پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 21638
منتشر شده در چهارشنبه, 19 بهمن 1401 08:09
تعداد دیدگاه: 0
جست‌وجوهای اینترنتی گردشگران چه نشان می‌دهد؟

سال ۲۰۲۲، که سال بازگشت و بهبود سریع صنعت گردشگری بود، هم شاهد ظهور مقاصد جدید و هم بازگشت به مقاصد مورد علاقه قدیمی بود؛ چه جام جهانی در قطر و چه مسابقه آواز یوروویژن در ایتالیا. بسیاری از افراد برای دیدن فرهنگ، ورزش، سواحل، شهرها و حیات وحش به مقاصد مختلف در سراسر جهان هجوم آوردند. اما پربازدیدترین مقاصد کدام بودند؟ شورای جهانی سفر و گردشگری با همکاری مشترک با شرکت آنلاین Trip. com باتوجه به داده‌‌‌های جهانی سفر، نگاهی اجمالی به رزرو تعطیلات مردم در سال ۲۰۲۲ انداخته‌اند.  

Untitled copy

همان‌طور که در گزارش مشترک شورای جهانی سفر و گردشگری و Trip. com منتشر شد، با توجه به نگرانی‌های باقی‌‌‌مانده درباره کووید-     19و محدودیت‌های سفر، سال 2021 سال کشف مجدد سفرهای داخلی بود. در حالی که سفرهای داخلی همچنان رو به افزایش است، سال 2022 با بازگشت سفرهای بین‌المللی همراه بود. حذف محدودیت‌های دوران کووید در بسیاری از کشورهای جهان به مردم این امکان را می‌دهد تا به مقاصد خارجی مورد انتظار سفر کنند. در نتیجه، انتظار می‌رود که ورودی‌‌‌های بین‌المللی یک‌شبه در سراسر جهان بیش از دو برابر (رشد سالانه 109 درصد) در سال 2022 نسبت به سال 2021 افزایش داشته باشد و به 62‌درصد از سطوح قبل از همه‌گیری برسد.

 

برخی از نقاط جهان سریع‌‌‌تر از دیگران به عقب برگشتند. اگرچه منطقه آسیا و اقیانوسیه بازگشت بازدیدکنندگان بین‌المللی را تجربه کرد اما با وجود رشد سالانه 280 درصدی در سال 2022، در سطح محلی عملکرد متفاوتی داشته است. در حالی که آسیای جنوب شرقی شاهد قوی‌‌‌ترین رشد سالانه ورودی‌‌‌های بین‌المللی یک‌شبه با افزایش تقریبا 13 برابری برآورد شده بود؛ اما در شمال شرق آسیا، ورودی بین‌المللی تنها 28‌درصد افزایش یافت، زیرا بسیاری از این کشورها محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری را برای مدت طولانی‌‌‌تری نسبت به سایر کشورها (به ویژه چین) حفظ کردند.


داده‌‌‌های رزرو از Trip. com همچنین عملکرد قوی سفرهای بین‌المللی را در سال 2022 نشان می‌دهد که طبق این داده‌‌‌ها، رزرو پروازهای بین‌المللی روی این پلتفرم در سال 2022 در مقایسه با سال 2021 بیش از هفت برابر شده است و میزان بهبودی به 75درصد از سطح سال 2019 رسید. در همین دوره، رزروهای اقامتی بین‌المللی 233‌درصد افزایش یافت و به 73‌درصد از حجم سال 2019 رسید. یافته‌‌‌های این پلتفرم نشان می‌دهد که سفرهای فراآتلانتیک بین اروپا و ایالات متحده نیز به‌‌‌طور چشمگیری بازگشته است. رزرو هتل‌‌‌های ایالات‌متحده توسط مسافران بریتانیایی در Trip. com در سال 2022 حدود 382درصد افزایش یافته است، در حالی که رزرو هتل‌‌‌های اروپایی توسط مسافران آمریکایی افزایش 111درصدی را نشان می‌دهد.

به طور کلی، مسافران به مقصدهای مورد علاقه بین‌المللی «آشنا» هجوم آوردند که نشان‌دهنده بازگشت به برنامه‌‌‌های سفر قبل از همه‌گیری است. Trip. com در بررسی‌‌‌های خود پروازها و رزروهای اقامتی در 20 مقصد برتر جهانی در سال 2022 را نشان می‌دهد که بر اساس آن شهر قابل‌توجه در این مقاصد، «دوحه، پایتخت قطر» است. این شهر به یکی از محبوب‌‌‌ترین مقاصد تبدیل شد، به‌خصوص در پایان سال 2022 که پذیرای هواداران فوتبال برای جام جهانی بود. در هفته‌‌‌های منتهی به این رویداد، رزرو پرواز به دوحه به طور مداوم با نرخ متوسط حدود 20‌درصد در Trip. com افزایش یافت که نشان‌‌‌دهنده افزایش 570 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 2021 و افزایش 420 درصدی نسبت به قبل از همه‌گیری است. بر اساس مطالعات آژانس مسافرتی Skyscanner، این شهر به عنوان برترین مقصد جهان در سال 2022 ظاهر شد. طبق آخرین تحقیقات تاثیر اقتصادی شهرها در شورای جهانی سفر و گردشگری، انتظار می‌رود 10 شهر از 82 شهر جهانی (که در تجزیه و تحلیل گنجانده شده است) در سال 2022 از سطح سال 2019 پیشی بگیرند. دیگر شهرهایی که درتولید ناخالص داخلی مستقیم سفر و گردشگری پس از دوحه به رشد قابل‌توجهی دست یافتند به ترتیب ورشو، سانیا، اورلاندو، ریودوژانیرو، لاس‌وگاس، میامی، ژوهانسبورگ، لیسبون و آنتالیا هستند.

