اقتصادبازار: مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور در همایش سفر پاک که درهتل عباسی اصفهان برگزار شد، گفت: علیرغم مزیت های بسیار در کشور، سهم گردشگری ایران تنها 24 صدم درصد در دنیاست و این ناشی از کم کاری و سهل انگاری مسئولان است.
محمود اسلامیان با تاکید بر اینکه به دلیل تحریم ها موجود ایران در رکود به سر می برد، بیان کرد: هم اکنون حدود 7 میلیون بیکار در کشور وجود دارد و در مقابل اقتصادمان متکی به نفت است. وی به شرایط بازار کنونی نفت در دنیا اشاره کرد و گفت: شاید بتوان این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. وی با اشاره به اینکه امروز انسان های جهان نیاز به تعامل و شناخت یکدیگر دارند، تصریح کرد: افراطی گری در دنیا امروز یک مصیبت بزرگ و جهانی شده و از بین نخواهد رفت مگر اینکه انسان ها به یکدیگر نزدیک شوند.
به گفته اسلامیان، ایران به دلیل تاریخ چند هزار ساله خود مزیت های عدیده ای دارد و امیدورایم با برخوردی عقلانی و مبتنی بر توسعه اقتصادی کشور، ایجاد اشتغال و توسعه ثروت برای آحاد جامعه بتوان از پتانسیل موجود بهره گیریم. وی افزود: بسیاری از کشورها در گردشگری مزیت ندارند اما ایجاد مزیت می کنند، افزود: متاسفانه علیرغم بسیاری از مزیت هایی که در کشور و اصفهان وجود دارد هنوز در گردشگری موفق نیستیم.
به گفته مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور یکی از مزیت های اصفهان این است که با طی کردن یک ساعت راه از جهت های مختلف استان می توان به اقلیم های مختلف برسیم. وی گفت: صندوق بازنشستگی کشور با توجه به داشتن مجموعه های ایران‌گردی و گردشگری و هواپیمایی آسمان امیدوار است در جهت توسعه اقتصادی کشور قدم بردارد.
استاندار اصفهان نیز در این همایش، با اشاره به اینکه گردشگری از منظر مدیریت اصفهان، اولویت نخست توسعه استان است، اظهار کرد: اصلی ترین اولویت 20 ساله استان اصفهان توسعه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی به عنوان صنعتی پاک، سودآور در مقوله های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... مورد توجه مدیریت استان قرار دارد.
رسول زرگرپور با تاکید بر اینکه گردشگری عاملی مهم برای صلح، مودت و دوستی کشورها و ملت هاست، تصریح کرد: استان اصفهان شرایطی بی بدیل، بی نظیر و عزمی محکم برای مسائل گردشگری دارد.
وی به مولفه های تاثیرگذار در حوزه گردشگری استان اشاره کرد و گفت: امنیت، آرامش و ثبات یکی از اصلی ترین مولفه گردشگری است همچنین استان اصفهان دارای 20 هزار جاذبه های طبیعی و تاریخی بی نظیر و چشمگیر است.
به گفته وی، استان اصفهان جاذبه های ثبت شده بسیاری در یونسکو از جمله 9 منطقه گردشگری دارد.
زرگرپور همچنین هتل ها، حمل و نقل و ... را زیرساخت های صنعت گردشگری و مولفه سوم این حوزه معرفی کرد و افزود: طی دو سال گذشته تعداد تخت هتل های استان از 12 هزار و 500 به 16 هزار و 500 تخت افزایش یافته که پیش بینی می شود تا اوایل سال آینده به 20 هزار تخت می رسد و این رشد 80 درصدی تخت هتل های استان اصفهان را نشان می دهد.
وی مؤلفه چهارم گردشگری را حمل و نقل دانست و بیان کرد: قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران که فاصله دو شهر بزرگ کشور را به کمتر از 1.5 ساعت می‌رساند از مهمترین طرح‌های اجرایی حوزه حمل و نقل است.
به گفته استاندار اصفهان، قرارداد فایناس قطار سریع السیر اصفهان - تهران با چینی ها منعقد شده همچنین در سفر رئیس جمهور به فرانسه قرارداد تجهیزات این ناوگان امضا شده و علاوه بر این، طرح توسعه فرودگاه شهید بهشتی در همان سفر به فرانسوی‌ها واگذار شده است.
وی همچنین افزود: مدیریت برنامه ریزی و فرهنگ سازی و ... مولفه پنجم حوزه گردشگری است.
