اقتصاد بازار: مدير بازرسي و نظارت اصناف استان اصفهان گفت: زمانی که هجدهمین اجلاس جهانی صنایع دستی در اصفهان برگزار شد من ناراحت بودم که اگر این میهمانان به میدان نقش جهان بروند، هرکدام کالاهای کشور خودشان را انجا می‌بینند.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، جواد محمدی فشارکی در مراسم رونمایی از سایت اتحادیه صنف صنایع دستی استان، اظهار داشت: از میان حدود 600 اثر صنایع دستی که در یونسکو ثبت شده است، یک سوم آن به اصفهان تعلق دارد، اما اگر برخی اتفاقات منفی در آینده بیفتد این افتخارات و حتی عنوان شهر جهانی صنایع دستی را از دست می دهیم و این اتفاقات همان موضوع قاچاق صنایع دستی است.
وی افزود: زمانی که هجدهمین اجلاس جهانی صنایع دستی در اصفهان برگزار شد من واقعاً ناراحت بودم که اگر این میهمانان برای بازدید به میدان نقش جهان بروند، هرکدام کالاهای کشور خودشان را آنجا می بینند و اولین سوالی که برایشان ایجاد می شود این است که چرا اصفهان باید شهر جهانی صنایع دستی باشد!؟
وی تصریح نمود: طی هشت ماهه امسال،930 میلیون تومان جنس قاچاق توسط بازرسان اصناف صنایع دستی جمع آوری شده است. اما این اجناس همچنان به میزان قابل توجهی در بازار وجود دارد که برای جمع آوری آن خواستار کمک ازسوی سازمان میراث فرهنگی هستیم.
محمدی با انتقاد بر اینکه درحدود دو سالی که مدیریت بازرسي و نظارت اصناف استان اصفهان را به عهده دارد حتی یکبار هم با اداره میراث فرهنگی جلسه ای درباره قاچاق نداشته است، خاطرنشان ساخت: بیش از 30 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر صنایع دستی هستند و اگر موضوع قاچاق صنایع دستی ادامه یابد بر جمعیت بیکاران افزوده می شود، 1600 واحد صنایع دستی هم تعطیل می شود و هنرمندان و استادکاران دیگر رغبتی برای آموزش نخواهند داشت و مردم هم به دلیل پایین بودن قیمت کالای خارجی دیگر تمایلی به خرید کالای ایرانی نخواهند داشت. مدیر بازرسي و نظارت اصناف استان اصفهان تأکید کرد: تیم های بازرسی اصناف همچنان از واحدهای صنایع دستی به ویژه در میدان نقش جهان بازدید کرده و کالاهای قاچاق را جمع آوری می کنند و امیدواریم سایر ارگانها نیز در این زمینه کمک رسان باشند.
فرماندار اصفهان نیز در این مراسم گفت: یکی از موضوعاتی که اتحادیه صنف صنایع دستی، میراث داران هویت تاریخی و هویت ملی استان اصفهان و سرزمین ماست، میراث فرهنگی و مخصوصاً صنایع دستی است. صنایع دستی از موضوعات مهم تاریخی است که سند هویتی ما در آن نهفته است و امروز به لطف خدا و برکت نظام اسلامی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و پایتخت فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی امروز این موضوع را با اهتمام و توجه ویژه تری دنبال می کند.
فضل الله کفیل بیان داشت: از چند سال قبل به ویژه در دولت یازدهم که موضوع گردشگری مورد توجه بیشتری قرار گرفت، موضوع صنایع دستی نیز در دستور کار فرهنگی عمومی استان قرار گرفت و از جمله موضوعات بسیار مهم موضوع بسته بندی صنایع دستی بود، چراکه ما در عرضه برندسازی و بسته بندی، استانداردی که جاذبه های جدی را ایجاد کند کمتر مورد توجه قرار می دادیم که با اهتمامی که صورت گرفت و با پیگیری های خوب آقای شیردل و همکارانشان این کار هم انجام شد.
فرماندار اصفهان تصریح کرد: مبارزه با قاچاق کالا موضوع دیگری بود که از سه سال قبل به طور ویژه مطرح شد. سابقه فعال شدن این موضوع کمتر از یکسال است ولی مسأله حذف صنایع دستی خارجی بیش از سه سال است که مورد توجه قرار دارد و میدان امام را خط قرمزی اعلام کردیم که آنجا نباید هیچ کالای خارجی عرضه شود.
کفیل خاطرنشان ساخت: امسال که سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل نام گرفته است، باید اتحادیه صنف صنایع دستی استان نقش فعالی را برای خودش تعریف کند. یکی از موضوعات بسیارمهم این است که با کمترین سرمایه و کمترین امکانات و مواد اولیه و با یک گستره عمومی می توان در صنایع دستی واردشد.
وی ادامه داد: ما نیاز به ایجاد کارگاه صنایع دستی نداریم، هر خانه می تواند کارگاه صنایع دستی باشد، هر واحد مسکونی می تواند یک واحد صنفی هم باشد. با حداقل نیازش به مجموعه های دولتی، با حداقل نیازش به امکانات دولتی، ما کثرت شغل و گسترش مشاغل را می توانیم در مجموعه صنایع دستی ایجاد کنیم. آن چیزی که نیاز است ذوق و عشق و علاقه است.
فرماندار اصفهان با تأکید بر این که ما باید در زمینه صنایع دستی فرهنگ سازی کنیم، گفت: بیش از 60 درصد مراجعات مردمی به فرمانداری، درخواست شغل است، باید این باور را در انها ایجادکنیم که در صنایع دستی فعال شوند، اتحادیه صنایع دستی باید در این زمینه فرهنگسازی کند. ادارات دولتی نیز وظیفه دارند این شرایط را تسهیل کنند و موانع را بردارند تا بخش خصوصی بخوبی خودش را عرضه کند.
وی تصریح کرد: تنها مشکل ما بخش عرضه است. ما باید بین تولید و عرضه تعادل ایجاد کنیم تا شاهد رونق بیشتری باشیم. باید نسبت به موضوع عرضه، داشته ها شناسایی کنیم و به نیازها بپردازیم.
کفیل با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر بکار بردن واژه هیئت های اندیشه ورز بجای اتاق فکر، اظهار داشت: اتحادیه صنف صنایع دستی استان اصفهان می تواند هیئت های اندیشه ورز را تشکیل دهد. رشد ما با شناخت آسیبها و آسیب شناسی جدی است و اولین ماموریت هیئت اندیشه ورز شما این باید باشد که حوزه صنایع دستی را آسیب شناسی کند و راهکارهایی ارائه کند تا دستگاه های اجرایی به تناسب مسئولیتشان ورود پیدا کرده و کمک کنند.