اقتصاد بازار: به طور قطع نقش صنعت گردشگری در توسعه پایدار اقتصادی و فرهنگی کشور قابل چشم پوشی نیست و نیازمند توجه دولتمردان و سرمایه گذاران است. این صنعت مانند هر صنعتی در ابتدای اوج گیری خود نیاز به جلب سرمایه گذاری خارج از بودجه کشوری دارد. این مهم با سیاستگذاری های مناسب و ایجاد زمینه های مطمئن و چشم گیر جلب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در کنار بازاریابی صحیح و اصولی در تقویت و ایجاد زیرساخت ها و نگهداری منابع فرهنگی و طبیعی و ابنیه فرهنگی و تاریخی به کمک سازمان های دولتی خواهد شتافت و بخشی از بار این صنعت عظیم را بر دوش خواهد کشید.
به اعتقاد عضو شورای شهر اصفهان، این شهر پتانسیل های خوبی در زمینه گردشگری دارد و مهم ترین ظرفیتی که می توان بر روی آن سرمایه گذاری کرد آثاری است که از گذشته به دست ما رسیده و نیاز به ایجاد ندارد و می تواند آینده اقتصاد شهر و استان را تضمین کند. رسول جهانگیری با اشاره به اینکه سرانه جمعیت اصفهان نسبت به واحدهای صنفی آن کم است، افزود: بدین معنا که به طور میانگین در کل کشور به ازای حدود 40 نفر، یک واحد صنفی وجود دارد اما در اصفهان به ازای هر 20 نفر است که نشان دهنده اختلاف فاحش تعداد واحدهای صنفی اصفهان نسبت به میانگین جهانی و کشوری است. وی با تأکید بر اینکه این آمار از یک سو خطرناک و موجب ورشکستگی های خُرد اقتصادی می شود، تصریح کرد: اما از سوی دیگر با توسعه زیرساخت های گردشگری در عمل می توانیم از این ظرفیت و پتانسیل برای بخش خدماتی و توزیعی استان استفاده کنیم و در نهایت موجب اشتغال سرریز جامعه در بخش اصناف می شود.
نایب رئیس اتاق اصناف اصفهان با بیان اینکه سرمایه گذاری در صنوف مرتبط با بخش گردشگری می تواند در رونق اصنافی همچون صنایع دستی تأثیرگذار باشد، تصریح کرد: در عمل ما با پهن کردن فرش قرمز زیر پای سرمایه گذارانی که تمایل به سرمایه گذاری در بخش زیرساخت های گردشگری دارند، می توانیم آینده اقتصادی شهر را تضمین کنیم و شاهد تغییر ساختار صنعتی اصفهان به مجموعه های توریستی باشیم. وی افزود: در ابتدای فعالیت دوره چهارم شورای اسلامی شهر برای افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دارند، بحث ساخت و ساز هتل و عوارض برای آنها رایگان شد.
به گفته جهانگیری، اکنون حدود 30 هتل 2 تا 5 ستاره در شهر اصفهان برای ساخت در دست اقدام بوده این ها مواردی است که می تواند به اقتصاد شهر کمک کند و می طلبد با حضور در نمایشگاه های مختلف بر روی جذب سرمایه گذار در بخش گردشگری تلاش ویژه ای کنیم. وی با بیان اینکه ما نباید مشتاق باشیم که فلان صنعت بزرگ در اصفهان ایجاد شود، تأکید کرد: باید از صنعت سبز گردشگری که اثرات مخربی بر محیط زیست ندارد، بهره ببریم؛ البته باید زیرساخت های این صنعت و نحوه توسعه آن و همچنین برای سرمایه گذاران در این بخش، تسهیلات قائل شویم.
عضور شورای شهر اصفهان با بیان اینکه شهرداری تسهیلات خاصی را برای سرمایه گذاران این حوزه قائل می شود، گفت: اگر سرمایه گذاری با داشتن ملکی، تمایل به حضور در بخش گردشگری و زیرساخت های آن دارد، شهرداری حتی تا بخش تغییر کاربری آن نیز سرمایه گذار را همراهی می کند. وی با تأکید بر اینکه اکنون مهم ترین موضوع بخش گردشگری اصفهان به غیر از ساخت و ساز هتل، توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی و عمومی است، تصریح کرد: باید از لحاظ توسعه زیرساخت های حمل و نقل به سمتی حرکت کنیم که گردشگر به راحتی در فضای شهر تردد کند.
جهانگیری همچنین به وضعیت فرودگاه اصفهان اشاره کرد و گفت: فرودگاه اصفهان باید شرایط بین المللی را داشته باشد. وی با ابراز تأسف نسبت به اینکه فرودگاه اصفهان در شأن مردم این شهر نیست، بیان داشت: اگر بخواهیم پروازهای خارجی و حتی گردشگری داخلی داشته باشیم قسمت های مختلف آن نیازمند اصلاح است و تمام این ها به سرمایه گذاری نیاز دارد.
عضو شورای شهر اصفهان همچنین ادامه داد: ناوگان تاکسی های فرودگاه نیز باید با اصول گردشگری آشنا شوند و در این خصوص آموزش های مربوط به خدمات گردشگری به افراد داده شود؛ همچنین رانندگای تاکسی که خدمات به گردشگران ارائه می دهند باید به زبان های روز دنیا آگاه شوند. به گفته وی، در تمام این زیرساخت ها، می توان با مشارکت بخش خصوصی، جذب سرمایه گذار داشت، چرا که تنها راه نجات اقتصاد و رونق کسب و کار و جلوگیری از بیکاری، صنعت گردشگری است.
جهانگیری با اشاره به اینکه دو سوم صنایع دستی ثبت شده کشور متعلق به اصفهان است و این شهر، شهر خلاق صنایع دستی لقب گرفته، افزود: علاوه بر گردشگری، کارگاه های تولیدی صنایع دستی می توانند برای ما ارزآوری داشته باشند و در این زمینه باید سرمایه گذاری های لازم انجام شود. وی همچنین تأکید کرد: متولیان بخش های مختلف استان به خصوص مدیریت شهری می توانند با حضور فعال در نمایشگاه کیش آرام آرام فضای هدایت سرمایه گذاران را به داخل شهر مهیا کنند.