اقتصاد بازار: مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: با نگاه به فرهنگ و حتی معماری ایرانی می‌شود به راحتی فهمید میهمان نوازی یک میراث ناملموس اما بسیار غنی و تاثیرگذار در گردشگری ایران و به خصوص اصفهان است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار فریدون الهیاری در آیین آغاز نخستین کنفرانس بین‌المللی کیفیت خدمات در مهمان نوازی و گردشگری اظهار کرد: ثبت سه عنوان جهانی برای اصفهان و همچنین خبر شادی آفرین ثبت سه قنات اصفهان از جمله یازده قنات ثبت شده کشور در سطوح بین الملل نشان از ظرفیت‌های گردشگری استان اصفهان دارد.
وی ادامه داد: اکنون آثار تاريخي اصفهان در مقیاس جهانی از رقم چهار به رقم هفت ارتقا پیدا کرده و امروز هفت عنوان جهانی را در خود جای داده است. همه این موارد نشان از وجود افتخارات دیپلماسی فرهنگی اصفهان دارد که موجب وجود زیرساخت‌های قابل قبولی برای گردشگری می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: اقلیم و تنوع اقلیمی خود یک جاذبه خوب برای گردشگر است حال آنکه این تنوع اقلیمی موجب تنوع فرهنگی در جای جای ایران شده است و همین تنوع فرهنگی باعث ایجاد جاذبه می‌شود. وقتی هر شهر ایران به شیوه‌ای زندگی می‌کنند، متفاوت غذا می‌خورند، متفاوت جشن می‌گیرند و عزاداری می‌کنند، تنوع فرهنگی به وجود می‌آید.
الهیاری گفت: در کشور حدود یک میلیون جاذبه وجود دارد که از این تعداد 22 هزار جاذبه در استان اصفهان تمرکز یافته‌اند. بسیاری از این جاذبه‌ها در دنیا بی بدیل هستند و هیچ کجای دیگر دنیا امکان تجربه موردی شبیه به آن‌ها وجود ندارد. برای مثال تجربه بودن در فضایی مثل میدان امام (ره) در هیچ کجای دنیا ممکن نیست مگر در اصفهان.
وی ادامه دارد: اصفهان نه تنها کانون فرهنگ و تمدن دنیا محسوب می‌شود، بلکه یکی از کانون‌های فرهنگ ساز دنیا نیز است. بیش از 60 درصد از صنایع دستی کشور در اصفهان واقع شده و همین باعث شده اصفهان شهر جهانی صنایع دستی لقب بگیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: اصفهان در مهرماه سال جاری میزبان شورای جهانی صنایع دستی خواهد بود. در منطقه‌ای که تمام کشورهای اطراف درگیر مسائل امنیتی هستند اصفهان به عنوان یک محیط امن میزبان 90 کشور خواهد بود.
الهیاری گفت: با این همه منطقی خواهد بود که در محور توسعه اصفهان، صنعت گردشگری قرار بگیرد. در همین راستا وظیفه مدیران شهری اصفهان بهبود زیرساخت‌های ملموس و نا ملموس گردشگری و توسعه همه جانبه لازمه‌های این صنعت است.
وی ادامه داد: جهشی عظیم در توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان به وجود آمده است. ظرفیت‌های اقامتی را در پنج سال آینده به پنج برابر افزایش خواهیم داد. برنامه‌های توسعه گردشگری اصفهان مبتنی بر خیال بافی نیست و همه این برنامه‌ها بر اساس واقعیات و توانمندی‌ها تدوین شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: باید همزمان به بهبود کیفی خدمات گردشگری توجه شود. حال آنکه میهمان نوازی یه میراث ایرانی است و با نگاه به فرهنگ و حتی کالبد ایران می‌توان تبلور این فرهنگ میهمان نوازی را حتی در معماری ایرانی دید.
الهیاری ادامه داد: خشکي و کم آبي ايران موجب شده در گذر ایام گذشتگان همواره با خلاقیت، نوآوری و سخت کوشی بتوانند موجبات آسایش و آرامش را در این اقلیم به وجود آورند. به خصوص در كشوري که در یکی از استراتژیک ترین مناطق دنیا قرار داشته است.
وی گفت: اصفهان مهد تمدن و تجارت بوده و به عنوان پل میان سه قاره و چهار راه جهان از آن یاد می‌شده است. اصفهان همواره کانون تمام ملیت‌ها و فرهنگ‌های گوناگون بوده است و مردمان این سرزمین به همزیستی با تمام فرهنگ‌ها عادت داشته‌اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: در این نشست و کنفرانس تلاش خواهد شد به این میراث ایرانی که میهمان نوازی و در فرهنگ انگلیسی (hospitality) نام دارد رنگ و بویی حرفه‌ای و جهتی در راستای توسعه اصفهان بدهیم.