اقتصادبازار: رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور گفت: با امضای سند توسعه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان در سفر اخیر رئیس جمهوری کشورمان به فرانسه، بالغ بر سه هزار میلیارد ریال سرمایه خارجی صرف این کار می شود.
رحمت الله مه آبادی در دیدار با استاندار اصفهان، بیان کرد: این قرارداد بین شرکت فرودگاه های کشور و یک شرکت مهندسی فرانسه که بعنوان چهارمین شرکت توسعه ای دنیا و مهمترین شرکت توسعه ای اروپا مطرح است، منعقد شد.
وی ادامه داد: این میزان سرمایه گذاری، بزرگترین سرمایه گذاری است که بعد از فرودگاه امام(ره) قرار است در یک فرودگاه کشور انجام شود.
به گفته وی، این قرارداد جزو معدود طرح های بزرگ سرمایه گذاری تاریخ صنعت فرودگاه های کشور از لحاظ سرمایه گذاری خارجی محسوب می شود.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور افزود: بر اساس این توافق نامه ترمینال خارجی 25 هزار مترمربعی به ظرفیت دو میلیون مسافر در بازه زمانی دو تا دو و نیم ساله از زمان آغاز عملیات اجرایی آن در اصفهان ساخته خواهد شد تا بتواند ترافیک ناشی از مقطع پسا برجام در اصفهان را پشتیبانی کند.
مه آبادی گفت: در این زمینه بگونه ای برنامه ریزی خواهد شد تا یک افق 30 -40 ساله را برای توسعه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان تضمین کنیم و امکان توسعه بیشتر آن نیز وجود داشته باشد.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور ادامه داد: مساحت مورد نظر برای این سرمایه گذاری 25 هزار مترمربع به اضافه 10 پارکینگ هواپیما و نیز پارکینگ مدرن طبقاتی خودرو است.
وی با بیان اینکه شرکت فرودگاه های کشور سه ماه فرصت دارد تا سایت موردنظر را برای توسعه فرودگاه اصفهان مشخص کند، افزود: باید قبل از اتمام فرصت سه ماهه، سایت مورد نظر مشخص شود تا سرمایه گذار خارجی بتواند مطالعات خود را آغاز کند و ما نیز بتوانیم در اواخر شش ماهه اول سال آینده، عملیات احداث را آغاز کنیم زیرا در صورت مشخص نشدن سایت، قرارداد فسخ خواهد شد.
مه آبادی گفت: ما باید بتوانیم با استفاده از تجربیات جهانی، این فرودگاه را در شان شهر اصفهان به بهره برداری برسانیم و سطح سرویس ارائه شده در این فرودگاه مطابق سرویس های جهانی باشد.
مه آبادی با مقایسه فرودگاه امام خمینی و فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، گفت: اگر مجموع این دو فرودگاه را جمع کنیم عرصه آن با 40 درصد عرصه کل فرودگاه های کشور برابری می کند. وی یادآور شد: بطورکلی 85 درصد پروازهای بین المللی کشور در سه فرودگاه امام خمینی (ره)، شهید بهشتی اصفهان و شهید هاشمی نژاد مشهد صورت می گیرد.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور افزود: در صورت اختصاص این ظرفیت، دولت می تواند خدمات بیشتری به مردم ارائه دهد و نیازهای اصفهان را تامین و زمینه توسعه آتی این شهر را نیز تضمین کند.
مه آبادی با بیان اینکه اگر طرح توسعه فرودگاه اصفهان انجام نشود، این فرودگاه قفل خواهد شد و به بن بست خواهد رسید، افزود: در دوره پسابرجام، نقش حمل و نقل هوایی یک نقش راهبردی است.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور اضافه کرد: نظام جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به این موضوع دارد و دوستان در سیستم های نظامی نیز باید توجه ویژه ای به این امر داشته باشند. وی تصریح کرد: امیدواریم در سال 96 فرودگاه بین المللی اصفهان را در ردیف رنکینگ جهانی قرار دهیم.
مه آبادی هدف از این سفر را هماهنگی با استاندار اصفهان برای سرمایه گذاری در ترمینال جدید خارجی فرودگاه شهید بهشتی استان اصفهان اعلام کرد و افزود: با نظر خاص رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی طرح توسعه فرودگاه اصفهان جزو یکی از معدود موافقت نامه هایی بود که در سفر رئیس جمهوری به فرانسه به امضاء رسید.
استاندار اصفهان نیز در این دیدار با بیان اینکه مدیریت استان با قوت طرح توسعه فرودگاه شهید بهشتی را پیگیری می کند، گفت: اگر فرصت طلایی ایجاد شده برای سرمایه گذاری خارجی از بین برود، بودجه داخلی جوابگوی توسعه این فرودگاه نخواهد بود.
رسول زرگرپور با بیان اینکه مشکلات موجود برای اختصاص زمین به فرودگاه شهید بهشتی باید با مسئولان نظامی ظرف سه ماه حل شود، گفت: مدیریت استان تمام قد از این طرح حمایت می کند و مسئولان نظامی استان نیز که همواره همراه مدیریت استان بوده اند، بطور قطع در این زمینه نیز همراهی می کنند.