پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 31 فروردین 1403, 10 شوال 1445, Friday 19 April 2024
کد خبر: 20211
منتشر شده در دوشنبه, 31 مرداد 1401 09:00
تعداد دیدگاه: 0

یک سال از برنامه‌‌‌های اعلامی متولی گردشگری در حوزه توسعه توریسم داخلی و خارجی می‌‌‌‌‌‌گذرد. یکی از نقاط تاکید در این برنامه‌‌‌ها آسان شدن سفر و گسترش سفرهای خانوادگی بود. با این حال دو عامل همچنان...

یک سال از برنامه‌‌‌های اعلامی متولی گردشگری در حوزه توسعه توریسم داخلی و خارجی می‌‌‌‌‌‌گذرد. یکی از نقاط تاکید در این برنامه‌‌‌ها آسان شدن سفر و گسترش سفرهای خانوادگی بود. با این حال دو عامل همچنان این وعده‌ها را با چالش جدی مواجه‌‌‌ کرده‌‌‌اند، یکی تورم، که گران شدن سفرها را به همراه دارد و دیگری تعطیلات یک‌روزه آخر هفته که گردشگری را محدود به تعطیلات خاص کرده و در نهایت به سفرهای تهاجمی دامن زده‌است. در گفت‌وگو با علی‌اکبر غمخوار عضو هیات‌مدیره جامعه تورگردانان از او درباره کارنامه یکساله دولت سیزدهم در حوزه توریسم پرسیده ایم.
 

این فعال حوزه توریسم در‌‌‌ گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در این باره عنوان می‌کند: با وجود مجموعه‌‌‌ای از اقدامات مثبت در این دوره‌‌‌، شاهد نواقصی بودیم که نیازمند برطرف شدن هستند تا شاهد توسعه پایدار گردشگری در ایران باشیم. او با اشاره به اینکه اجازه ورود گردشگران خارجی به ایران و صدور ویزا برای آنها یکی از اقدامات مثبتی بود که در آبان ۱۴۰۰ انجام شد، ‌‌‌ می‌‌‌گوید: پیش از کرونا شاهد صدور این مجوزها بودیم با این حال شیوع کرونا سبب شد برای یک دوره مقاومت‌‌‌هایی برای صدور ویزا بابت ورود سویه‌‌‌های جدید این ویروس و شیوع بیشتر آن وجود داشته باشد که همین امر اعتراض فعالان این حوزه را به همراه داشت. در دولت، ‌‌‌ متولی گردشگری این موضوع را رسیدگی کرد و در نهایت شاهد صدور ویزاها بودیم.

این عضو هیات‌مدیره جامعه تورگردانان دیگر اقدام مثبت متولی گردشگری در یکساله اخیر را حمایت از بخش هتلداری عنوان و اضافه می‌کند: تعرفه انرژی در بخش هتلداری بسیار بالا بود که متولی گردشگری تلاش کرد این تعرفه‌‌‌ها را کاهش دهد و خوشبختانه آن را کاهش داد. به گفته این فعال حوزه گردشگری در این دوره یکساله همچنین اقدامات مختصری برای معرفی ایران صورت گرفت و تلاش شد با این معرفی‌‌‌، جذب گردشگران صورت بگیرد. غمخوار با بیان این مطلب ادامه می‌دهد: با این وجود متولی گردشگری در ابتدای کار خود عنوان کرد زیر میز می‌‌‌زنم و تحولات جدی در این حوزه به وجود می‌‌‌آورم اما در این زمینه شاهد عملیاتی شدن این گفته‌‌‌ها نبودیم. عضو هیات‌مدیره جامعه تورگردانان دلیل عدم‌موفقیت در این زمینه را به عدم‌حمایت کافی دولت از وزارت میراث فرهنگی، ‌‌‌ گردشگری و صنایع دستی مرتبط می‌‌‌داند و می‌‌‌گوید: زمانی که حمایت به اندازه کافی نباشد متولی گردشگری طبیعتا دچار روزمرگی‌‌‌، دغدغه برای پرداخت حقوق‌‌‌ها و تهیه بودجه برای نگهداری فضاها می‌شود.

 به گفته این فعال گردشگری، بودجه‌ای که برای این وزارتخانه در نظر گرفته می‌شود به قدری پایین است که امکان فعالیت‌های جدید را از آن سلب می‌کند، ‌‌‌ غمخوار اضافه می‌کند: چنانچه توریسم و توسعه آن برای دولت امری جدی و مهم است باید بودجه مناسب به آن اختصاص دهد. در دنیا معرفی مقصد به عهده دولت است تا با توجه به امکانات و بودجه خود تبلیغات لازم را داشته‌باشد و با معرفی ایران به عنوان مقصد گردشگری، متولی گردشگری نیز نسبت به جذب گردشگر اقدام کند. او ادامه می‌دهد: متاسفانه به واسطه کمبود بودجه این تبلیغات چندان که باید انجام نشده و با وجود ظرفیت ایران در حوزه گردشگری ورودی شاهد حضور گسترده توریست‌‌‌ها به ایران نیستیم.

آسان‌‌‌سازی سفر از دیگر وعده‌‌‌هایی بود که متولی گردشگری جزو برنامه‌‌‌های خود گنجانده بود. با این حال این عضو هیات‌مدیره جامعه تورگردانان معتقد است ناهماهنگی بین بخش‌‌‌های مختلف دولت باعث شده آسان‌‌‌سازی سفر چندان که باید اتفاق نیفتد. او می‌گوید: شهروندان کشورهای همسایه ایران با دو انگیزه زیارت و سیاحت به کشورمان سفر می‌کنند، ‌‌‌ با این حال برخی شرکت‌ها با در نظر گرفتن نرخ دلاری برای اتباع خارجی در خطوط هوایی، مشکلات زیادی را برای این گروه از توریست‌‌‌ها ایجاد کردند. غمخوار می‌‌‌افزاید: به‌رغم پیگیری وزارت گردشگری ما چند ماه در این حوزه دچار نقصان شدیم که به ورود گردشگران به‌ویژه گردشگران زیارتی که از کشورهای همسایه به ایران سفر می‌کنند ضربه زد. او در عین حال اقدام مناسب متولی گردشگری در این بازه زمانی را تعیین‌تکلیف بناهای تاریخی و فرهنگی دانسته و می‌‌‌گوید: پیش‌تر در اطراف سایت‌‌‌های گردشگری یا خانه‌های قدیمی که برای سال‌ها مخروبه بودند نمی‌شد اقدامی به واسطه برخی ملاحظات و مجوزها انجام داد. متولی گردشگری با کوچک‌تر کردن محدوده بناهای تاریخی و دادن اجازه ساخت‌وساز عملا فضا را برای نوسازی این محدوده‌‌‌ها مهیا کرده‌‌‌اند.

این عضو هیات‌مدیره جامعه تورگردانان دیگر برنامه‌‌‌های اعلام شده برای توسعه گردشگری توسط متولی گردشگری را سازمان‌‌‌دهی نظام جامع آماری‌‌‌، راه‌‌‌اندازی شبکه تلویزیونی، توسعه گردشگری خانواده محور و... عنوان کرده و اضافه می‌کند: در این زمینه به واسطه آنکه سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها دخیل بودند اقدام قابل‌توجهی انجام نشد. در عین حال که همچنان معتقدم متولی گردشگری به واسطه چالش‌های پیش رو دچار روزمرگی شده و همین موضوع به عدم‌پیگیری سایر وعده‌‌‌ها و برنامه‌‌‌های اعلام شده انجامیده است.

گفته‌‌‌های این فعال حوزه گردشگری نشان می‌دهد آنچه در یک سال برای توسعه توریسم در ایران انجام شده گرچه مثبت بوده اما به واسطه برخی ملاحظات و موضوعات نتوانسته است مطابق برنامه‌‌‌های پیشنهادی جلو رونده باشد. همچنان که غمخوار نیز در این گفت‌‌‌وگو به آن اشاره کرد‌‌‌، معضل بودجه باعث می‌شود متولی گردشگری به واسطه محدودیت‌ها هزینه‌‌‌های جاری را پوشش دهد و نتواند آنچنان که باید و شاید در این زمینه نوآوری داشته باشد. علاوه بر آن توریسم عرصه‌‌‌ای است که با سایر حوزه‌‌‌ها و دستگاه‌های دولتی ارتباط مستقیمی دارد و نیازمند یک فعالیت بین‌‌‌بخشی است که در این زمینه نیز به نظر می‌رسد باید اقدامات هماهنگ انجام شود. به عنوان مثال توسعه گردشگری خانوادگی تنها زمانی میسر خواهد شد که خانواده‌ها بتوانند به شکل هفتگی سفر کنند و این امر هم منوط به تعطیلات دو روزه آخر هفته است تا به توزیع زمانی و مکانی سفر منجر شده و سفرهای ارزان را برای خانواده‌‌‌هایی که هزینه‌‌‌هایشان نسبت به هزینه‌‌‌های انفرادی بیشتر است همراه داشته باشد.

دنیای اقتصاد

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار