تمرکز هند بر کاهش مشکلاتی است که به‌‌‌دلیل شیوع ویروس کرونا برای گردشگران ایجاد شده و اقتصاد جهانی را به‌‌‌شدت تحت‌تاثیر قرار داده است. رویداد مطبوعاتی «بازار سفر عربی» از ۹ مه آغاز شد تا با حضور کشورهای خاورمیانه و آسیای جنوب غربی به بررسی به موضوعات و مسائل مرتبط با صنعت گردشگری در آینده پساکرونا بپردازند. بازار سفر عربی، معروف به ATM، رویداد مسافرتی و گردشگری است که سالانه در دبی برگزار می‌شود تا بستری را برای متخصصان گردشگری ورودی و خروجی در خاورمیانه فراهم کند و اطلاعاتی در مورد مقاصد گردشگری، گزینه‌‌‌های اقامت، جاذبه‌‌‌های گردشگری و صنعت هوانوردی در این منطقه و سراسر جهان ارائه دهد. روپیندر برار، مدیرکل وزارت گردشگری هند، معتقد است این کشور در مسیر بهبودی قرار دارد، چرا که بر استراتژی‌‌‌های اعتمادساز پس از همه‌گیری کرونا تمرکز کرده است و به‌‌‌منظور افزایش فعالیت‌های بخش گردشگری خود، خاورمیانه را یکی از بازارهای اصلی خود قرار داده است. تعداد زیادی از گردشگران در منطقه خاورمیانه برای گردشگری پزشکی، سلامتی و لوکس از هند بازدید می‌کنند و همچنین، دولت این کشور نیز به‌‌‌طور جامع، گردشگری هند را در بازار خاورمیانه ترویج و تبلیغ می‌کند.

در این رویداد چهار روزه در رویداد بازار سفر عربی، غرفه هند، این کشور را به‌‌‌عنوان یک مقصد ۳۶۵ روزه و چندوجهی همچون فرهنگی، ماجراجویی، کشتی تفریحی، ورزشی (گلف)، رویدادی (جلسات، کنفرانس‌‌‌ها، نمایشگاه‌‌‌ها و جشنواره‌‌‌ها) گردشگری لوکس، حیات وحش، سلامتی و پزشکی و.... به نمایش می‌‌‌گذارد. بنابراین متولی گردشگری این کشور هدف خود را بر مبنای استراتژی اعتمادسازی پس از همه‌گیری قرار داده است. هند پس از عبور از دوران بحران ناشی از کرونا و قوانین سختگیرانه، دروازه‌های هند را روی بازدیدکنندگان بین‌المللی باز کرده است. به همین منظور کمپینی تحت عنوان «ناماسته هند» به معنای «خوش آمدید به هند» را جهت تشویق گردشگران بین‌المللی برای سفر به هند ایجاد کرده‌‌‌اند. یکی از مناطقی که دولت هند با هدف جذب گردشگر به‌‌‌عنوان یک مقصد گردشگری با اهمیت معرفی می‌کند، ایالت اوتاراکند است که این ایالت جهت ترویج گردشگری ماجراجویی و مراسم ازدواج مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این راستا، مقامات محلی ایالت اوتاراکند برای افزایش حضور گردشگران ابتکارات جدیدی به‌‌‌کار گرفته است.

 

پس از همه‌گیری ویروس کرونا از سال ۲۰۲۰، هند از جمله کشورهایی بود که به‌‌‌شدت تحت‌تاثیر قرار گرفت و در تمام بخش‌‌‌های اقتصادی آسیب جدی دید. باتوجه به تلاش‌‌‌های مستمر در سراسر جهان، شرایط اقتصادی را بهبود بخشیده اما بسیاری از بخش‌‌‌ها مانند گردشگری همچنان در تلاش برای بهبودی هستند. از این رو، متولی گردشگری این کشور استراتژی‌‌‌ها و راهبردهای جدیدی به‌‌‌کار گرفته تا از این جهت به جبران خسارات وارد شده، بپردازد.