بیشترین جست‌وجوی مقاصد در 2023

با بازگشت گردشگری بین‌المللی به مسیر خود، بسیاری از مسافران در سراسر جهان مشتاقانه در حال برنامه‌‌‌ریزی سفرهای خود برای سال 2023 هستند. برای مثال، تا پایان دسامبر، رزرو پروازهای پیش رو در خاورمیانه برای سه ماه منتهی به مارس 2023 تنها 5‌درصد کمتر از سطح 2019 بود. این میزان برای آفریقا فقط 8‌درصد کمتر از مدت مشابه در سال 2019، در قاره آمریکا 13‌درصد کمتر و در اروپا فقط 17‌درصد کمتر از سطح پیش از همه‌گیری است.

داده‌‌‌های جست‌وجو برای هتل‌‌‌ها (از طریق Trip. com) و پروازها (از طریق Skyscanner) در ماه دسامبر نگاهی اجمالی به مکان‌‌‌هایی که مردم در سال 2023 قصد سفر دارند، می‌اندازد. در قاره آمریکا، جست‌وجوی هتل‌‌‌ها نشان می‌دهد که مسافران به ایالات متحده، کانادا، برزیل، نیوزیلند، چین، ژاپن، تایلند، مالزی، قطر و بریتانیا نگاه می‌کنند. در اروپا، خاورمیانه و آفریقا، کشورهایی مانند بریتانیا، فرانسه، اسپانیا، پرتغال، ترکیه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، تایلند و ایالات متحده بیشترین جست‌وجو را برای اقامت در هتل دارند.

در منطقه آسیا و اقیانوسیه، مسافران هتل‌‌‌هایی را در ژاپن، چین، کره‌جنوبی، تایلند، مالزی، سنگاپور، اندونزی، استرالیا، فیجی و ایالات متحده جست‌وجو کردند.  طبق گزارش Skyscanner، بیشترین جست‌وجوها برای پروازها در قاره آمریکا به کانادا، ایالات متحده آمریکا، مکزیک و برزیل بوده است. در اروپا، خاورمیانه و آفریقا، مسافران به دنبال پروازهایی به انگلستان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و ایالات متحده بودند. در آسیا و اقیانوسیه، مقصدهای محبوب پرواز شامل ژاپن، کره‌جنوبی، تایلند، ویتنام و استرالیا بوده است.

با وجود بازگشت سفرهای خارجی در بیشتر کشورهای جهان، اما یک بازار تا حد زیادی بسته باقی ماند و آن «چین» گردشگرفرست‌‌‌ترین مبدا سفر در جهان تا پیش از همه‌گیری است. قبل از همه‌گیری، چین بزرگ‌ترین منبع برای هزینه‌‌‌های خروجی در سفرهای بین‌المللی بود و 15‌درصد از کل جهان را به خود اختصاص می‌‌‌داد. با این حال، در سال 2022، سفرهای خروجی از این کشور به دلیل محدودیت‌های باقی‌‌‌مانده کووید-19 غیرفعال بود. پیش‌بینی‌‌‌ها نشان می‌دهد که احتمالا این موضوع در سال 2023 تغییر خواهد کرد. در 26 دسامبر 2022، دولت چین بازگشایی مرزهای خود و حذف الزامات قرنطینه برای مسافران را اعلام کرد. بر اساس داده‌‌‌های شرکت مسافرتی آنلاین چینی Ctrip، جست‌وجوها برای سفرهای خروجی از سرزمین اصلی چین تنها در عرض نیم ساعت پس از اعلام، ده‌برابر افزایش یافت که یک اوج ناشی از محدودیت‌های سه‌ساله را نشان می‌دهد.

برخی از محبوب‌‌‌ترین مقاصد برای دوره تعطیلات سال نو چینی، براساس جست‌وجو در ماه دسامبر، شامل استرالیا، هنگ‌کنگ، ژاپن، ماکائو، مالزی، سنگاپور، کره‌جنوبی، تایلند، بریتانیا و ایالات متحده می‌شود. به طور کلی برای سال 2023، محبوب‌‌‌ترین مقاصد رویایی در بین کاربران Ctrip عبارتند از: استرالیا، اتریش، کانادا، فرانسه، فیجی، آلمان، ایسلند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مالزی، مالدیو، قطر، سنگاپور، کره‌جنوبی، اسپانیا، تایلند، انگلستان و ایالات متحده.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید