اقتصاد بازار: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: نگاه جهان شمول برنامه اقتصاد مقاومتی ایران با تکیه بر صنایع دستی می تواند به عنوان راه حل جهانی برای حل این مشکلات در نظر گرفته شود.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، مسعود سلطانی فر در آیین گشایش اجلاس جهانی شورای صنایع دستی که با حضور استاندار اصفهان و برخی از مسئولین و با شرکت ۲۰۰ میهمان خارجی از ۲۲ کشور جهان در هتل عباسی اصفهان برگزار شد، اظهارداشت: صنایع دستی نقش ویژه ای در رشد اقتصادی کشورها ایفا می کند.
وی به مشکلات اقتصادی و معیشتی در کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: نگاه جهان شمول برنامه اقتصاد مقاومتی ایران با تکیه بر صنایع دستی می تواند به عنوان راه حل جهانی برای حل این مشکلات در نظر گرفته شود.
معاون رئیس جمهور یادآور شد: امروز به یمن سیاست های مدبرانه دولت یازدهم و تعامل سازنده همراه با حفظ آرمان ها و ارزش های کشور که به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای بین المللی منجر به پیروزی در مذاکرات هسته ای، لغو تحریم ها و اجرای سند برجام شد، شاهد برگزاری اجلاس جهانی صنایع دستی به عنوان افتخاری بزرگ در اصفهان هستیم.
وی تصریح کرد: برای نخستین بار شهری از ایران (اصفهان) به عنوان میزبان هجدهمین اجلاس شورای جهانی صنایع دستی انتخاب شده است، جایگاه اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی برجسته بوده و گزینه مناسبی برای این اجلاس به شمار می‌رود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به اینکه این اجلاس رویدادی بسیار مغتنم است که مناسبات اقتصادی و تجاری را به ‌وسیله آن می‌توان تحکیم کرد، افزود: این اجلاس فرصتی است تا سیاست‌های جهانی برای تحول وضعیت صنایع‌دستی مورد تجدیدنظر و بازبینی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه جهان امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه به صنایع سبز و صنایع کوچک از نوع صنایع دستی به عنوان صنایع پایدار و حافظ محیط زیست است، گفت: توسعه صنایع دستی برای تحقق توسعه پایدار با منابع تجدید پذیر است.
سلطانی فر افزود: با تقویت مشاغلی همچون صنایع‌دستی، علاوه بر ایجاد اشتغال، تعاملات فرهنگی، امنیت و آرامش و نیز همکاری در بین مردم دنیا ایجاد می‌شود.
وی اضافه کرد: با تقویت صنایع دستی هزاران انسان فاقد شغل و می‌توانند در‌آمدی از طریق مواد ارزان‌قیمت ساخت صنایع‌دستی کسب کنند، همچنین می‌توانند دروازه های دوستی را بین کشورهای دیگر بگشایند.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از سه سال پیش اقدام به آسیب شناسی و بازنگری ظرفیت صنایع دستی کشور کرده ، اظهار داشت: دولت با برنامه ریزی دقیق و کارشناسی موفق شد در عرضه تولید، ترویج و بازرگانی صنایع دستی، روند نگران کننده قبل را کنترل کند و این صنعت را ارتقا دهد که از جمله ی این اقدامات می توان به ارتقای میزان تولید فروش و صادرات صنایع دستی اشاره کرد.
وی یادآور شد: نمایشگاه‌های داخلی و خارجی در ۲ سال گذشته نقش بارزی در معرفی بناهای تاریخی ایفا کردند که امیدواریم این اجلاس راهی روشن در راستای رشد و توسعه اقتصادی پیدا کند.