اقتصاد بازار: شبکه جهانی شهرهای خلاق، معتبرترین شبکه جهانی است که از سوی یونسکو تشکیل شده و اصفهان به لحاظ برخورداری از صنایع دستی و هنرهای مردمی به عنوان عضو رسمی این شبکه انتخاب شده است.
مدیر خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان، با اشاره به این که اصفهان به شبکه شهرهای خلاق جهان در زمینه صنایع دستی پیوسته است، اظهار داشت: متولی شهر خلاق در اصفهان، مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان است که برای توسعه صنایع در شهر خلاق برنامه های متعددی دارد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، محمدعلی ایزدخواستی افزود: برنامه های متعدد و مختلفی با تمرکز بر اصفهان به عنوان شهر خلاق جهان برگزار شده که از آن جمله می توان به برنامه های ترویجی شامل تبلغات در حوزه صنایع دستی، آیین های سپاسگزاری در شهر خلاق، چاپ کتاب و بروشور، برپایی کارگاه های زنده صنایع دستی در محیط های شهری، تولید فیلم کوتاه و تیزر در زمینه صنایع دستی استان و پخش در شبکه های مختلف تلویزیونی و شبکه های مجازی، برگزاری نشست های علمی و همچنین رخدادهای متنوع و متعددی که عمده آن ها در محیط شهر اصفهان اجرایی شد، اشاره نمود. وی تصریح کرد: جایگاه اصفهان در یونسکو، منوط به جایگاه صنایع دستی است و جز با ترویج و توسعه و فراگیری محقق نمی گردد و باید ترویج و معرفی صنایع دستی را به صورت جدی دنبال نماییم.
مدیر خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان در پاسخ به این که آیا در بازارهای رسمی صنایع دستی مانند میدان نقش جهان وضعیت مطلوبی وجود دارد، گفت: در میدان نقش جهان چند ایراد اساسی دیده می شود، اول این که وضعیت بصری فروشگاه ها نیاز به ساماندهی گسترده دارد و این در حالی است که حدود 30 یا حتی 20 سال قبل فروشگاه ها تفیکی تر و خط کشی تر بودند، دوم این که صنایع هنری چینی، هندی و پاکستانی و مانند اینها به ویژه در پیک ورود گردشگران در میدان نقش جهان به وفور دیده می شود. نکته دیگر این است که بازار باید به صورت تخصصی ساماندهی شود یعنی بازار میناکارها، قلمزن ها و سایر رشته های موجود در میدان پخش نباشد تا از ابهت میدان کاسته نشود.
ایزدخواستی ادامه داد: مورد بعدی که سبب وضعیت نامطلوب میدان نقش جهان شده، این است که عرضه آثار به شدت بازاری و تنزل یافته در میدان نقش جهان زیاد شده است و این درحالی است که در مکانی مانند میدان نقش جهان باید فاخرترین و بهترین آثار عرضه شود. مسئله دیگر این است که پایگاه های رسمی برای معرفی صنایع دستی استان وجود ندارد که لازم است متولیان امر به این موضوع به صورت جدی بپردازند، ضمن این که در گذشته میدان نقش جهان محل تولید و عرضه صنایع دستی بود و اکنون کارگاه ها به تدریج کاهش یافته اند و این درحالی است که یکی از تفاوت های شاخص نقش جهان با سایر بازارها در ایران و حتی جهان این بود که تولید و عرضه به صورت همزمان در این میدان انجام می گرفت.