اقتصاد بازار: زمانی ناصر خسرو نوشته بود:" دمدمه های اردیبهشت، اصفهان چون شاهزاده افسون شده افسانه ای است که طلسمش را شکسته اند و آرام آرام از خواب بیدار می شود"... در دمدمه های اردیبهشت امسال هم گویی طلسم خواب 5 ساله نمایشگاه صنعت گردشگری اصفهان شکسته شد و این نمایشگاه که از سال 89 تاکنون در اصفهان برگزار نشده بود، هفتمین دوره خود را با شعار "حضور در دومین بازار گردشگری ایران" آغاز کرد؛ نمایشگاهی با 60 مشارکت کننده که تلاش کرده بود زیرشاخه های تخصصی صنعت گردشگری همچون توریسم سلامت، توریسم طبیعت، توریسم ورزشی و توریسم هوایی را مورد توجه قرار دهد. در روزهایی که زنده رود دوباره در جوار پل شهرستان، قدیمی ترین پل تاریخی شهر پل ها، جریان گرفته و گردشگران قطار "عقاب طلایی" برای دومین بار به اصفهان سفر کرده اند، در هفته ای که جشن های " به رنگ اصفهان" به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان در حال برپایی است و در ماهی از سال که اصفهان روزهای اوج گردشگر پذیری خود را تجربه می کند و به اصطلاح تخصصی در شرایط high season قرار دارد، برگزاری نمایشگاه صنعت گردشگری اصفهان در این تاریخ را شاید بتوان آغازی مناسب برای این رویداد دانست.
انگیزه آشنایی با دفاتر خدمات مسافرتی، آژانس ها و هتل ها، ارایه دهندگان خدمات مربوط به هتلداری نظیر خودروهای تشریفاتی و تجهیزات نظافت هتل، ارایه دهندگان خوراک های سنتی و محلی، انواع صنایع دستی، نشریات تخصصی حوزه گردشگری، انجمن ها، شرکت های هواپیمایی، خطوط هوایی، شرکت های سرمایه گذاری حوزه گردشگری، مراکز توریسم درمانی، مراکز اقامتی ویژه، ارایه دهندگان ماشین های ویژه کاروان های گردشگری، کمیته گردشگری سازمان فرهنگی-تفریحی شهرداری اصفهان با پروژه "اتوبوس گردشگری اصفهان"، شرکت های خدمات مسافرتی و جهانگردی، مراکز ارایه دهنده سفر کارت، مؤسسات آموزشی ویژه راهنمایان تور، سیتی سنتر غرب اصفهان، بزرگ ترین دهکده المپیک کشور و مجتمع های گردشگری از یک طرف و عشق به سفر از سوی دیگر، تمام آن چیزی است که مردم را به بازدید از این نمایشگاه ترغیب می کند.
در بخش صنایع دستی برپایی 32 غرفه مربوط به صنایع دستی استان های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری و تولید صنایع دستی در محل، به جذابیت این نمایشگاه افزوده است. همچنین سیاه چادر مربوط به استان چهارمحال و بختیاری و غرفه شهرداری شهر محمدآباد استان اصفهان که صنایع دستی، غذاها و پوشش محلی این شهرستان را به نمایش گذاشته و ساز و آواز محلی نیز در آن اجرا می شود با استقبال بازدیدکنندگان روبرو شد.
غرفه های سفارت ویتنام، سفارت مالزی و سرکنسولگری کشور روسیه و همچنین غرفه مربوط به کشور اندونزی نیز از دیگر غرفه های پربازدیدکننده این نمایشگاه بود. غرفه هایی که مهمانان خارجی نمایشگاه اصفهان برای معرفی ظرفیت های گردشگری کشور خود دایر کرده بودند و با عشق و شور تمام از ظرفیت های کشورشان سخن می گفتند؛ با تبلیغات درست، کاتالوگ های شکیل و کامل، فیلم ها و ویدیوهای تأثیرگذار و با تمام توان خود آمده بودند تا صنعت گردشگری خود را با بازار هدفی به نام ایران، رونق دهند.
ایران باید تصویرهای سیاه را پاک کند
سفیر کشور ویتنام در این نمایشگاه به اقتصاد بازار گفت: متأسفانه مردم ایران فقط ویتنام 40 سال پیش و ویتنام زمان جنگ را می شناسند و با شنیدن نام این کشور به یاد جنگ می افتند. ما این جا هستیم تا ویتنام امروز و ویتنام صلح را به ایرانیان معرفی کنیم.
دکتر "هونگ تک" با اشاره به این که ایران و ویتنام باید تصویرهای سیاهی که در مورد کشورشان هستند را پاک کنند تا در صنعت گردشگری موفق باشند، افزود: علت حضور ما در این نمایشگاه این است که در تعاملی دو طرفه پتانسیل های گردشگری اصفهان و ویتنام را به مردم دو کشور بشناسانیم.
