اقتصاد بازار: استاندار اصفهان در نشست ساماندهی شهر تاریخی نوش آباد (اویی) تاکید کرد: مصمم به حفاظت شهر تاریخی نوش آباد از منظر میراث فرهنگی و گردشگری هستیم .
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار رسول زرگر پور، در نشست ساماندهی حریم تاریخی شهر زیرزمینی نوش آباد، با حضور معاون امورعمرانی استاندار، مدیر کل میراث فرهنگی، جمعی از مدیران این اداره کل، فرماندار شهرستان آران وبیدگل، وجمعی از مدیران این شهرستان حضور یافت .وی در ابتدای این نشست، ضمن ابراز خرسندی از حضور مسئولین محلی واستانی دراین نشست، تاکید کرد: همواره درایام مختلف مشتاق بودم تا ازاین شهر تاریخی بازدید کنم وپس از اینکه یک ماه پیش ازاین مجموعه تاریخی با شکوه وارزشمند بازدید کردم به شدت تحت تاثیر معماری ارزشمند این شهر زیر زمینی قرار گرفتم. لذا در دیداری که هفته گذشته با رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور داشتم به معاون محترم ریس جمهور تاکید کردم، حفاظت ونگهداری از این شهر منحصر به فرد باستانی که درطبقات زیرین شهر نوش آباد گسترده شده نه تنها برعهده مسئولین استان است، بلکه معتقدم هرگونه اقدام در جهت حفاظت از شهر (اویی) یک وظیفه ملی است .
وی افزود: به رییس سازمان میراث فرهنگی کشور تاکید کردم که مطالبات ما در خصوص این مجموعه تاریخی در خصوص حفاظت از آن وهمچنین توسعه این محور از منظر گردشگری جدی است.
استانداراصفهان بااشاره به اینکه طی ۳ ماه گذشته ۴۵ هزار نفر از این شهر بازدید نموده اند، گفت: این میزان از گردشگران بدون هیچگونه تبلیغی از این شهر بازدید داشته اند و اگر تعداد بازدید کنندگان افزایش یابد، خود به خود مسائل جنبی آن نیز حل خواهد شد.
رسول زرگرپور اظهارداشت: متاسفانه در این مجموعه امکانات و تسهیلاتی برای گردشگران وجود ندارد و باید در این خصوص تدابیری اندیشیده شود که گردشگران بتوانند بدون مشکلی از این شهر زیرزمینی بازدید کنند.
زرگرپور افزود: همانگونه که روستای ابیانه به عنوان یک روستای خاص و ویژه مورد توجه قرار گرفته است نوش آباد نیز باید بعنوان یک پروژه ی ویژه در نظر گرفته شود.
وی اظهار داشت: با توجه به اعلام آمادگی معاون رئیس جمهور باید بتوانیم اعتبارات ملی را جذب نموده و این پروژه ی محلی را به پروژه ی ملی تبدیل کنیم تا جایگاه خود را پیدا کند.
وی افزود: دکتر سلطانی فر در راستای حفاظت این مجموعه قول هرگونه همکاری را به ما داده است . لذا امروز در این نشست گرد هم آمده ایم تا در وهله اول با جمع بندی امکانات درون استان به طرح مشخصی در راستای حفاظت وسپس به توسعه این مجموعه جهت دسترسی گردشگران دست یابیم .
در ادامه این نشست مدیر کل میراث فرنگی استان اصفهان با ایراد سخنانی، ضمن تشکر از حمایت های بی دریغ استاندار ومعاون امور عمرانی استانداری اصفهان از مقوله میراث فرهنگی در پهنه استان اصفهان، به ارایه گزارشی از وضعیت این شهر تاریخی پرداخت .
فریدون اله یاری در این خصوص اظهار داشت: سوابق تاریخی ، پژوهش در این اثرتاریخی به سال 1383بازمیگرد، لذا در آن سال در یک عملیات عمرانی این اثر منحصر به فرد به صورت تصادفی کشف شد.
وی تصریح کرد: از آن زمان تاکنون با مشارکت ونظارت سازمان میرا ث فرهنگی 4 فصل کاوش در آن صورت پذیرفته ، سپس در راستای گسترش گردشگری در منطقه، در سال 1389 بهره برداری از این منطقه به شهرداری شهر نوش آباد واگذار شده وشهرداری شهر نیز یک شهردار تاریخی برای این شهر زیر زمینی انتخاب نموده ومیراث فرهنگی نیز یک پایگاه ملی در آن مکان ایجاد نمود است، لذا شهر نوش آباد دارای دوشهردار به صورت همزمان (شهردار شهر نوش آباد وشهردار شهر تاریخی اویی) است .
الهیاری همچنین تصریح کرد: در سال های 1393و 1394 بیش از 4 میلیارد ریال برای حفاظت، ادامه کاوش وحتی محوطه سازی بناها و گذرهای پیرامون این شهر توسط میراث فرهنگی در کنار تلاش های ارزشمند مسئولین محلی صورت پذیرفته است .
در ادامه این نشست پس از ارائه گزارشاتی از وضعیت موجود مجموعه تاریخی توسط فرماندار شهرستان آران وبیدگل، رئیس شورای شهر وشهرداران شهرنوش آباد وشهر زیرزمینی اویی، با حضور استاندار اصفهان مقرر گردید، طرحی جامع شامل مردم شناسی وادامه روند عملیات کاوش وهمچنین ایجاد تسهیلات وچگونگی ارائه خدمات به گردشگران در این شهر زیر زمینی حداکثر تا سه ماه آینده توسط سازمان میراث فرهنگی تهیه وارائه گردد.
همچنین مقرر گردید تا طرح جامع ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر نوش آباد وحذف چاه های خانگی فاضلاب به جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت وآلودگی به شهر زیر زمینی در سریع ترین زمان ممکن توسط آب منطقه آیی وفرمانداری شهرستان تهیه ودر نشست آتی انجمن میراث فرهنگی استان ارایه گردد .