به گفته زرگرپور از برخی تکنولوژی ها و مباحث نرم افزاری دور مانده ایم که نیازمند بازنگری و ارتقاء یافته های جدید در حوزه گردشگری هستیم از سوی دیگر در بخشی از مسائل به تبادل اطلاعات و آموزش و یافته های جدید نیازمندیم.
شهردار اصفهان نیز در این همایش با اشاره به اینکه تاریخچه گردشگری و راه های حضور و بروز در این عرصه بسیار قدیمی است، اظهار کرد: تاریخچه گردشگری ایران به بیش از 6 تا 7 هزار سال قبل بازمی گردد.
مهدی جمالی نژاد با بیان اینکه راه ابریشم در ایران نقش زیادی در گردشگری داشته است، افزود: از طریق راه ابریشم، خاور دور به نقاط مختلفی همچون ایران و از کشورمان به آفریقا و اروپا متصل می شود و راهی بوده که نه تنها بحث گردشگری بلکه در حوزه بازرگانی و تجارت حرف نخست را می زند.
وی با بیان اینکه از میان صدها گزارش سفرنامه طی چهار صده اخیر به زبان اروپایی، چند سفرنامه فراسوی از جمله سفرنامه 10 جلدی شاردن قابل توجه بوده و نقش مهمی در معرفی اصفهان داشته است، افزود: راه ابریشم، ورود گردشگران، مستشرقان و ... به ایران و اصفهان حکایت از ریشه های تاریخی، غنی، اصیل و همچنین حوزه گردشگری و حمل و نقل اصفهان داشته و دارد.
جمالی نژاد با تاکید بر اینکه گردشگری و حمل و نقل و اصلاح زیرساخت های آن، یکدیگر را تقویت می کند، تاکید کرد: با اصلاح سامانه های حمل و نقل، گردشگری رونق پیدا می کند.
به گفته وی، نهادینه کردن فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی، سیاست گذاری جهت حذف سفرهای زائد شهری، تقویت ناوگان هوایی، ریلی، استقبال جدی از فناوری های نوین برقی و خودروهای هیبریدی، ارتقاء فرهنگ پیاده روی و دوچرخه سواری، و ... موجب رونق گردشگری خواهد شد.
شهردار اصفهان با اشاره به القاب اخیر اصفهان، گفت: در سال 2006 اصفهان پایتخت جهان اسلام شد همچنین امسال نیز به جهت ثبت جهانی صنایع دستی اصفهان، این شهر به شبکه شهرهای خلاق پیوست.
وی با تاکید بر اینکه امروز مسئولیت اصفهان بیشتر شده است، بیان کرد: گردشگری خلاق به این معنا نیست که همان دایره فعالیت های بسته گذشته را ادامه دهیم بلکه با حضور مدیران کشور و اصفهان، باید پوست اندازی در نوع نگاه خود به گردشگری داشته باشیم.
وی با بیان اینکه گردشگری تجربه محور در کشورهای مختلف جهان یکی از رویکردهای مهم این حوزه است، تصریح کرد: نسل سوم این حوزه، گردشگری خلاق است و باید از تمام داشته های خود از جمله جشن ها، آیین ها، فرهنگ وقف، آیین جوانمردی، پهلوانی، ایثار و شهادت و ... برای توسعه آن استفاده کنیم تا تن خمیده گردشگری بانشاط شود.
وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان با همکاری مدیران استانی و کشوری به این عرصه ورود پیدا کرده است، گفت: برنامه اصفهان 1400 و حتی بودجه سال 95 شهری نیز با رویکرد گردشگری و فرهنگی تدوین شده است.
به گفته شهردار اصفهان، در افق 1400 اصفهان، برنامه های ارزشمندی ترسیم شده است و شهرداری اصفهان به جهت نامگذاری این شهر با عنوان شهر خلاق، به دنبال گسترش خلاقیت در تمام ابعاد است و قرار است شهر خلاق را شهروند و گردشگری خلاق کلید بزند.
وی با بیان اینکه در زمینه حمل و نقل در بخش زیرساخت ها و سخت افزاری و همچنین فرهنگی و نرم افزاری برنامه ریزی کرده ایم، تاکید کرد: در بخش زیرساخت ها سال 95، سال شروع تحول در راه اندازی قطار شهری و افزایش تعداد ایستگاه های آن، راه اندازی بیش از پنج خط تندرو و سریع السیر و دیگر خطوط BRT و همچنین تاکسی های VIP و گردشگری است و امیدواریم شهر اصفهان چهره جدید گردشگری و حمل و نقل در سال آینده باشد./