اقتصاد بازار: مدیر کل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه گفت: باید توجه داشت که جهانی شدن با هویت بخشی در تعارض است و متاسفانه شهرداری بر خلاف مسیر هویت سازی برای گردشگری حرکت می کند.
مصطفی زهرانی در دهمین کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیک با رویکرد گردشگری الکترونیکی، با اشاره به اینکه براساس تئوری ارتباطات امروز بعد از انقلاب های چاپ، تلگراف، ماهواره در انقلاب وب قرار داریم، اظهار کرد: فهم تحولات جهانی شدن و توریسم الکترونیک بر مبنای فهم تئوری چهارم است و فردی که متوجه این موضوع نشود نمی تواند در هیچ زمینه اجتماعی سخن بگوید.
وی با بیان اینکه وقتی از توریسم الکترونیک صحبت می شود نباید شعار داد و باید راهکارهای تحقق آن را بررسی کرد، گفت: امروز رکن اصلی اقتصاد، ثروت و رکن اصلی سیاست، قدرت است و اطلاعات لپ تاپ جای ثروت و قدرت می نشیند، بنابراین در جامعه ما نگاه ها به الکترونیک باید از این زاویه باشد.
به گفته مدیر کل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، فهم انقلاب چهارم ارتباطات می تواند به فهم موضوع توریسم در سطح فراجهانی کمک کند.
وی با تاکید بر اینکه نگرش عدم تمایز بین مدرنیته و غرب‌گرایی مانع رشد کشور شده است، اضافه کرد: این امر در اصفهان بسیار مشهود است و باید در این زمینه توجه بیشتری شود.
زهرانی همچنین با اشاره به اینکه باید به مفهوم توریسم بعد از برجام توجه شود، تاکید کرد: ما در برجام تلاش کردیم که دیگر نمی توان ایرانی را شهروند درجه دوم درنظر بگیریم.
وی افزود: شاید غنی سازی در خاک ایران شاخص ساده ای به نظر رسد اما ما دنبال این بودیم که ایرانی بیش از هر فرد دیگری باید شهروند درجه اول جامعه جهانی باشد زیرا این موضوع راه را برای توسعه صنعت توریسم باز می کند.
مدیر کل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران و آمریکا دو کشور تاثیرگذار در تحولات جهانی هستند، افزود: رفتار ایرانیان تعیین کننده تحولات بعد از برجام اشت و باید توجه کنیم که چه رفتاری داریم.
وی با اشاره به مفهوم اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: توریسم به صورت مجازی یا غیرمجازی یکی از ابزارهای بسیار مهم برای اقتصاد مقاومتی است.
زهرانی با بیان اینکه با پیشرفت تکنولوژی تقاضا برای نفت کاهش یافته است، تاکید کرد: افرادی که تصور می کنند این کشور می تواند هنوز بر اساس نفت، اقتصاد خود را ادامه دهد اشتباه می کند.
به گفته مدیر کل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، بعد از برجام بخشی از تحریم ها توریسم و توریسم الکترونیک برداشته شده است.
وی در ادامه به بحث زیرساخت های گردشگری اشاره کرد و گفت: در بحث زیرساخت ها موضوع هویت و همچنین جهانی شدن مطرح است.
زهرانی با تاکید بر اینکه هویت متعارض با جهانی شدن است، اما چاره ای جر پذیرش این موضوع نداریم، گفت: به عنوان مثال قزوین اقداماتی برای هویت سازی خود که از گذشته داشته اقداماتی انجام داده اما هنوز به اندازه 100 اتاق ظرفیت برای پذیرش گردشگر ندارد در حالیکه هویت یزد کاملا مشخص است و نه تنها ساختمان ها و بافت سنتی خود را حفظ کرده بلکه یک سری امکاناتی به آن اضافه کرده است.
وی با تاکید بر اینکه یزد از لحاظ تعداد هتل و دیگر زیرساخت های گردشگری در کشور خوب عمل کرده است، ادامه داد: این شهر توانسته ظرف مدت 10 روز 34 اقامتگاه سنتی افتتاح کند و در یک سال گذشته 67 هزار توریست داشته که این آمار 10 برابر زمان دولت احمدی نژاد است.
مدیر کل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه با ابراز نگرانی در خصوص موضوع هویت در شهر اصفهان، گفت: باید دید در اصفهان چقدر بر روی آثار سنتی خود فکر می کنیم.
وی گفت: باید توجه داشت که جهانی شدن با هویت بخشی در تعارض است و متاسفانه شهرداری بر خلاف مسیر هویت سازی برای گردشگری حرکت می کند.
وی با اشاره به اینکه برخی مواقع تبانی شهرداری و میراث در اصفهان به چشم می خورد، بیان کرد: با این تبانی ها متاسفانه در محدوده ای که یک مکان و بنای سنتی وجود دارد با ساخت یک بنای 5 یا 6 طبقه، دید این بنای تاریخی کور می شود.
زهرانی ادامه داد: چه بسا دیده می شود یک ساختمان سنتی در اصفهان تبدیل به پارکینگ و یا ساختمان پنج طبقه بدون هویت می شود که با این دست اقدامات نمی توان هویت گردشگری در شهر اصفهان را داشته باشیم.
وی همچنین به بحث محیط زیست اشاره کرد و افزود: یک گردشگر اروپایی که به شهر سنتی سفر می کند به دنبال ماشین های قراضه داخل خیابان های ما نیست.
مدیر کل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ادامه داد: شهرداری زمانی که قرار است خانه ای بازسازی شود اعلام می کند که باید پارکینگ باید داشته باشد در حالیکه در بحث سنتی پارکینگ ضرورت ندارد و در آن فضا دیوار به صورت خشت و گل بوده و نه پارکینگ. بنابراین این تصمیمات برخلاف مسائل هویت سازی است که یک شهر گردشگری است.
به گفته وی ما نیازمند بازنگری اساسی در شهر اصفهان از فلسفه وجود توریست در عصر فراجهانی شدن و توریسم در قالب هویت شهر، دینی ، تاریخی و فرهنگی و ... هستیم.