وی گفت: اصفهان زیباترین شهر در ایران است و مرا به یاد "هایفون" ویتنام می اندازد. هنرمندیِ مردم این شهر هویتی زیبا به اصفهان بخشیده است. من از کودکی به فرهنگ ایرانی علاقه مند بودم، موسیقی ایرانی را دوست داشتم و در مورد پارس و ایران زمین شنیده بودم. در جوانی هزار و یک شب را مطالعه کرده ام و به صنایع دستی ایران نیز بسیار علاقه دارم و این علاقه به فرهنگ ایران باعث شده است برای چهارمین بار به اصفهان سفر کنم. تصویر هنرمندانی که در بازارهای اصفهان مشغول کار هستند، هرگز از ذهنم پاک نمی شود و این سختکوشی و هنرمندی آنان است که زیبایی این شهر را تکمیل کرده است. من طی دو ماه گذشته، چهار بار به اصفهان سفر کرده ام و آن قدر با مکان های تاریخی اصفهان آشنا شده ام که این بار مثل یک راهنمای تور دیگر اعضای گروه را هدایت می کردم. بار اولی که به اصفهان آمدم، زاینده رود خشک و بسیار تأسف آور بود اما امروز جریان دارد و خوشحالم چون می دانم اصفهان بدون زاینده رود هویت خود را از دست می دهد.
وی تأکید می کند: اصفهان یک شهر بین المللی با ظرفیت های بسیار وسیع است. در این نمایشگاه به همراه گروهی از تجار و سرمایه گذاران ویتنامی حضور یافته ایم و تمایل داریم که با صنعتگران و تجار ایرانی بسیار تعامل و تبادل داشته باشیم.
جلب سرمایه گذاری ویتنام در توریسم ورزشی
دکتر "هونگ تک" در پاسخ به این که ظرفیت های گردشگری کشور ویتنام در کدام بخش از صنعت گردشگری بیشتر است، گفت: ویتنام پیش از این در زمینه توریسم عمومی فعالیت داشت اما طی چند سال اخیر در زمینه توریسم ورزشی بیشتر سرمایه گذاری کرده است و به عنوان مثال میزبان مسابقات دریایی جنوب شرق آسیا بوده و کنفرانس های زیادی در زمینه توریسم ورزشی برپا کرده است و در این خصوص از کمک و همکاری ایرانیان و سرمایه گذاری آن ها استقبال می کند.
همچنین نماینده خط هوایی ایرفلوت کشور روسیه در این نمایشگاه به اقتصاد بازار گفت: در اصفهان صنعت گردشگری بسیار توسعه پیدا کرده اما هنوز ظرفیت های زیادی دارد.
"نعمت اف" نظم این نمایشگاه و جامع بودن آن را مورد اشاره قرار داد و گفت: ما به صورت مستقیم در این نمایشگاه شرکت کردیم تا ظرفیت های بازار ایران و اصفهان را از نزدیک بشناسیم. در تهران 10 دفتر خدمات مسافرتی با این خط هوایی قرارداد دارند در حالی که در اصفهان که ظرفیت های بسیار زیادی دارد ما فقط یک نماینده داریم و قصد داریم این بخش را توسعه دهیم. وی گفت: گردشگری با وضعیت اقتصادی مردم ارتباط مستقیمی دارد و ما از طریق صنعت گردشگری می توانیم سطح رفاه عمومی مردم را بالا ببریم.
وابسته کنسولگری روسیه نیز که معتقد است اصفهان نیمی از جهان و نیم دیگرش "سن پطرز بورگ" است، می گوید: اصفهان برای همه جهان اهمیت دارد. "کنستانتین کرنیف" تأکید کرد: به جز ابنیه های تاریخی اصفهان، فرش ایرانی و به خصوص اصفهان در روسیه بسیار معروف است. وی گفت: اصفهان شهر خواهر خوانده سن پطرزبورگ است و ما با حضور در این نمایشگاه می خواهیم تعاملات دو طرف را افزایش دهیم.
نگاه مردم عمیق تر شده است
هتل های سنتی و سفره خانه ها، هتل صخره ای به عنوان شگفت آورترین هتل ایران، هتل کویری و سایت های کویرگردی نیز از دیگر غرفه های جذاب این نمایشگاه بودند. مسوول غرفه یکی از این هتل ها گفت: علاقه مردم به هتل های خاص که از جنس خانه های تاریخی، در دل کویر یا صحرایی هستند بسیار بیشتر از قبل شده و مردم دیگر دوست ندارند فقط در ساختمان های لوکس اما فاقد ارزش تاریخی و یا جذابیت میراثی اقامت داشته باشند. خوشبختانه در ایران هم شاهد استقبال مردم از این جنس هتل ها هستیم که نشان دهنده عمق یافتن نگاه مردم به سفر و گردشگری است.