سفر ارزان به هند

سفر به هند نسبت به بسیاری از کشورهای جهان، بسیار مقرون به‌‌‌صرفه و ارزان به‌‌‌شمار می‌رود، همچنین باتوجه به طبیعت بکر و مقاصد متنوع و متفاوت مورد توجه بسیاری از گردشگران در سراسر جهان قرار گرفته است. آژانس‌‌‌ها و شرکت‌های مسافرتی هند پکیج‌‌‌های سفر به مقصد کشمیر را آماده کرده‌‌‌اند که در فصل بهار و تابستان با استقبال بی‌‌‌نظیری مواجه می‌شود؛ زیرا این منطقه به‌‌‌دلیل وجود رشته کوه‌‌‌های هیمالیا مملو از کوه‌‌‌های سربه‌‌‌فلک کشیده، یخچال‌‌‌های دائمی و رودخانه‌‌‌های پرآب است که در کنار این چشم‌‌‌اندازها، فرهنگ و تاریخ غنی هندوستان، این کشور را به منطقه‌‌‌ای منحصربفرد برای سفر تبدیل کرده است. تا پیش از کرونا، هند به واسطه طبیعت منحصربفرد و فرهنگ و اقوام متنوع تبدیل به یکی از مقاصد مهم گردشگری در جهان شده بود و در سال ۲۰۱۹ پذیرای نزدیک به ۲۰‌میلیون گردشگر خارجی بوده است.

با توجه به اینکه هند شرایط پذیرش همه انواع گردشگران را دارد و هزینه‌‌‌ها در این کشور تقریبا ارزان به‌‌‌شمار می‌رود، سفرهای متنوعی را برای انواع گردشگران فراهم می‌کند. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که سفرهای اقتصادی با کمترین هزینه برای گردشگران ماجراجو و طبیعت‌‌‌گرد به‌‌‌مدت ۸ روز حدود ۲۴۰ تا ۴۰۰ دلار هزینه خواهد داشت که به‌‌‌طور میانگین، هزینه روزانه سفر برای گردشگران اقتصادی بین ۳۰ تا ۵۰ دلار خواهد بود. این میزان هزینه در بسیاری از کشورها حدود یک دهم حداقل درآمد به‌‌‌شمار می‌رود. از این رو افراد کم‌درآمدتر عمدتا این شکل از سفر را انتخاب می‌کنند.

سفر در سطح متوسط که امکان برخورداری مسافران از هتل‌‌‌ها و رستوران‌‌‌ها و وسایل حمل‌ونقل خوب را فراهم می‌کند، بین ۴۰۰ تا ۶۴۰ دلار برآورد می‌شود که میزان هزینه روزانه ۵۰ تا ۹۰ دلار خواهد بود و سفرهای لوکس در هند که شامل برخورداری از بهترین هتل‌‌‌ها، رستوران‌‌‌ها، مراکز تفریحی و تجاری و وسایل حمل‌ونقل می‌شود برای مسافران بین ۶۴۰ تا ۱۴۰۰ دلار هزینه خواهد داشت. هزینه روزانه برای یک سفر لوکس در هند حدود ۹۰ تا ۱۷۵ دلار برآورد می‌شود. این میزان هزینه‌‌‌ها برای کشورهایی که حداقل درآمد کارکنان آنها از ۲۰۰۰ دلار شروع می‌شود در زمره سفرهای بسیار ارزان به‌‌‌شمار می‌رود و همچنین باتوجه به تغییر سبک سفرها طی دو سال گذشته به سمت گردشگری روستایی و طبیعت‌‌‌گردی، یک مقصد پرطرفدار محسوب می‌شود. سفر ارزان به هند حتی برای کشورهای توسعه‌نیافته یا در حال توسعه که حداقل درآمد در این کشورها بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ دلار است نیز مورد توجه قرار گرفت. زیرا میزان هزینه سفرهای اقتصادی و متوسط، آژانس‌های مسافرتی را برآن داشت تا پکیج‌‌‌های متناسب با این گروه را در کشورهای کمتر توسعه‌‌‌یافته فراهم کنند. حتی در شرکت‌ها و آژانس‌های مسافرتی ایران نیز سفر ۸ روزه به هند در مقایسه با دیگر کشورها، ارزان‌‌‌تر است و عمدتا مورد استقبال قرار می‌گیرد.

هزینه سفرها با هواپیماهای داخلی از ۱۳‌میلیون تا ۳۰‌میلیون تومان متغیر است که البته سفر با پروازهای خارجی بسیار گران‌‌‌تر از این خواهد بود و هزینه‌‌‌ها را حتی بین ۶۰ تا ۸۰‌میلیون تومان می‌‌‌رساند. اینکه سفر به هند در گروه سفرهای ارزان به‌‌‌شمار می‌رود را می‌توان در هزینه سفر به دیگر کشورها و پکیج‌‌‌های سفر‌سنجید. آمارها نشان می‌دهد که سفر به اکثر کشورهای جهان بین ۴ تا ۷ روز عمدتا ۶۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار هزینه خواهد داشت، یعنی روزانه حداقل قیمت ۹۰ تا ۵۰۰ دلار خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد