اقتصاد بازار: اقامتگاه های بوم گردی؛ چند سالی است این دو کلمه جای خود را در میان ادبیات گردشگری کشور باز کرده است. هرچند در ابتدا شاید کمترکسی مفهومی از پیوند این دو کلمه برداشت می کرد. ولی رفته رفته با گسترش گردشگری و در چند سال اخیر با افزایش روزافزون گردشگران خارجی این مفهوم کم کم در میان مردم جا باز کرد و امروز به یکی از زیرمجموعه های گردشگری اتفاقا از اقبال خاصی برخوردار شده است.
بوم گردی یکی از مهمترین اقسام گردشگری محسوب می شود چراکه به طور مستقیم با بازار و گردش مالی روستاها و جوامع محلی سر و کار دارد و در واقع یک نو اقتصاد درون زا به معنای واقعی محسوب می شود. علاوه بر این رابطه مستقیم خانواده میزبان و میهمان به خصوص هنگام ورود گردشگران خارجی می تواند مهمانوازی ایرانی ها را به طور کامل به رخ بکشد و به جهانیان عرضه کند. همچنین این اقامتگاه ها حتما از بالاترین ضوابط زیست محیطی و به شکلی سازگار با معماری و سیمای طبیعی منطقه احداث شده است و بیشترین تعامل با جامعه محلی را برای یک گردشگر فراهم می کند.
امروزه بررسی ها نشان می دهد افرادی که بار سفر می بندند و به کشورهای مختلف برای گردش سفر می کنند تنها به دنبال هتل ها و اماکن اقامتی لوکس در شهرها نیستند گاهی آنها اصلا برای دیدن شهرها به سفر نمی روند بلکه می خواهند روستاها و طبیعت کشور میزبان را بررسی کنند. حال که ایران کشوری چهار فصل و با اقلیم های بی نظیری است قطعا یکی از بهترین اقامتگاه های بوم گردی را می تواند داشته باشد.
به همین منظور کارشناسان حوزه گردشگری بازیابی هویت روستایی را درگرو توسعه بوم گردی می دانند و بر ضرورت شناسایی مناطق روستایی و توسعه این رشته گردشگری تاکید دارند. چراکه آنها معتقد هستند توسعه گردشگری بوم گردی باعث توسعه پایدار و در نهایت موجب مهاجرت دوباره روستاییان از شهرها به روستاها می شود.
این در حالی است که معاون گردشگری کشور اظهار می کند: تعداد واحدهای بوم گردی از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون از 24 واحد به 230 واحد رسیده است.
مرتضی رحمانی موحد می گوید: سازمان میراث فرهنگی در سیاست کلان معتقد به تعامل ومعنا شدن عناوین میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری است. جاذبه های تاریخی و طبیعی اگر گردشگری محور نباشند برحوزه های اقتصادی،فرهنگی،اجتماعی اثر گذار نخواهند بود و اجسام و مکان های بی جانی هستند که در گذر زمان از بین می روند. این دید با گردشگری مسئولانه و رفتار مناسب با ارزشهای میراث باشد.
پس صحبت های معاون گردشگری کشور نشان می دهد مسئولان کشوری نیز بوم گردی و اقامتگاه های اینچنینی را باور کرده و سعی در گسترش آنها دارند و از افزایش تعداد آنها نیز استقبال می کنند.
البته این موضوع فقط به مسئولان کشوری محدود نشده و مسئولان استانی مثل اصفهان که خود یکی از بهترین مناطق برای توسعه اقامتگاه های بوم گردی است نیز به دنبال گسترش این مدل از اقامتگاه های گردشگری هستند. تا جایی که معاون عمرانی استاندار اصفهان می گوید: بدنبال اجرای طرح بوم‌گردی در اصفهان و ایجاد اشتغالزایی در روستاها از مهاجرت نزدیک به ۱۷ درصد روستائیان به شهرها جلوگیری شده است.
محمد علی طرفه با اشاره به مزیت های اجرای طرح های بوم گردی در استان اصفهان با توجه به ظرفیت های استان در این زمینه، اظهار می کند: لازم است که به طرح‌های بوم‌گردی در روستاهای اصفهان توجه شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگی و صنایع دستی استان اصفهان نیز معتقد است 40 اقامتگاه بوم گردی فعال در کشور وجود دارد که از این تعداد 23 اقامتگاه مربوط به شهرستان خور و بیابانک و 8 اقامتگاه بوم گردی نیز در شهرستان های نایین ، کاشان و اصفهان است.
فریدون اللهیاری می گوید: 31 اقامتگاه بوم گردي در استان اصفهان می تواند روزانه پذيراي دو هزار مسافر باشد در این اقامتگاه ها علاوه بر پخت غذا های محلی و سنتی ، برنامه های تفریحی از جمله تور کویر نوردی ، شتر سواری و رصد ستاره ها ارائه می شود. وی ادامه می دهد: اقامتگاه های بوم گردی اقامتگاهی برای گردشگران است که ساختار بومی خدمات، محصولات و فعالیت‌های گردشگری، آن را از دیگر الگوهای اقامتی مانند هتل‌ها و مهمان‌پذیرها متمایز می‌کند.
در همین راستا شهرام امیری فعال و کارشناس گردشگری نیز اظهار می کند: با توجه به هزینه های سنگین هتل سازی باید به سوی فرهنگ افزایش اقامتگاه بوم گردی و تشویق و تحریک بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در خانه های تاریخی در کنار انجام رسالت میراث فرهنگی جهت تسهیل امور و به حداقل رساندن مشکلات پیش روی سرمایه گذاران باشیم. وی ادامه می دهد: سیاست پیش روی استان اصفهان در حوزه گردشگری توسعه اقامتگاه های بوم گردی است و استان اصفهان دارای رتبه نخست بوم گردی در کشور است.
/ علیرضا پویانسب/