b14108


در این همایش محمدرضا رجالی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به رشد نقدینگی در کشور و گردش آن به سوی حوزه‌های غیرمولد، از اجرای 120 درصدی قانون در اصفهان که موجب فرار سرمایه‌گذاران شده انتقاد و بیان کرد: در این دوره فعالیت اتاق بازرگانی، رتبه اصفهان در شاخص محیط کسب‌وکار بسیار ارتقا یافت، اما ایجاد یک شورا مشابه ستاد تسهیل برای رسیدگی به پروژه‌های عمرانی و گردشگری ضروری به نظر می‌رسد و باید برای فرآیند صدور پروانه و اجرای پروژه‌ها در شهر زمان‌بندی تعیین شود. در ادامه رضا گنجوی، مشاور پروژه برند شهری اصفهان با اشاره به لزوم داشتن روایت و تصویر آینده برای توسعه پایدار ایران و اصفهان اظهار داشت: اگر تاکنون داشتن سند و برنامه‌های توسعه مطلوب بود، امروز تنها یکی از راه‌حل‌های توسعه است و عملیاتی کردن این برنامه‌ها یک الزام است. همچنین باید جامعه را با این روایت، داستان و تصویر آینده همراه کرد. وی با اشاره به سه‌‌ضلعی داشتن برنامه و الزام به اجرای آن، تبیین از طریق روایت و جلب مشارکت بر مبنای آن افزود: عمل بر مبنای این سه‌ضلعی یک الزام است، نه اختیار. آنچه در نمایشگاه اکسپو دبی اتفاق افتاد نیز تلاش برای نمایش برنامه‌های توسعه و پیشرفت کشورها در آینده بود، چون گذشته کشورها دیگر چندان مهم و جذاب نیست و آنچه مهم است، برنامه آنها برای آینده است؛ بنابراین توسعه پایدار نیازمند روایت پایدار است و بر همین اساس تلاش کردیم داستان اصفهان را بر اساس آینده روایت کنیم.


انعقاد پیمان گردشگری میان 6 استان‌
احسان شهیر، مدیرکل دفتر امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری اصفهان در پنل تخصصی با موضوع «الزامات توسعه اقتصادی سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری»  با اشاره به تدوین تقویم گردشگری استان به تفکیک شهرستان‌ها تا شهریورماه 1402 گفت: رویدادهای هر شهرستان استان در این تقویم مشخص شده که می‌تواند مورد بهره‌برداری شهرداران استان قرار گیرد و فرآیند به‌روزرسانی آن نیز خردادماه سال آینده انجام می‌شود. این تقویم به تصویب شورای برنامه‌ریزی استان رسیده و می‌توان تمام دستگاه‌ها را بر محور آن هم‌افزا نمود. همچنین برای اجرای آن می‌توان به خوبی از ظرفیت بخش خصوصی از جمله دفاتر منطقه‌ای اتاق بازرگانی اصفهان بهره برد. وی با اشاره به انعقاد پیمان گردشگری میان استان‌های اصفهان، یزد، خراسان رضوی، تهران، قم و فارس برای نخستین بار در آینده نزدیک افزود: این پیمان در 6 حوزه گردشگری منعقد می‌شود و قرار است هر سال دو بار در هر استان اجرایی شود.

b14106


حرکت از شهر هوشمند به گردشگری هوشمند
در ادامه علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با بیان اینکه ادارات کل میراث فرهنگی، شهرداری‌ها، استانداری‌ها و وزارت کشور باید به این فهم مشترک برسند که برای توسعه پایدار راهی جز توسعه پایدار گردشگری نداریم، تصریح کرد: خوشبختانه بخش خصوصی با هدایت اتاق بازرگانی به این فهم مشترک رسیده که امیدوارم سایر اضلاع نیز بدون بهانه‌تراشی در جهت توسعه کشوری که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، گام بردارند. وی با بیان اینکه درآمد ایران از بیش از هشت میلیون گردشگر خارجی در سال 2019 میلادی تقریباً 11.8 میلیارد دلار بود که به دلایل مختلف از جمله شیوع کرونا هنوز موفق به تکرار آن نشده‌ایم، اضافه کرد: گردش مالی صنعت گردشگری در دنیا هم‌اکنون به 1.7 تریلیون دلار رسیده است. البته توسعه گردشگری ایران باید بر مبنای هویت ارزشمند تاریخی و ارزش‌های دینی و تمدنی آن رقم بخورد.

آغاز یک فرآیند ادامه‌دار
نادر آخوندی، مدیر دفتر امور شهری استانداری نیز همایش «اصفهان، توسعه گردشگری، اقتصاد پایدار» را آغاز یک فرآیند ادامه‌دار دانست و تصریح کرد: اصفهان نیازمند یک داستان برای توسعه گردشگری خود است و باید از ظرفیت همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تهران حداکثر بهره را برد. همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی برای مدیران سرمایه‌گذاری شهرهای کشور در دستور کار سازمان همیاری‌ها قرار گرفته است.

 

b14110


فرصت طلایی گردشگری سلامت
مسعود صرامی، فعال اقتصادی و بنیانگذار چندین پروژه‌ بزرگ در اصفهان نیز درباره تجارب خود در سرمایه‌گذاری و چالش‌های این حوزه گفت: پایداری در مسیری که انتخاب کرده بودیم باعث شد مسئولان شهری و دولت‌مردان با ما همراه شوند، همان‌طور که بخش دولتی و مدیریت شهری نیز بدون همراهی بخش خصوصی به پیشرفت دست نمی‌یابند. از طرف دیگر باید بدانیم اگر ورود یک گردشگر معمولی به شهر اصفهان می‌تواند برای 5 تا 17 نفر اشتغال‌زایی کند، توریست سلامت می‌تواند برای 30 تا 300 نفر اشتغال ایجاد کند؛ بنابراین گردشگری سلامت می‌تواند راه نجات اصفهان و کشور باشد.
در ادامه کریم بیگی، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران اصفهان با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری تنها با تبلیغ و تشویق امکان‌پذیر نیست، اظهار داشت: یک سرمایه‌گذار تمام جوانب از جمله امکان بازگشت سرمایه و توانایی پرداخت اقساط تسهیلات را می‌سنجد و به همین دلیل است که هم‌اکنون سرمایه‌گذاران تمایلی به ساخت هتل حتی سه ستاره در شهر اصفهان ندارند، درحالی‌که در گذشته‌ای نه‌چندان دور هتل‌های اصفهان پاسخگوی تعداد بالای گردشگران خارجی و داخلی نبود. بنابراین نیازمند ایجاد زمینه مساعد برای سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد در شهر هستیم. متأسفانه تغییرات مدیریتی متعدد در اصفهان و به‌دنبال آن، تغییر نگاه و سیاست‌گذاری‌ها موجب فراری دادن سرمایه‌گذاران از اصفهان شده و امیدوارم مسئولان استان و شهر اصفهان با تغییر دیدگاه‌ها، برای سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن کنند.