اقتصادبازار: هر ساله با نزديک شدن ايام نوروز، بازار سفرهای زميني، ريلي و هوايي رونق دوباره ای به خود می گیرد و کار و بار آژانس های مسافرتي آنچنان داغ مي شود تا جایی که سفرهای نوروزی را فرصتی مناسب برای افزايش قيمت ها می دانند و حتی این رقابت تا جایی پیش می رود که قيمت تورهای داخلي با برخي از تورهای خارجي برابری و یا حتی بیشتر می شود.
البته باید گفت تعطیلات نوروز شرایطی را برای سفر مهیا می کند به گونه ای که حتی بلیت های نوروزی به نقاط مختلف داخل و یا حتی خارج کشور نایاب می شود و فضایی را برای آژانس های گردشگری مهیا می کند تا با قیمت های نجومی برگ برنده مسافران برای سفرهای نوروزی باشند البته برخی از آژانس های گردشگری معتقدند رکود امسال دامنگیر این بخش شده مردم تمایل کمتری به سفر دارند بنابراین با دادن پیامک و عنوان هزینه تورهای داخلی و خارجی مردم را ترغیب به سفر می کنند. به عنوان مثال هزینه 6 شب اقامت نوروزی در آنتالیا در هتل پنج ستاره حدود یک میلیون و 85 هزار تومان و یا ارمنستان حدود دو میلیون تومان!
گشتی در آژانس‌های فروش بلیت نشان می‌دهد در حال حاضر اغلب بلیت‌ها برای سفرهای نوروزی فروخته شده به خصوص بلیت پروازهای کیش یا سفرهای خارجی برای هفته اول نوروز اتمام شده و بلیت سایر مقاصد هوایی هم رو به اتمام است و حتی بلیت تک نفره برای سفر صادر نمی شود.
با این وجود مريم احمدی که در يکي از آژانس های مسافرتي مشغول به کار است، می گوید: امسال در آستانه نوروز استقبال مردم از تورهای داخلي و خارجي، تا حدود ۳۰ درصد کاهش يافته است. البته وی به اين موضوع هم اشاره می کند که با وجود اين که قيمت ها در ايام نوروز تا ۲ برابر افزايش مي يابد، اما قيمت ها با پارسال به ويژه در مورد تورهای خارجي تفاوت چنداني نکرده است. هر چند که در اين ايام برخي از تورهای خارجي به صرفه تر از داخلي است. مثلا تور کيش در هتل ۵ ستاره برای ۴ شب با تور آنتاليا برای ۷ شب قيمت تقریبا مشابهی دارد و یا حتی سفر خارجی به صرفه تر است!
به گفته علي صادقي، مدير يکي ديگر از آژانس های مسافرتي نيز، استقبال از تورها نسبت به سال گذشته در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داشته است. همچنين، افزايش قيمت نسبت به پارسال جزئي و کمتر از ۱۰ درصد بوده است که آن هم به علت افزايش قيمت بليت هواپيما و اتوبوس اتفاق افتاده است. از طرفي به علت شرایط اقتصادی کنونی مردم، نمي توان افزايش آنچناني در قيمت ها داشت، چراکه در اين صورت درآمدها کاهش پيدا مي کند.
وی با بيان اينکه در ايام نوروز به علت برابری قيمت تورهای داخلي و خارجي، استقبال از تورهای خارجي بيشتر مي شود، می گوید: به علت اينکه ايام نوروز اوج استقبال از مسافرت هاست، آژانس ها برای جبران ايامي که مسافر کم است و تورها خالي مي ماند، چاره ای جز افزايش قيمت ندارند که البته با استقبالي که اکنون مشاهده مي شود، اين انتظار تاکنون برآورده نشده است.
از سوی دیگر رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان اصفهان در خصوص وضعیت تورهای مسافرتی نوروز، می گوید: متاسفانه امسال به دلیل رکود آژانس های مسافرتی همانند سال گذشته زیاد پرواز داخلی و خارجی ندارند اما در عوض نرخ بلیت مناطق آزاد همچون کیش و قشم بیشتر از کشورهای همجوار همچون ترکیه و دوبی شده است.
ابراهیم توکلی با تاکید بر اینکه مردم برای نوروز با وجود تمایل سفر به مناطق آزاد با گرانی مواجه می شوند، تاکید می کند: در این شرایط مردم ارز کشور را به دوبی یا ترکیه می برند.
به گفته وی، امسال نسبت به سال گذشته مردم تمایل کمتری برای سفر دارند چرا که به دلیل نداشتن نقدینگی کافی و وضعیت نامناسب اقتصادی شرایط خوبی ندارند.
به اعتقاد رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان اصفهان، در شرایط رکود کنونی که مردم شرایط پس انداز کردن ندارند قشر متوسط کمتر توان مسافرت دارند چرا که سفر و اقامت سه شبه یک خانواده چهار نفره به منقطه آزاد کیش حدود 10 میلیون است.
وی با بیان اینکه عمده هزینه سفرهای نوروزی مربوط به هتل های مناطق آزاد است، می گوید: شهر مشهد با داشتن زائر بسیار قیمت هتل های آن نسبت به مناطق آزاد افزایشی نداشته است.
به گفته توکلی، نظارتی بر قیمت هتل های مناطق آزاد به خصوص در ایام نوروز نمی شوند و آنها هر جور که تمایل دارند افزایش قیمت می دهند.
حال سوال اینجاست با وجودی که نرخ سفرهای نوروزی امسال بالاست در این وضعیت مردم تمایل به سفر به کدام یک از شهرهای ایران را دارند که توکلی می گوید: مشهد، کیش، قشم سه اولویت اول مسافرت های نوروزی است که هر کدام بنا بر ستاره هتل های آن قیمت های متفاوتی دارد.
به گفته رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان اصفهان، هزینه سفر به مشهد و اقامت در یک هتل چهار ستاره نزدیک 900 هزار تومان است که همین اقامت در کیش نفری 2 میلیون و 500 هزار تومان هزینه دربرخواهد داشت.
وی می افزاید: تورهای مناطق آزاد تلافی کمبود مسافر در تابستان را شب عید می کنند از سوی دیگر به دلیل هزینه بالای سفرهای داخلی در ایام نوروز، مردم تمایل به سفرهای خارجی همچون ترکیه و دوبی و بعضا مالزی و ارمنستان دارند.
توکلی می گوید: به عنوان مثال قیمت یک هفته اقامت نوروزی در ارمنستان از 2 میلیون و 100 تا دو میلیون و 900 هزار تومان است همچنین چهارشب اقامت نوروزی در دوبی یک میلیون 900 هزار تومان تا دو میلیون و 500 هزار تومان هزینه بر می دارد.
وی معقد است: سفرهای خارجی به ضرر ایران است چرا که ارز از کشور خارج می شود در حالیکه در سفرهای داخلی هزینه های سفر صرف کشورمان می شود.
به گفته رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان اصفهان، در مقطع زمانی مهر ماه تورهای خارجی و در اردیبهشت ماه نیز تورهای داخلی ارزان تر می شود.
وی ادامه می دهد: در مجموع با توجه به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما قیمت بلیت سفرهای داخلی امسال نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است از سوی دیگر نرخ تورهای خارجی و بلیت هواپیما آنها نسبت به پارسال تغییری نداشته است.
توکلی می گوید: البته تقاضا در اصفهان برای تورهای اروپایی بسیار پایین است و تنها افرادی که خانواده شان در آن مناطق هستند تمایل به سفر دارند در غیر این صورت برای تفریح تمایل کمتری برای تورهای اروپایی وجود دارد./

ریحانه سجادی