اقتصاد بازار: به اعتقاد مسئولان توسعه گردشگری اولویت نخست اصفهان است که می تواند در راستای موجب رشد اشتغال و اقتصاد استان شود. به این دنبال این موضوع طی دو سال گذشته بخش های مختلف شهر به این حوزه ورود کرده و دنبال نقش آفرینی هستند. شهرداری اصفهان به عنوان نهادی غیردولتی و عمومی در این مدت علاقه بسیاری نشان داده و دست به برنامه های متنوعی زده و حتی تاسیس سازمان گردشگری را با جدیت پیگیری کرد.

تاسیس سازمان گردشگری در شهرداری اصفهان و ایده آن از اوایل دوره چهارم شورای شهر مطرح بود و حتی اعتباراتی برای آن در نظر گرفته شد اما در آن زمان به دلیل اختلافاتی که بین مدیران شهری و استانی بود این موضوع مسکوت بود و تبریز گوی رقابت را از نصف جهان ربود و این سازمان برای اولین بار در کشور در آن شهر تاسیس شد. اما امروز دوباره این موضوع شکل نهایی به خود گرفته و مجوزات لازم را حتی از وزارت کشور اخذ کرده است اما باید دید تاسیس این سازمان در بدنه شهرداری به نوعی موازی کاری با اهداف سیاست های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است؟
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، به نوسان، گفت: زمانی شهرداری پیگیر این موضوع بود اما مخالفت هایی از سوی سازمان میراث فرهنگی، و استانداری با ارائه دلایلی مطرح شد. یکی از دلایل این بود که شهردارپیشین اصفهان تصور می کرد باید نفر اول شهر باشد. این موضوعات بازتاب هایی داشت. اما امروز که اصفهان، شهرداری همراه و علاقمند به حوزه گردشگری دارد در مجموع به این نتیجه رسیده ایم که باید شهرداری در این بخش کمک کند. محسن یارمحمدیان، تصریح کرد: امروز از ورود شهرداری به مباحث گردشگری استقبال می کنیم.
وی با بیان اینکه بسیاری از استان ها این موضوع را آغاز کردند، ادامه می دهد: در تبریز سازمان گردشگری شکل گرفته و راه اندازی شده و کمک رسان این حوزه است. به گفته وی، ایده ایجاد سازمان گردشگری شهرداری اصفهان پیش از تبریز در دوره شهردار قبل داده شد اما در آن زمان شاهد فضای اختلافی بین شهردار، استاندار و میراث فرهنگی بودیم و در چنین فضایی نباید انتظار می رفت که کسی اختیارات خود را تفویض کند.
به گفته یارمحمدیان، امروز در حوزه گردشگری و مباحث دیگر شاهد همدلی بین شهرداری، استانداری و میراث فرهنگی هستیم و همه به این اجماع رسیده ایم که گردشگری تنها محوری است که می توان در استان بر روی آن سرمایه گذاری کرد و بنابراین ما در سازمان خود در اصفهان و تهران به این نتیجه رسیدیم که سازمان گردشگری شهرداری اصفهان تشکیل شود. وی تاکید کرد: در این راستا شهرداری اصفهان اساسنامه ای را ارسال کرد که از سوی ما اصلاحیه هایی در آن صورت گرفت و در جلسات تهران نیز نظرات اصلاحی خود را ارائه کردیم و این موارد تایید شد و سازمان میراث فرهنگی تهران نیز نامه موافقت تشکیل این سازمان را به وزارت کشور اعلام کرد و رونوشت آن را به شهرداری، استانداری و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان ارائه داد.
معاون گردشگری استان اصفهان، با بیان اینکه البته در همان نامه قید شدکه وزارت کشور و استانداری مجوزات لازم را صادر کنند چرا که تنها این یک خوان نبود، گفت: هم اکنون شهرداری چارت سازمانی و تشکیلاتی فربه ای دارد و باید تعدادی از سازمان های خود را کم و یا ادغام کنند بنابراین مراحل موجود با توجه به عزم شهرداری در ارتباط با تاسیس سازمان گردشگری در آن باید طی شود و استانداری نیز باید مصوبه های لازم را ارائه دهد. وی با اشاره به اینکه هم اکنون نیز شهرداری اصفهان در حوزه گردشگری با برگزاری همایش ها و برنامه های مختلف بسیار فعال است، گفت: متاسفانه اکنون حوزه گردشگری شهرداری پراکنده و در قسمت های مختلف از جمله سازمان تفریحی فرهنگی، مرکز خلاقیت ها، خدمات شهری و ... تقسیم شده است.
