می‌گوید: بیشترین میزان مراجعان سرپایی نیز مربوط به سه روز اخیر بوده که برای اولین بار نسبت به سه ماه گذشته در این حوزه رکوردشکنی اتفاق افتاده است. معاون کل وزارت بهداشت نیز از ورود کشور به موج چهارم کرونا خبر می‌دهد. به گفته ایرج حریرچی؛ با توجه به افزایش بیماران سرپایی و بستری فعلاً پیش‌بینی می‌کنیم تا حدود ۴ هفته آینده روند رو به صعودی بویژه در مرگ و میر کرونا داشته باشیم.
همچنین بنا به اعلام سخنگوی وزارت بهداشت هم اینک موج چهارم در استان‌های البرز و ایلام آغاز شده و استان‌های مازندران، گیلان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی و لرستان نیز در آستانه ورود به پیک جدید هستند. در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، فارس، سمنان و خراسان جنوبی روند صعودی آغاز شده است. در مورد الگوی بیماری که از نظر اپیدمیولوژیک بررسی شده؛ نشان‌دهنده افزایش بیماران مبتلا به ویروس جهش‌یافته انگلیسی است که در اکثر استان‌های کشور وضعیت این است و خیز جدید بیماری در حال اتفاق است. همچنین مطابق آنچه رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان کرده است؛ اگر این روند ادامه‌دار شود در هفته آینده یا ۱۰ روز آینده که تازه اثرات سفرها را مشاهده می‌کنیم قطعاً موج بسیار بلندی خواهیم داشت. در همین حال و با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.
جریمه 200 هزار تومانی برای ناقضان قرنطینه در ایام عید
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز شروع خیز بلند این بیماری در کشور خبر داد و ضمن هشدار نسبت به این موضوع گفت: برخی استان‌ها وارد پیک جدید بیماری شدند و در برخی دیگر پیک آغاز شده است و اگر پروتکل‌ها رعایت نشود قطعاً شاهد خیز بلندی خواهیم بود.علیرضا رئیسی در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در ایام عید نوروز امسال تردد جاده‌ای نسبت به سال قبل ۱۰۰ درصد افزایش یافته است و الان وضعیتی که در کشور با آن مواجه هستیم شروع خیز بلند است که برخی استان‌ها وارد پیک جدید بیماری شدند و برخی دیگر پیک در آن آغاز شده است و اگر پروتکل‌ها رعایت نشود قطعاً شاهد خیز بلندی خواهیم بود.
رئیسی افزود: الان میزان بستری در بیمارستان‌ها از مرز ۱۳۰۰ نفر گذشته است و این نشان می‌دهد در ۱۰ روز آینده مرگ‌های ۳ رقمی ادامه‌دار می‌شود و از این پس از ۱۰ روز آینده مرگ‌ها بیش از ۱۰۰ نفر روزانه خواهد بود.
وی ادامه داد: در عین حال برخی نکات مهم را باید اکنون رعایت کنیم. اول آنهایی که از سفر بازگشتند در چند روز آتی دورهمی برگزار نکنند زیرا ممکن است آلوده باشند و سایرین را بیمار کنند، همچنین کسانی که سفر نرفتند هم با افرادی که سفر رفته‌اند در ارتباط نباشند و آنها را به خانه خود دعوت نکنند زیرا ممکن است آنها ناقل ویروس باشند و بیماری را انتقال دهند. تا پنج روز کسانی که سفر رفته‌اند نباید رفت و آمد داشته باشند و اگر علائمی پیدا کردند به‌سرعت به مراکز درمانی مراجعه و حتماً قرنطینه را رعایت کنند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: از روز شنبه(14 فروردین) تا جمعه آینده، هفته بسیار مهمی است که باید دقت کنیم زیرا خیلی‌ها سالم بودند و سفر رفتند اما اکنون آلوده شدند و بازگشتند و می‌توانند اقوام، اعضای خانواده و دیگران را آلوده کنند.وی گفت: بیش از ۱۵ هزار کرونای مثبت در این ایام نقض قرنطینه کردند که کد ملی آنها مشخص است و به مراجع قانونی اطلاع دادیم و به ازای هر روز ۲۰۰ هزارتومان جریمه می‌شوند و برخورد لازم با آنها صورت خواهد گرفت.