اقتصادبازار: رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی اصفهان با ابراز امیدواری نسبت به گسترش روابط گردشگری ایران و قزاقستان، گفت: اصفهان تسهیلات زیادی را برای صنعت گردشگران در نظر گرفته است.
اعضای مجمع میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در دیدار با هیاتی از فعالین عرصه گردشگری قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار که با همکاری شرکت نمایشگاه بین‌المللی اصفهان صورت گرفت درباره مباحث مختلف و توسعه همکاری بحث و گفت‌وگو شد.
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی اصفهان در این دیدار، اظهار کرد: اصفهان آماده پذیرایی از گردشگران از سراسر جهان است و تسهیلات زیادی را در این حوزه برای گردشگران در نظر گرفته است.
ابراهیم توکلی با اشاره به صدور ویزا در فرودگاه اصفهان برای گردشگران خارجی به‌ جز معدودی از کشورها، گفت: در اصفهان هتل‌ها و مراکز اقامتی مطلوبی برای خدمت رسانی به گردشگران وجود دارد همچنین استان اصفهان دارای 20 هزار اثر تاریخی و تنوع آب و هوایی و بی نظیری است که باید توسط آژانس‌های قزاقستان تبلیغ و معرفی شود.
عضو هیئت رئیسه مجمع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، تبادل گردشگر میان دو کشور و استان را زمینه ساز بهبود روابط کشورها و برقراری صلح و دوستی دانست و افزود: امیدواریم روابط گردشگری میان دو کشور به‌صورت دوجانبه گسترش یابد.
رئیس انجمن آژانس داران قزاقستان با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها شرکت هواپیمایی ماهان دو بار در هفته از قزاقستان به ایران پرواز دارد، افزود: با مذاکرات صورت گرفته مقرر شده که در تیر ماه سال آینده سه پرواز در هفته از آلماتی به تهران عملیاتی شود.
نورکیبایوا آسل با ابراز تمایل درباره تبلیغ مقاصد ایرانی در قزاقستان توسط آژانس‌های فعال در این کشور، اظهار کرد: 1717 آژانس در قزاقستان هستند که می‌توانند تور بفروشند با اینکه جمعیت قزاقستان تنها 17 میلیون نفر است. وی خاطرنشان کرد: ما تمایل داریم تورهای آشنایی به ‌صورت دوطرفه توسط آژانس‌های ایرانی و آژانس‌های قزاقستانی برای پیشبرد اهداف مشترک، برگزار شود و سپس تبلیغات دوطرفه مقاصد انجام شود.
مسئول توسعه گردشگری شهر آلماتی نیز تصریح کرد: گردشگران شهر ما به تفریح و سواحل علاقه زیادی دارند و ایران می‌تواند به نیازهای گردشگران ما پاسخ بگوید.
کیم لولیتا با ابراز خوشحالی درباره صدور ویزا در فرودگاه اصفهان برای گردشگران، خاطرنشان کرد: گردشگران قزاق گردشگران پولداری هستند که در مقاصد بسیار خرید کرده و از امکانات استفاده می‌کنند.
نائب رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی اصفهان با جمع‌بندی صحبت‌های انجام‌شده، گفت: دوره‌های آشنایی با فرهنگ و جاذبه‌های گردشگری توسط هر دو طرف یعنی آژانس‌های اصفهان با آژانس‌های قزاقستان در آینده نزدیک برقرار می‌شود.
کاووس مسعودی با اشاره به توانمندی راهنمایان تور اصفهان و جمعیت قابل‌توجه آنها، اظهار کرد: بدون شک اصفهان توانایی پذیرایی از مردم قزاقستان را به‌خوبی دارد. وی ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک شاهد تبادل گردشگر میان دو کشور باشیم.
مدیر هماهنگی امور بین‌الملل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان همچنین گفت: با توجه به فضای به وجود آمده پس از مذاکرات و اجرای برجام، هیات‌ها و شرکت‌های خارجی تمایل زیادی به حضور در نمایشگاه‌های اصفهان نشان داده‌اند.
مهدی لطیفی با اشاره به اینکه هیات بازدیدکننده از هیات قزاقستان آخرین هیات تخصصی بازدیدکننده از نمایشگاه‌های اصفهان در سال 94 بودند، افزود: بدون شک در سال آینده شاهد حضور گسترده‌تر شرکت‌های خارجی در قالب مشارکت‌کننده و بازدیدکننده از نمایشگاه‌های استان خواهیم بود.
گفتنی است؛ قزاقستان، کشوری در آسیای میانه است. پایتخت این کشور در سال ۱۹۹۸ از آلماتی در جنوب به عنوان بزرگترین شهر کشور، به "آستانه" در شمال منتقل شد. جمعیت قزاقستان ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر و زبان‌های رسمی آن قزاقی و روسی و واحد پول آن تِنگه است. قزاقستان بزرگترین کشور محصور در خشکی در دنیا است و تراکم جمعیتی کمی دارد.