اما سوالی که مطرح است سازمان گردشگری شهرداری اصفهان بعد از تشکیل چه جایگاهی خواهد داشت؟
یارمحمدیان در این باره معتقد است: سازمان گردشگری در نظر دارد در حوزه شهر و مسئولیت های شهرداری اصفهان، در بخش گردشگری فعالیت کند و قرار نیست جای کسی را بگیرد. بنابراین بعد از تشکیل همین کارهایی را که امروز به صورت پراکنده انجام می داده را در قالب یک سازمان در شهرداری تجمیع می کندو می تواند برای آن بودجه و اعتبار و هیات مدیره و مدیرعامل مشخص تعیین کند. وی تاکید کرد: میراث فرهنگی از بابت تشکیل سازمان گردشگری شهرداری اصفهان نگرانی ندارد و امیدواریم با هیات مدیره پیش بینی شده اتفاقی نیفتد که عده ای نگران تک روی و دخالت شهرداری باشند.
به گفته معاون گردشگری استان اصفهان، هیات مدیره متشکل از شهرداری، استانداری، میراث فرهنگی خواهد بود مدیرعامل آن نیز مجری مصوبات هیات مدیره است و نظارت های لازم بر آن انجام می شود و می تواند شاهد سرعتی در حوزه گردشگری اصفهان باشیم.
با این اوصاف با تشکیل این سازمان در حوزه گردشگری اصفهان محوری شکل می گیرد. اما باید دید نقش میراث فرهنگی و یا کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی در کنار آن چگونه خواهد بود؟
یارمحمدیان در این باره گفت: از زمان فعالیتم در این سمت شاهد علاقه بخش های مختلف از جمله کمیته اقتصاد و گردشگری شورای شهر، شهرداری، اتاق بازرگانی، اتاق فکر دانشگاه اصفهان در حوزه گردشگری بودم حتی خود استانداری نیز کمیته توسعه گردشگری را تشکیل داده است.
وی افزود: در این شرایط احساس کردم که تمام این بخش ها باید تجمیع و دور یک میز بنشینند و جلساتی در این باره تشکیل شد اما احساس می شد که این نشست ها مستند قانونی ندارند.
وی با اشاره به اینکه طی سال های گذشته سازمان گردشگری کشور، کمیته ای را تحت عنوان کانون هماهنگی ملی گردشگری در کشور در نظر گرفته بودکه تمام این بخش های خصوصی، عمومی و دولتی دور یک میز جمع شوند، افزود: ما به دنبال این دستورالعمل موضوع را پیگیری کردیم و چارت سازمان اولین کمیته کانون هماهنگی ملی گردشگری خود را بعد از پنج سال شکل دادیم و احتمالا نخستین جلسه آن تا 20 روز آینده تشکیل خواهد شد.
به گفته یارمحمدیان کانون هماهنگی گردشگری با حضور یکی از معاونین استاندار به عنوان رئیس کانون تشکیل می شود و دبیر کانون نیز میراث فرهنگی خواهد بود و بقیه نهادها و حتی بخش های اداری و دولتی درگیر حوزه گردشگری مثل وزارت امور خارجه، فرودگاه، ادارات دیگر مسکن و شهرسازی، اداره مالیات،اتاق بازرگانی، شهرداری، شورای شهر و ... در آن حضور می یابند. وی تاکید کرد: به دنبال تشکیل اولین جلسه این کانون در اصفهان، طبیعتا سازمان گردشگری شهرداری اصفهان و مدیرعامل آن نیز عضوی از این کانون خواهد بود و هماهنگی های لازم در این بخش انجام خواهد شد.

به نقل از ماهنامه نوسان